КУПИТИ КВИТКИ

"Війна, врешті-решт, заради життя, а не задля війни. Принаймні для українців": інтерв'ю з художником Павлом Маковим

У березні минулого року, провівши кілька днів під обстрілами у Харкові, художник Павло Маков з дружиною та матір'ю залишив Україну, аби потрапити у Венецію, де вже в травні представляв Україну на найбільш авторитетній виставці сучасного мистецтва у світі. Потім були участь у ярмарці Vienna Contemporary у Відні, персональні виставки у Парижі та Флоренції... Про те, яким був цей рік, один з найвідоміших українських художників у світі Павло Маков розповів для першого від початку повномасштабного вторгнення числа українського Vogue.

Реклама.

Під час війни я не робив нічого такого, чого б не було в мирний час. Так, раніше я не сидів у бомбосховищі й не чув вибухів. Але це сталося зі стількома людьми, що й згадувати ніяково.

Павло Маков
Павло Маков

24 лютого вся родина зібралася в нашій квартирі — дружина, син зі своєю дружиною і тещею, моя мама, а я поїхав до майстерні. Між іншим, фотографія майстерні, надрукована в журналі Flash Art, — це та, яку я зробив на пам’ять першого дня війни. Забрав із майстерні приблизно третину офортних дощок — найдорожчих серцю. Решту набагато пізніше син вивіз на Захід України. Завдяки цим дошкам я друкував офорти у Флоренції та зробив виставку "Дві троянди" у галереї Cartavetra.

Мене, ясна річ, дратує, що в Італії я не можу друкувати роботи так, як удома: найбільший верстат, що є у Флоренції, — 80 см завширшки, а в Харкові в мене голландський верстат 1,2 на 2,5 м, цю дорогу річ я подарував собі на 50 років. Кладу великий папір 120 на 160 см, дуже люблю цей розмір і з ним завжди працюю — а тут як? Моє мистецтво не змінилося по суті, змінився лише технологічний підхід: тепер я здебільшого малюю кольоровими олівцями. Я вирішив не зациклюватися на тому, як працював раніше: ситуація інша, то й шукай вихід. А якщо взагалі під рукою буде тільки олівець і папірець, то що, не малювати тепер? Ми з Машею (Марина Глущенко, дружина Павла Макова. — Прим. авт.) обережно плануємо у квітні їхати до Харкова: у моїй майстерні взагалі немає опалення, тому раніше я геть не можу там працювати. Якщо ситуація буде більш-менш нормальна, ми хочемо повернутися остаточно. Є така надія.

І єдине, про що я турбуюся, скільки мені в Італії купити олівців. Папір я завжди купував за кордоном, а от професійні олівці були в Харкові і німецькі, й англійські. Це не дитячі олівці один коштує 2 2,5 євро, їх не буде. Я не певен, що й дитячі будуть. А прорахувати неможливо, бо ти починаєш роботу і в тебе ніби всі кольори є у мене сотні цих олівців, і бачиш ага! тут такого кольору бракує, ідеш в магазин і купляєш. Ну нічого, не вистачатиме будемо просто графітними малювати, зрештою. Справа не в техніці.

Ще ніколи я не міняв колесо під пострілами і вибухами. Перші три дні війни ми з дружиною сиділи вдома, а потім перейшли в "ЄрміловЦентр" — жили там в укритті 8 днів разом з іншими художниками, фотографами, дизайнерами. Треба віддати належне Наталії Івановій (директорка харківського Центру сучасного мистецтва "ЄрміловЦентр". — Прим. авт.) — вона все чудово організувала: ми там готували їжу, в перші дні ще ходили купувати алкоголь, поки не заборонили. З дому ми привезли два ящики вина — всі запаси. Ввечері збиралися разом. Усі роз’їхалися, коли не стало світла і тепла. Нас запросили друзі в село під Полтавою. На виїзді з міста у моєї машини пробило колесо. Неподалік стріляють, а я міняю його, і чотири жінки навколо стоять — дружина, моя мама, наша подруга Таня Борзунова, її мама, і в автомобілі наша кішка Кіра. Це не якийсь подвиг, просто під обстрілами таке робив уперше.

"На виїзді з Харкова у моєї машини пробило колесо. Неподалік стріляють, а я міняю його, і чотири жінки навколо стоять — дружина, моя мама, наша подруга, її мама, і в автомобілі наша кішка Кіра. Це не якийсь подвиг, просто під обстрілами таке робив уперше"

Я ніколи до цього не давав стільки інтерв’ю. 24 лютого о 8-й ранку мені вже дзвонили журналісти з Англії, Італії, Німеччини: що ви? як ви? Ніхто нічого не розумів, у перших інтерв’ю я казав, що ми не збираємося їхати у Венецію, потім зателефонувала Марія Ланько (одна з кураторок Національного павільйону України на Венеційській бієнале — Прим. авт.) і каже: "Приїжджай, маємо робити проєкт". І ми потихеньку вп’ятьох поїхали в бік Венеції. Там я мав займатися суто прагматичними, технічними справами — давати інтерв’ю, перевіряти, як монтують інсталяцію. І це мене врятувало, бо малювати я точно не міг. Я взагалі думав, що, може, більше й не буду ніколи.

У Венеції я зрозумів, що тут від мене більше зиску, ніж коли б я сидів вдома. Тут я працюю, ми можемо заробляти гроші й допомагати Україні, робити виставки, а це теж певною мірою дає користь моїй країні зараз. Як і мої інтерв’ю — по десять щодня. У мене є два шляхи до нашої перемоги — мистецький і волонтерський, і вони пов’язані. Бо від того, наскільки успішно я працюю як художник, залежить, скільки грошей я можу перерахувати в нашу самоорганізовану групу митців Front-Art, яку зареєстрував як фонд і адмініструє артдилер Ігор Абрамович. Ми купили для фронту 16 машин, а про тепловізори та дрібніші речі годі й казати. Зазвичай це буває так: Ігор знаходить машину, складає кошторис, і кожен художник залежно від фінансового стану пересилає певну суму грошей, а Ігор потім ще додає свої.

"Фонтан виснаження" Павла Макова у Венеції (фото Sasha Maslov)
"Фонтан виснаження" Павла Макова у Венеції (фото Sasha Maslov)

Зараз ми з Машею живемо в Італії, у маленькому селі Барагацца в горах, посередині між Болоньєю і Флоренцією; у нашому будиночку дуже погана пічка, а жодного іншого опалення немає. Але й це для мене не вперше — в себе на дачі ми також розпалювали пічку. Скажу так, я в Італію їздив не як митець, а як людина. Ми вивчили мову, здобули багато друзів, яких я дуже люблю, ми їздили в Італію, щоб відпочити, поміняти пейзаж за вікном, розпружитись, полікуватись — знаємо місце, де дуже гарні термальні води, помічні для хворих колін. Наші поїздки в Італію з творчістю майже не пов’язані.

Я тобі навіть більше скажу, усі ідеї того, що я робив тут минулого року, приходили в голову, коли я їздив до Харкова — у травні, в серпні, у грудні 2022-го. Таке. Ми вже рік живемо, як цигани. Я звик. Дружина буває інколи така знервована, що хоче все кидати і повертатися до Харкова негайно. Я їй кажу, що треба якось звикнути, просто знайти своє місце в цьому жахітті. Тому що невідомо, коли ми з нього вийдемо. А жити треба. І допомагати — і собі, і людям. Зросла відповідальність: зараз я єдиний у родині, хто заробляє гроші. Я вже думав: мені 64 роки, можемо для себе пожити з жінкою. Але ні!

"Коли ми обирали жити в Україні, то вибирали жити у вільній країні для вільних людей"

У моїх останніх роботах Італії немає, точно немає. Жодної іншої країни немає, тільки Україна є. Тому що мистецтво пов’язане з ментальністю, я не можу відірватися від нашого менталітету. Я народився в Санкт-Петербурзі, жив у Латвії, і коли мені було три з половиною роки, ми переїхали в Рівне — відтоді я живу в Україні. У Радянському Союзі я себе ніяк не ідентифікував. Я точно розумів, що в мене з СРСР нічого спільного, але народили тут, то й живемо, а куди подітися? Коли 1991 року відбувся референдум про незалежність України, ми з дружиною поставили галочки, що ми — за. І це був момент самоідентифікації. Тобі 34 роки, ти сказав, що хочеш незалежної України, значить, ти хто? Громадянин незалежної України. Громадянство набагато більше визначає мене як людину, ніж те, що я народився в Санкт-Петербурзі. І коли ми обирали жити в Україні, то вибирали жити у вільній країні для вільних людей.

Харківська майстерня Павла Макова (Фото Dima Honcharov)
Харківська майстерня Павла Макова (Фото Dima Honcharov)

Уже тут, в Італії, на моїх офортних дошках з’явилися якісь маркери війни, якісь символи. Наприклад, вирви від снарядів, вибухи. Втім, я дедалі частіше малюю великі квіти. Порівняно з квітами вибухи — річ несуттєва, хоч як це дивно. Тому що війна, врешті-решт, заради життя, а не задля війни. Для нас, принаймні для українців. Я не знаю, для чого вона росіянам. Для мене досі це найбільше питання — задля чого вони воюють? Тому серія робіт "Абракадабра", що з’явилася вже під час війни, — про мою нездатність осягнути те, що робиться у світі. Звідси й назва. Незрозумілий набір букв, суцільні знаки питання. Із цієї серії я потім зроблю книжку, а зараз вона експонується в Парижі, в галереї L'Atlas.

Dиставка Павла Макова у галереї L'Atlas, Париж
Dиставка Павла Макова у галереї L'Atlas, Париж

Повертаючись до квітів — моя виставка "Дві троянди", що експонувалась у Флоренції, була запланована ще до вторгнення, ми її просто перенесли з травня на листопад. І всю її присвятили війні, хоча первинно такого задуму не було. Одну роботу, розпочату в 2020-му, я вивіз із Харкова, решту зробив тут. Цей проєкт пов’язаний з Харковом, з нашою дачею в селі Липці, де в саду Маша пильнує троянди. Я був упевнений, що вони загинули, бо на зиму ми їх укутуємо, і, якщо не розкрити їх навесні, вони згниють на землі. Ну, ніби хтось відкрив, ніби не загинули. У моєму проєкті одна троянда — це гіперреалістичний портрет квітки з нашого куща, який з першого дня війни опинився в окупації. А інша — це вибух у вигляді квітки, що формою нагадує роботи Ель Лисицького, такий конструктивістський конус. Інша назва серії з вибухами — Les Saisons Russes — відсилає до відомих дягілєвських гастролей у Парижі. Ось це і є та культура, той "російський сезон", який ми маємо зараз на наших теренах.

Робота Павла Макова на артярмарці Vienna Contemporary, версень 2022 (фото Дар'я Слободяник)
Робота Павла Макова на артярмарці Vienna Contemporary, версень 2022 (фото Дар'я Слободяник)

…По суті, нічого геройського я не зробив. Нічого надто незвичного. Ми нині на 100 % залежні від обставин, мої склалися так.

Текст записала: Валентина Клименко

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.