24 лютого Vogue Ukraine згадує бренди, що говорять про Україну мовою дизайну і завдяки яким самобутня українська культура розповсюджується світом. Кожен із цих брендів спирається на українські коди, а засновники поєднують у своїй роботі концептуалізм, сучасний дизайн та щиру любов до українських традицій.
YAKUSHA та FAINA
Засновниця бренду Вікторія Якуша народилася у Дніпрі, виросла в Донецькій області. У 2007 році Вікторія заснувала в Києві архітектурну студію YAKUSHA, згодом після Революції гідності з’явився бренд меблів FAINA. Як каже архітекторка: "Тоді було величезне бажання просувати український дизайн — його не те що не знали, його навіть не існувало, такого поняття взагалі не було". Вже у 2021 році Вікторія Якуша відкрила студію дизайну в історичному центрі бельгійського Антверпена. Тут мовою дизайну промовляють мінімалістичні чорні й білі вази KUMANEC, двометрові скульптурні світильники SONIAH, натхнені українськими соняхами, та стримані чорні вази BANDURA, названі на честь національного народного музичного інструменту. Торік Вікторія Якуша увійшла до списку 50 найвпливовіших жінок-архітекторок світу за версією видання DeZeen.
Найближчим часом, після презентації на Design Miami, нова колекція "Грунь" від FAINA буде представлена у спеціальній інсталяції в Парижі під час Тижня моди на салоні SHAPE & MATTER. Це імерсивна інсталяція Вікторії Якуші, що втілює її філософію "живого мінімалізму", де дизайн наповнений енергією і зв’язком із природою. Натхнена містичними лісами Полісся, "Грунь" оживає через скульптурні форми: лампа випромінює мерехтливе світло, а крісло й лавка розмивають межі між предметом і живою істотою. Інші роботи, як-от лавка "Волик" та "Сонях", перегукуються з темами свободи та життєвої сили.
Gunia Project
Заснований у 2016 році Наталією Каменською та Марією Гаврилюк, Gunia Project розпочав свою історію з етнографічних експедицій Україною, під час яких досліджувалися традиційні ремесла та знайомство з майстрами й архівами музеїв. Першим створеним об'єктом стала Гуня — карпатський верхній одяг, що й дав назву бренду.
Згодом в Gunia Project з'явилася лінія хустин. Потім були лінія блузок та штанів (у 2018 році), натхнені курсом Олександри Сторчай про історію традиційного костюма, що проходив у Музеї Івана Гончара. А у 2019 році в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва дівчата представили колекцію посуду й аксесуарів зі скла та кераміки.
У Gunia Project багато часу приділяють вивченню української культури, у 2022 році бренд представив відеопроєкт "Майстерність". Він присвячений артизанам, що продовжують життя автентичних ремесел. У відео можна побачити склодува Тараса Дзиндра, різьбяра Василя Легкого та виробників гунь Наталію та Ярослава Кіщуків.
З 2022 року бренд реалізував понад 30 масштабних проєктів, серед яких: колекція "Півник" (присвячена легендарному півнику з Бородянки, що став символом спротиву, уособлюючи силу кожного українця), прикраса "Скіфське золото" (присвята поверненню понад пів тисячі музейних цінностей до України, після їх десятирічного перебування у Нідерландах), благодійна колаборація з Vogue Ukraine (до якої увійшли 25 номерних порцелянових підвісків із розписом ручної роботи), книга "Україна та Українці" (унікальне мистецьке видання, де на 130 аркушах зібрані етнографічні знахідки Івана Гончара) та інші. За 3 роки війни бренд Gunia Project передав на благодійність понад 5 мільйонів гривень і активно підтримує ініціативи, передаючи свої вироби для благодійних цілей.
GUSHKA
У GUSHKA, що родом з Івано-Франківщини, головною метою своєї роботи називають ідею повернути повагу до давнього ремесла ткаль, а також відродити традиційні карпатські ремесла. Бренд народився у 2016 році на Гуцульщині. Подружжя Олег та Дарина Луканюк вирішили створити майстерню вовняних виробів. Вона стала продовженням і логічним доповненням ще однієї їхньої ініціативи — "Дідової хатчини", яка вже дев'ять років приймає гостей.
"У GUSHKA немає складних механізмів для натхнення. Все, що нас оточує, — це вже велике натхнення кожного дня. Ліси, річки, повітря, традиція і культура, яка існувала тут до нас, надихають творити й не зупинятися", — розповідає Дарина Луканюк.
Сьогодні GUSHKA має тонну річного виробництва вовни і збільшує свої масштаби. Бренд несезонний, тому має постійно пропонує основні товари, а також кілька дропів, серед яких "Ліс", "Гук" і "Традиційний", — це все вовняні вироби, які є відтворенням українських автентичних візерунків, що використовувалися з давніх-давен. Серед них — вовняний одяг, подушки, килими, доріжки та ліжники.
Pupcha Kylym
Pupcha Kylym — це не просто бренд, а вибух кольору, текстур і настрою. Українська студія, що створює килими, текстиль, декор та дроп-колекцію одягу (кардигани, светри та шарфи) у стилі етно-бохо-фанк. Засновниця бренду, дизайнерка Марина Pupcha (Пупченко), знаходить натхнення у наївному мистецтві, українському гуморі та quirky-естетиці. Її роботи — це грайлива інтерпретація традицій, поєднання народного з сучасним, несподівані форми та велика любов до деталей і кольору.
Марина переконана, що українська культура — це невичерпне джерело натхнення. Вона прагне повернути інтерес до традицій, переосмислює їх, створюючи нові сенси та емоції через дизайн. Сама Марина називає це "етно-бохо-фанк". Місія Pupcha Kylym — поширювати радість та позитивні асоціації з українською культурою у світі. Молодий бренд вже відмітився колабораціями з українськими дизайнерами інтер’єру (співпраця з дизайнеркою Яною Молодих). Попри складні умови війни, у 2022 році було реалізовано київський проєкт, який привернув увагу міжнародних ЗМІ. Публікації з цією роботою з’явилися в AD (Spain), AD Poland та в книзі Interior Design (Creative Publishing Ukraine). Нещодавно свічник "Коник" було представлено в Парижі у тренд-зоні всесвітньо відомого проєкту Uchronia на Салоні дизайну Maison et Objet, разом із кількома іншими предметами українського дизайну з селекції Galerie Sana Moreau.
Nadiia
Бренд був заснований у 2018 році Надією Шаповал, дослідницею української культури. Головною ідеєю роботи стало втілення практик традиційного виробництва в сучасних ужиткових та декоративних виробах. Наприклад, у 2018 році була представлена колекція кераміки Nadiia x Masha Reva, над якою працювали художниця Маша Рева та засновниця бренду Наді Шаповал. На кожен предмет посуду Маша Рева наносила малюнки вручну, це і зробило колекцію унікальною.
Потім була колаборація "Хтось Когось Любить", в якій бренди Etnodim x Nadiia реалізували власне бачення тандему повсякденного з вишуканим. Натхненням стало листування українських письменниць, Лесі Українки та Ольги Кобилянської. "У часи, сповнені викликів та загроз, ми не втрачаємо сенсу життєдайного прагнення залишатися вірними корінню. Понад усе ми линемо до краси та світла, природне відчуття яких вбудовано в нашу культуру", — коментувала колекцію засновниця бренду Nadiia Надія Шаповал.
Pink gentle clouds
Pink Gentle Clouds — це історія дружби, стійкості і творчої відваги трьох подруг-дизайнерок, які об’єдналися не тільки спільною мрією та однаковим поглядом на красу речей, але й міцними відносинами, які збудували ще у студентські роки у Львівський національній академії мистецтв на факультеті "дизайн інтерʼєрів". Кожен предмет, вироблений в Pink Gentle Clouds, є результатом особистої пристрасті до мистецтва, любові до деталей і бажання втілювати свої ідеї в життя. Перша колекція керамічних дзеркал та столиків, яка має назву DOVKOLA, натхнена природними ландшафтами карпатського регіону України.
Об’єкти, які вже зробили бренд відомим за межами України, — це колекція керамічних дзеркал, які своєю формою нагадують високогірні карпатські озера, що відображають навколишній світ, залишають особливе враження нескінченності природи: Бребенескул, Несамовите, Ворожеска. Біонічні форми та природні кольори кожної з трьох моделей дзеркал добре поєднуються в інтерʼєрі одне з одним та дозволяють створювати власні комбінації. Всі дзеркала виготовляється повністю вручну українськими майстрами з шамотної глини та покриваються емаллю при випалі 1200 градусів, тому кожне дзеркало має свої неповторні відмінності у кольорі емалі. Нещодавно бренд потрапив до селекції резидентів першої галереї українського дизайну у Франції — Galerie Sana Moreau у Парижі — та одразу стрімко почав набирати міжнародного визнання. Дзеркала було презентовано у тренд-зоні видатної кураторки Елізабет Леріш під час салону Maison et Objet у минулому вересні, а потім — на виставці дизайну в Гонконзі. Зараз вони прикрашають європейські та американські інтерʼєри та презентуються у спеціалізованій галереї дзеркал у Бейруті.
Furn Object
Дизайнерський дует Анни та Сергія Баєрздоф дебютував у світі колекційного дизайну з брендом Furn Object всупереч викликам 2022 року та швидко здобуває міжнародне визнання. Architectural Digest, Dezeen, House & Garden, Marie Claire Maison, Elle Decoration, Sight Unseen — видання, що відзначили їхні вироби. Виставкові майданчики від Нью-Йорка до Парижа — точки, де Furn Object представляє українську дизайн-сцену.
Анна та Сергій надихаються легкістю та величчю природи, транслюючи власні емоції та досвіди через дизайн. Їхній шлях почався зі створення архітектурної студії Baierzdorf Studio. Усі меблі бренду виготовляються майстрами в Україні, віддзеркалюючи баланс сили, витривалості, натхнення та надії, закладений у культурному коді країни.
Культовий виріб бренду — столик Barvinok, натхнений квіткою-символом України. Він уособлює трансформацію та життєву силу, вважається вісником весни. Столик отримав визнання на виставках у Києві, Цюриху, а також на першому соло-шоукейсі бренду на Alcova Miami — одній із найбільш престижних експозицій сучасного колекційного дизайну у світі.
Але найбільше Barvinok підкорив французів: з’явився на сторінках друкованого Marie Claire Maison та був відібраний до тренд-зони майбутніх бестселерів виставки Maison & Objet в Парижі — "What’s New? In Retail", куратором якої виступив дизайн-консультант François Delclaux.
Furn Object бере активну участь у міжнародних експозиціях колекційного дизайну: Salon Art + Design (Нью-Йорк), Collectible (Брюссель), та дизайн-тижнях Лондона, Лос-Анджелеса, Гонконгу та Дубая. Вироби бренду представлені на ритейл-платформах Adorno, Perlo, MOM (маркетплейс Maison & Objet), а також у галереях Антверпена, Цюриха, Торонто, Парижа, зокрема Victoria Yakusha Gallery та Galerie Sana Moreau. Анна та Сергій відкриті до співпраці з українськими брендами. Наприклад, столик Barvinok з’являвся в кампейні Katimo — Urban Sun (літо 2024). У Києві його можна побачити в ЦУМ у корнері Bevza, оформленому Yova Yager Studio.