Як ми пережили цей рік: говорять українські дизайнери та не тільки
Останній рік змінив життя всіх українців. Змінилося все і для громадян, і для економіки країни, і, зокрема, для модної промисловості. Ми запитали українських дизайнерів та фахівців індустрії про те, як пройшли для них минулі 12 місяців. Ми отримали максимально різноманітні відповіді – від емоційних до дуже конкретних. За цей час багатьом дизайнерам довелося провести релокацію бізнесу, переналаштувати внутрішні процеси у зв'язку з обстрілами та блекаутами, розпочати світову експансію або вдатися до чіткішого власного позиціонування, щоб охопити ніші на внутрішньому ринку після відходу іноземних гравців.
Litkovska
"2022-й став роком, який ніколи не мине. Він просочився у кров, став частиною українського ДНК на багато поколінь. Він розширив простір на тисячі кілометрів. Він об’єднав і зміцнив. Він відкрив раніше зачинені двері. Він дав зрозуміти, що ми сильніші та стійкіші, ніж самі того очікували. Рік, у якому люди, що тебе оточують стали героями, а захоплення ними стало неосяжним. Рік, який змусив відчувати гостріше, сяяти яскравіше, говорити голосніше", – емоційно описує рік, що минув, дизайнерка Ліля Літковська. За 12 місяців з моменту повномасштабного вторгнення вона встигла чимало – провела покази у Парижі, Лондоні та Берліні, на яких не втомлювалася нагадувати про події в Україні.
GuzemaFineJewelry
"На 2022 рік у нас було заплановано чимало важливих для бренду заходів. Перше та головне – відкриття другого бутика в Києві, на вулиці Ольгинській. У зв'язку з початком великої війни ми перенесли його запуск, але не відмовилися від ідеї повністю – свої двері він відчинив уже на початку 2023-го. Мені важливо закінчити розпочате та показати всім, що життя в Україні триває попри будь-що. Ми тут, ми й надалі працюємо, розвиваємося, сплачуємо податки та підтримуємо наших захисників на фронті", – розповідає дизайнерка ювелірних прикрас Валерія Гузема, яка змогла поєднати розвиток власного бренду з активною волонтерською роботою.
GUDU
"Як і багато інших українських марок, ми у 2022 році сфокусувалися на міжнародному розвитку, щоб зберегти бізнес. Наші нові колекції міжнародна аудиторія (баєри, преса, інфлюенсери) побачили у Флоренції, Парижі, Нью-Йорку та Будапешті, що дозволило відкрити для себе нові ринки, – згадує дизайнер бренду Лаша Мдінарадзе, який весь цей час залишався у Києві та продовжував працювати. – Ще одне велике досягнення – старт продажів у Стокгольмі навесні 2022-го, у великому місцевому універмазі NK. Так склалося, що їхнє замовлення не встигло виїхати з України 24 лютого, але нам таки вдалося через кілька тижнів доставити його до Швеції та показати партнерам: попри будь-що ми продовжуємо працювати і виконувати всі домовленості".
Olēnich
Ми повністю децентралізували виробництво і реструктуризували процеси всередині команди. Через складнощі з імпортом, почали використовувати власний сток тканин і матеріалів. Основним каналом продажів бренду для нас стал онлайн-магазин, він підтримує бізнес і зараз. Завдяки зваженим бізнес-рішенням, команді Olēnich вдалося провести дві результативні сейлз-кампанії у 2022 році. Так, сейлз-кампанію весна-літо 2023 ми провели вже у фізичному шоурумі в Парижі — вперше від початку пандемії. Наші wholesale-продажі залишилися приблизно на тому ж рівні, що і в 2021-му, а власний e-commerce навпаки виріс, тому це вже є перемогою для нас".
Poustovit
"Знайшовши нових представників у Європі, бренд POUSTOVIT спрямував підтримку на проєкт SUPPORT by POUSTOVIT, прибуток з якого ми перераховуємо у волонтерські організації та ЗСУ. Завдяки сприянню партнерів і довірі клієнтів, ми зібрали та перерахували понад десять тисяч євро і передали теплих речей на суму 215000 грн до громадських організацій та тероборон", – ділиться важливими новинами дизайнерка Ліля Пустовіт.
MalvaFlorea
Львівський бренд Malva Florea за два тижні до початку повномасштабного вторгнення показав нову колекцію на Ukrainian Fashion Week, а вже незабаром для дизайнерки Мальви Вербицької розпочався новий етап, який вимагав рішучих дій: перенесення логістики у Польщу, оснащення виробництва генераторами й акумуляторами, а також створення нової бізнес-стратегії: "Це був важливий і вдалий крок для бренду. Зараз ми працюємо над новими ринками, а структурована стратегія розвитку і хороший темп дає ще більше наснаги йти вперед".
LBKAGENCY
"Коли почалась війна, ми вирішили допомогти індустрії тим, що робимо найкраще — сприяти розвитку бізнесів і збільшенню продажів. Так з'явилась ідея проводити безкоштовні консультації для українських брендів. Ми не очікували такого потоку бажаючих і загалом провели понад 150 консультацій, що дорівнює близько 200 годинам робочого часу. Перші зустрічі були більше схожі на психологічну підтримку, але згодом вектор розмов змінився на рішучі дії. Ми пишаємось українськими підприємцями, які під час невизначеності, вимушеної еміграції і під обстрілами ворожими ракетами виходили на зв'язок із нами, з метою зберегти бізнеси та підтримати економіку України. Далі ми розпочали співпрацю з понад 20 брендами і зараз активно опікуємося їхнім розвитком, – розповідає засновниця LBKAgency Альона Грінченко. – Чого ми не очікували і були приємно вражені, що у частини наших брендів продажі на ринку України відновились уже в серпні 2022 року, а у деяких навіть перевищили довоєнні показники".
FROLOV
"Ми провели професійні події на найголовніших Тижнях моди: у Мілані, Парижі та Нью-Йорку, та використовували моду, як платформу для візуалізації молодої креативної України й презентували її світові. Ми запустили благодійний проєкт, що зібрав понад 1,5 млн грн для допомоги українським благодійним фондам", – лаконічно описує свої успіхи український дизайнер Іван Фролов. Також бренду FROLOV вдалося помітно посилити свою світову впізнаваність – саме сукня української марки стала одним із образів на першому виступі Бейонсе після паузи у кілька років, до того ж Іван Фролов брав участь у розробці костюмів для нового кліпу співака Сема Сміта. На момент написання матеріалу на Youtube його подивилися 12 мільйонів разів.
T.Mosca
"Коли ми зрозуміли, що відсоток замовлень в Україні сильно впав, то почали думати, як диверсифікувати канали продажів, — коментує дизайнерка бренду T.Mosca Оксана Шаповалова. — Щоб утримати клієнта, ми вирішили робити знижки на українському ринку та виходити на міжнародний". Співзасновниця бренду Катерина Квіт додає: "Щоб виділятися у висококонкурентному середовищі і закохати у бренд закордонного споживача, команда розпочала працювати над ребрендингом. Наразі T.Mosca і Katerina Kvit мають нові точки продажів у Мілані та Лондоні, а показники на українському ринку становлять –25% від довоєнного часу".
Alice K
Фокус модних бізнесів на локальний розвиток теж не був втрачений, що демонструє приклад амбітної марки Alice K: "Завдяки чіткій концепції і вектору дій, рівень довіри та впізнаваності до нас в Україні значно виріс. Після виходу багатьох масмаркетів, люди почали більше придивлятися до українських брендів, тим самим у нас з'явилася можливість познайомити споживачів з Alice K".
PASKAL
"Великою перевагою і підтримкою для нас стали напрацьовані міжнародні зв'язки, – розповідає дизайнерка Юлія Паскаль. – Завдяки цьому нам вдалося створювати колекції у звичному графіку і взяти участь у міжнародних фешн-подіях. Ми успішно провели сезони в Парижі, взяли участь у кількох pop-up. Яскравим моментом стала участь у шоукейсі українських дизайнерів за підтримки Vogue Ukraine, Condé Nast, Палати моди Франції, а також особисто Анни Вінтур. Саме там відчувалося, наскільки ми сильні, коли єдині, і наскільки велика підтримка України з боку світової спільноти".
WHITE RABBIT AGENCY
"За цей рік ми лише більше переконались у тому, якою силою володіє влучна та доцільна комунікаційна стратегія. Одним з найпотужніших досягнень особисто для нас стала підтримка закордонної преси — вже по обіді першого дня повномасштабного вторгнення ми розіслали на всю нашу базу контактів інформацію про те, що відбувається в Україні. Одним з першим цю інформаційну хвилю підтримав Vogue Portugal, і далі була численна низка публікацій, інтерв’ю, як від імені агенції, так і разом з нашими українськими клієнтами, — розповідають у агенції White Rabbit. – Також ми були вражені тим, що більшість запитів на наші послуги за цей рік були від українських брендів – справжнім "хітом" стала наша програма бренд- та піар-менторства, на якій ми вчимо бренди вибудовувати комунікації самостійно, без теорії, а саме на практиці їхнього конкретного випадку. Результати програми вражають – під нашим менторством українські бренди отримують матеріали в провідних світових виданнях, одягають зірок, починають співпрацювати з ритейлом, суттєво змінюються та кристалізують свою сутність, і все це – результат їхньої роботи під нашим наглядом. Попри війну, у світі також існує запит на створення нових брендів — ми допомогли запустити за рік декілька, зокрема — один український. Також ми дуже поглибили нашу роботу з соціальними ініціативами і культурними подіями — в листопаді, наприклад, робили піар-супровід крос-дисциплінарного культурного фестивалю в Тбілісі, що був присвячений мостам між українською та грузинською культурами, що обидві потерпають століттями від російського імперіалізму, а зараз працюємо над українським фандрейзінговим івентом, що відбудеться за пару тижнів в Нью-Йорку. Важливими досягненнями для агенції також було проведення декількох заходів на Паризькому тижні моди в червні та вересні минулого року, і зараз ми активно готуємось до дебюту двох наших клієнтів в Парижі вже на початку березня — Santa Brands та DiStavnitser"
.
ELENAREVA
"Зараз світ відкритий до українського продукту, тому ми пішли в онлайн: запустили рекламу на ринок Європи та Північної Америки, почали співпрацю з PR-агенцією у Лондоні і здобули клієнтів у B2B напрямку. Синергія цих інструментів допомагає бренду просуватись на нові ринки, продовжуючи створювати колекції в Україні", — ділиться досвідом дизайнерка Олена Рева, бренд якої після повномасштабного вторгнення на собі відчув зниження прямих продажів на локальному ринку, але зробив конкретні кроки для зміни ситуації.
LESIPAK
"Ми віримо в Україну, тож і вирішили запустити свій бренд наприкінці 2022 року. Lesi Pak працює у досить вузькій ніші — це дитячий одяг ручної роботи, включаючи хрестильні сукні, — розповідає засновниця марки Лесі Пак. — Ми створюємо речі, які можна передавати майбутнім поколінням, формувати спадкоємність та традиції, що зараз надзвичайно важливо для сучасних українців. Незважаючи на всі організаційні складнощі — сьогодні важливо продовжувати формувати правильні сенси. Крок за кроком, неспішно, але з чітким усвідомленням, що ми — українці".
READY-TO-WEARAGENCY
"Минулого року найбільш напруженими для нашої агенції був березень, адже усі вагомі фешн-медіа розповідали про війну в Україні через історії українських дизайнерів. За виходами Коко Роша та Леоні Ханне у J’amemme ми спостерігали, паралельно читаючи новини про наступ на Київ. Та попри обставини, за цей рік нам вдалося вирости удвічі: і за кількістю клієнтів, і за розмірами команди. Деякі процеси довелося відбудувати заново з урахуванням нових реалій, наприклад, логістику семплів на зйомки та виходи селебриті та інфлюенсерів. Мабуть, найскладнішими для наших клієнтів були жовтень та листопад, коли виробництвам довелося зіткнутися з відсутністю електроенергії. Але зараз ми спостерігаємо тільки оптимізм, бажання працювати не завдяки, а всупереч обставинам", – розповідає Ліза Жорнік, засновниця Ready-To-Wear.
ANDREEVA
"Ще до повномасштабного вторгнення наш бренд здебільшого був сфокусований на міжнародних ринках, насамперед американському. Проте все наше виробництво перебуває в Україні, тому, як і всі, ми зіткнулися з проблемами логістики, нестачі матеріалів та блекауту, – розповідає дизайнерка Ольга Андрєєва. – Попри ці складнощі, я розуміла, що треба допомагати іншим, тому ми активно почали шукати для співпраці жінок, які були змушені переїхати зі своїх міст і будували своє життя наново. Ми дали їм роботу та підтримали їхні сім'ї".
OBERIG
"У перші місяці війни ми робили все, аби зберегти свої родини та команду. Коли зрозуміли, що знаходимося більш менш в безпеці, приєдналися до волонтерства, а саме пошиття важливих речей для фронту – напашників та маскувальних сіток. Порадившись з командою, наступним кроком, вирішили власним коштом виготовляти обручки для наших героїв, які одружуються в цей складний час. На сьогодні молодятам із ЗСУ передано понад 1950 каблучок, – розповідає Тетяна Кондратюк, засновниця ювелірного бренду OBERIG. – Наступні місяці присвятили релокації виробництва з Харкова до західних областей України та налагоджували всі процеси майже наново. На даний час працюємо та відправляємо частину прибутку на ЗСУ. Восени нам вдалося випустити нову колекцію "Letters that Matter", основою якої став знак "Жива" – символ життя та букви українського і латинського алфавітів. Гасло "СИЛА В ТОБІ", має велике значення для нас як бренду, та для кожного з нас в Україні".
AISENBERGDENIM
"Страх – ворог досягнень. Здійснюючи кроки по релокації бізнесу, я повторювала собі цю фразу як мантру і продовжувала рухатися далі. Насправді цей етап у житті компанії – серйозне випробування, це масштабне оновлення бізнес-процесів і рух у напрямку з великою кількістю невідомих. Мені знадобилося два місяці, щоб проаналізувати потреби ринку, переформатувати бізнес процеси та зробити цей стрибок. Основний мій меседж усім, хто ризикне здійснити такий шлях, чітко розуміти: релокація — високоризикований та дорогий інвестиційний проект. Зараз бренд працює із двох міст – Одеса (наше серце і душа) та Берлін – місто, що дихає свободою, згадує Тетяна Федосєєва, засновниця AISENBERG DENIM. – Я відчуваю дуже тісний зв'язок Берліна з Україною. Українці – це демократичність, емоційність, індивідуалізм, релігійність, миролюбність та найголовніше – свободолюбство та любов до своєї землі. Берлін як дзеркало відображає багато з перерахованих характеристик. Він також гостинний для кожного, хто хоче знайти щастя в цьому великому місті, він багатогранний, багатонаціональний і найголовніша схожість — свобода, це місто вільних людей. Місія Aisenberg Denim – нести красу Made in Ukraine у всьому світі. Над цим працюємо щодня".
FASHION OFFICE
Саме у такий важкий час ми взяли на себе сміливість стати для наших клієнтів чимось більшим ніж піар агенцією, скоріше радником по багатьом питанням, найкращим другом та трошки гештальт-терапевтом. Ми щиро переживали із кожним дизайнером та власником бізнесу ці труднощі та готовилися відповідати на нові виклики. І це спрацювало – клієнти не розгубилися, а навпаки побачили світло в кінці тунелю, а за ним – нові ідеї, проекти та натхнення. У сім’ї брендів Fashion Office були компанії із Херсону, Харкова, Бучі, Києва та Дніпра, яким незважаючи на воєнні дії вдалося зберегти всі робочі місця, пройти важкий процес релокації, та у прямому сенсі цього слова – розпочати все з нуля, – діляться своїми спогадами Юлія Смідович та Євгенія Портфілова з Fashion Office. – Як агенція ми змогли в перші півроку війни провести благодійний захід у Франції, організувати десятки поп-апів у Європі, вивести три бренди на американський ринок, провести покази у Брюсселі та Відні, зробити зіркові колаборації як з європейськими знаменитостями, так і з українськими, відзняти десятки лукбуків у Києві та отримати безліч підтримки від найавторитетніших світових ЗМІ. Це усе надихає. Така інформаційна підтримка України в усьому світі – це нові можливості, а труднощі завжди роблять нас сильнішими".
GURANDA
"Війна багато чого змінила у нашому житті та бізнесі – майже відразу виникла проблема з логістикою через окупацію Херсона, звідки родом бренд. Ми невпинно працюємо: перемістили виробництво на захід України, першою та найважливішою справою виявилося знайти гарне обладнання, матеріали, і, звичайно ж, кравчинь, щоб якість не постраждала через релокацію. Все, на чому і з чим ми працювали, залишилося у Херсоні, тож довелося починати все з нуля, – дизайнерка Олена Гуранда. – Коли доставлення з Європи обірвалися, було надважливо налагодити логістичні процеси, адже, наприклад, фурнітура становить важливу частину наших виробів – всі вони розшиті прикрасами вручну. Також ми зараз усіма зусиллями намагаємось вивести бренд на світовий рівень – представили колекцію у рамках Тижня моди в Будапешті, потім провели показ у Брюсселі за підтримки UkrainianFashionWeek, наші сукні обирають для своїх виходів відомі акторки та інфлюенсери в усьому світі, до того ж готуємо ряд гучних колаборацій".
FOX LINGERIE
"З початку повномасштабного вторгнення пріоритетом було дбати про наших людей і клієнтів, допомагати біженкам та армії. Цей рік відкрив команді очі на пріоритети в бізнесі, ми нарешті зрозуміли вектор розвитку. Саме тому закрили всі магазини в ТРЦ, продовжуємо працювати онлайн, розширили корнер в ЦУМ та вже успішно розвиваємо B2B напрям. Усе виробництво як було в Україні, так і залишається. Нам важливо бути саме українським брендом, працювати та платити податки тут. Віримо й працюємо далі!", – розповідає Юліана Гензель, засновниця бренду Fox Lingerie.
LADO AGENCY
"Після 24 лютого нам як ніколи було важливо розповідати про українські бізнеси на міжнародній арені, щоб більше іноземців дізнались про них і підтримали фінансово. І це вдалося: ми отримали десятки публікацій, інфлюенсери обирають речі наших клієнтів та захоплюються українськими брендами. До 2022 року ми робили гучні заходи для Kérastase, Guerlain, Givenchy, Barbie. З початку війни організували ряд благодійних вечер у Нью-Йорку, Парижі, Ніцці, Варшаві та Празі, на які запрошували місцевих меценатів, зірок та політиків. Таким чином вдалося зібрати понад 20 млн гривень на потреби Збройних сил України. У 2023 втоми немає, є лише гордість за всіх нас, бажання ще більше розвиватись і працювати для підтримки один одного та України", – розповідають Ладік Костандян та Ілона Бурак.
I AM VOLYA
"Проєкт I AM VOLYA був створений в Лондоні після початку повномасштабної війни в Україні. Ми хотіли зібрати найкращих дизайнерів, щоб познайомити британців з сучасною українською культурою. Також було важливо стати мостом між українцями, які опинились у Лондоні, та брендами, які всі так люблять. На I AM VOLYA представлені FROLOV і KSENIASCHNAIDER, які щойно показали нові колекції в рамках Тижня моди в Лондоні, і багато інших неймовірних брендів. Для нас важливо будувати ком'юніті та об‘єднувати українців. Саме тому раз у сезон ми проводимо тематичні поп-апи, щоб знайомитись та підтримувати зв’язок з нашими в Британії", – розповідає Марія Сьюант, засновниця онлайн-бутика українських брендів у Лондоні.