Творчість Казимира Малевича в колекціях українських брендів

23 лютого 1879 року в Києві народився Казимир Малевич — засновник супрематизму, один із найвідоміших художників у світі. Експериментатор, філософ та авангардист, батько найрадикальнішого мистецького руху — сьогодні про українця Малевича знає весь світ, а майже кожен факт його біографії говорить про глибинний зв'язок творчості світового генія з українською культурою. В Україні зберігається кілька робіт художника. Зокрема, в колекції Національного художнього музею України, дві — у Мистецькому арсеналі, також у приватних зібраннях. Іще одна робота представлена в постійній експозиції Пархомівського художнього музею на Харківщині.

Казимир Малевич

Чимало дизайнерів зверталися до творчості Малевича за натхненням. Та й сам Казимир був дотичним до світу моди: в 1910-х роках він співпрацював з артіллю народних промислів у селі Вербівка (сьогодні Черкащина), якою керувала відома художниця Олександра Екстер. Саме там за ініціативи Екстер та Наталії Давидової поєднали супрематизм і народне мистецтво — адже місцеві вишивальниці працювали за супрематичними ескізами Малевича. Зокрема, це були його малюнки для подушок та шарфів. Fashion-журналіст Роман Тимофєєв згадує знакові колекції українських брендів, що були інспіровані творчістю Казимира Малевича.


Elena Burenina

У своїх колекціях українська дизайнерка Олена Буреніна часто зверталася до принципів деконструкції та авангардного мистецтва. Багато хто пам’ятає її дебютну колекцію Absolute in Vitro 2009 року з сукнею з десятків переплетених рук та ніг та лабораторними колбами, вшитими в одяг. Цей концептуальний підхід до осмислення теми випускниця Central Saint Martins College of Art and Design використовувала в кожній своїй роботі. Центральною темою колекції Elena Burenina весна-літо 2014 став квадрат Малевича — символ простоти й досконалості. Квадрати були нанесені як принт на пальта й сорочки, а завершував показ триптих з простих білих суконь, поверх яких були одягнені конструкції з чорного, білого та небесно-блакитного квадратів, що майже приховували обличчя моделей.

Elena Burenina

Vozianov

Федір Возіанов перетворює свої колекції на витвори мистецтва. Головним джерелом натхнення для дизайнера вже багато років залишається творчий спадок супрематиста Малевича. Першу тематичну колекцію за мотивами його картин дизайнер створив у 2009 році. Колекція була представлена на церемонії відкриття монумента Малевичу. Тоді показ завершувала біла сукня з вишитими на ній словами гімну "Ще не вмерла Україна".

VOZIANOV

Удруге Возіанов звернувся до творчості художника у 2011 році — колекція була побудована на основі форми квадрата. У колекції "Супрематизм 2.0" 2015 року до квадрата додалися ще дві важливі для творчості Малевича геометричні фігури: коло й хрест. Для показу дизайнер об'єднав три основні методи презентації сучасного мистецтва — живопис, інсталяцію та перфоманс: моделі знімали з вертикальних поверхонь викрійки речей і одягали на себе.

POÉLLE

Львівський бренд аксесуарів POÉLLE послідовно створює колекції на перетині моди й мистецтва. Наприклад, на мудборді до зимової капсули креативний директор бренду Павло Попко розмістив картини українського авангардиста польського походження Казимира Малевича. Зокрема, одним із референсів для знімання кампейну стала супрематична композиція 1915 року "Політ літака". "Мистецтво посідає важливе місце в житті команди POÉLLE і ми хочемо транслювати це через колекції. У новому сезоні ми працювали з творчим спадком видатного художника-авангардиста, але в колекції ви не побачите дослівних цитат його робіт. Це скоріше наше враження від картин Малевича, втілене в аксесуарах та фотографіях", — каже стилістка бренду Олеся Дарій.

POÉLLE

GUDU

Головними джерелами натхнення для креативного директора GUDU Лаші Мдінарадзе в сезоні весна-літо 2022 стала картина Казимира Малевича "Спортсмени", що поєднує в собі простоту форм і яскраве колірне наповнення. "Мені імпонує ідеологія Малевича. Герої його полотен мають дуже багато рис, які перегукуються з естетикою GUDU, — зазначив Мдінарадзе. — Я також люблю працювати з виразними візуальними засобами, віддаю перевагу строгому силуету й часто не акцентую на обличчях моделей, залишаючи місце для загадки".

Настрій цього полотна дизайнер передав за допомогою авторських принтів, які прикрасили шовкові сукні, сорочки й штани. Зв’язок з графікою Малевича підтримує і техніка печворк, що стала візитівкою бренду. Мдінарадзе переносить її на тренчі та спідниці, а поєднувати їх пропонує з найтоншим трикотажем і денімом.

Lona Prist

"Чорний квадрат" Малевича — ключ до ДНК українського бренду сумок Lona Prist. Ним навіяний і логотип бренду, створений з дорогоцінної породи чорного ебенового дерева. Крім того, дизайнерка бренду Альона Пріст шукає натхнення в сучасній архітектурі та творчій спадщині Піта Мондріана та Пікассо. Бренд розробляє мінімалістичні колекції з використанням авторської конструкторської технології, що дозволяє сумкам тримати форму.

Lona Prist

Цієї весни бренд Lona Prist також віддає шану спадщині Малевича — до прем'єри стрічки "Малевич" з Віталієм Ажновим команда готує спеціальну колекцію, деталі якої обіцяють розкрити вже за кілька тижнів.

Ґроно

Напередодні Різдва 2024 року львівський бренд "Ґроно" презентував колекцію ялинкових прикрас за мотивами творчості Казимира Малевича. Вісім куль були поділені на два подарункові набори — "Супрематизм" (напрям, який у мистецтві, власне, і започаткував Малевич) та "Українське село". Кожна прикраса відтворює окремі фрагменти картин Малевича, який стверджував, що саме українське село сформувало його художнє бачення світу. Сільська естетика криється у лаконічних лініях та геометричних орнаментах, та, на думку деяких дослідників, має схожість із розписами подільських хат та писанок. Усі кулі були виготовлені з видувного скла та розписані вручну.

"Сьогодні як ніколи важливо позбутися неприємного маркування наших митців як "радянських" чи "російських" і допомогти вписати ім’я Малевича саме в українську історію. Чому б не спробувати це зробити за допомогою домашнього декору чи навіть ялинкових прикрас?" — коментувала засновниця бренду Юлія Стрипа.

Rudkovska

Rudkovska — модний мистецький проєкт, який поєднує сучасний дизайн та художню спадщину видатних українських художників. Зокрема, бісерні прикраси Rudkovska повторюють картину "Катерина" Тараса Шевченка, "Захід сонця" Архипа Куїнджі та "Чорний хрест на червоному овалі" Казимира Малевича. Кожен комплект сережок виготовляється вручну.

"Це 40 годин ручної праці, понад 14 метрів нитки, приблизно 7 000 бісеринок та незліченна кількість любові та уваги до деталей", — кажуть у бренді.

Marsala х Мистецький Арсенал

Колаборація Мистецького Арсеналу й бренду Marsala 2021 року була натхнена виставкою "ФУТУРОМАРЕННЯ". Ідея експозиції — наново відкрити українське мистецтво початку XX століття й розповісти про те, як у 1920-ті роки футуризм закріпився в усіх художніх напрямах: театрі, музиці, мистецтві, дизайні. Колаборація складалася з моносережки, класичної білої сорочки оверсайз з принтом картини Казимира Малевича з колекції Мистецького Арсеналу та двох варіацій худі.

"Ми зробили продукти-символи, ідеальні подарунки до свят. Під час подорожей не менше за музеї я обожнюю музейні крамниці. Вірю, що нам вдалося створити естетичну й утилітарну пам’ять про зустріч із мистецтвом", — коментувала співпрацю засновниця бренду Marsala Марія Маслій.

Популярне на VOGUE