У колекціях сезону помічена рекордна кількість стриманого на вигляд і прагматичного за суттю одягу чорного кольору – на радість редакторам і вдячним клієнтам.
На осінньо-зимовому показі Chanel під склепіннями паризького Гран-Пале на публіку чекали аскетичні декорації з чорних синусоїдних стін – з поправкою на колір їх можна було б сплутати з монументальними скульптурами Річарда Серра. За задумом організаторів просторовий візерунок відсилав до класичної чорної стрічки Chanel. Сетап був стриманим і помпезним – і видався мені найвдалішою метафорою потужного, хоча й суперечливого модного сезону.
Чорний колір – традиційно один із улюблених у робочому арсеналі мадемуазель Шанель. Навіть сьогодні він безапеляційно пасує вбранню, створеному за її каноном. У колекції, яку команда Дому показала в жовтні, чорні сукні та брючні комплекти були оздоблені воланами, декоративними кантами й абрисами грайливих бантів. У них відчувалася правильна доза лоску та дисципліни.
"Сильна колективна робота: всюди чорний одяг", – радо рапортував я колегам з огляду паризьких колекцій. Для дизайнерів, які працюють під тиском перформансу в соціальних медіа, чорний давно став demodé: зазвичай темні силуети моделей погано транслюються на екранах планшетів і телефонів. Так само гості міжнародних Тижнів моди під прицілом фотокамер звикли вдягатися наче на останнє свято свого життя. На відміну від героїв робочого анекдоту родом із 1990-х про те, що модні покази нагадували похоронну процесію, сучасні інфлюенсери та VIC’s (very important clients – жадані клієнти модних Домів із багатою купівельною історією та пʼятизначними чеками) вдаються до багатоголосся барв і дисонуючих принтів – зазвичай тусовка навколо дефіле в Мілані та Парижі схожа на конвенцію артистів цирку.
Тим приємніше цього сезону було спостерігати за пілігримажем редакторів і баєрів у добре скроєних пальтах, дорогому трикотажі й кашемірі та штанах ідеальної посадки за новим стандартом сестер Олсен у The Row та Фібі Файло. Майже всі – у монохромі відтінків антрациту, смоли й сажі. У цьому магія чорного кольору – він прибирає зайве, фокусуючи увагу на пропорціях та якості технічного виконання речей. Здається, дизайнери, втомлені від догмату інстаграм-алгоритмів, взялися за цю вправу з великим ентузіазмом.
На міланському показі Prada короткі сукні інженю, виконані з пухкої чорної вовни, зберегли грайливі деталі (рельєфні банти та гіпертрофовані обтягнуті ґудзики на грудях), але передавали аскетичну, майже сувору стриманість. У Лондоні ірландська дизайнерка Сімон Роша, яка традиційно створює гардероб на стику дитячого костюма й жіночої білизни, представила серію чорних суконь у класичних для Simone Rocha рюшах і оборках та шкіряні моделі з фігурними рукавами-буфами. Усі вони трималися в церемоніальній, ледь не макабричній тональності – цілком у дусі непростих часів.
Одна з найпопулярніших колекцій, за якою полюють баєри головних магазинів світу, – авторства нью-йоркської дизайнерки Кетрін Холстейн для Khaite. За кілька останніх років вона винайшла для себе золоту формулу сучасного жіночого гардероба – у правильному поєднанні мистецтва (тобто переконливого дизайну) і комерції (сильного й самодостатнього продукту).
Клієнтки обожнюють Khaite за куртки, жакети та спідниці з маслянистої шкіри, але окремий фокус цього сезону – на драпірованих сукнях і топах з асиметричною лінією плеча. Такі лаконічного дизайну речі з матової вовни, шовку та вощеної шкіри мають інвестиційну цінність. На відміну від вбрання у складній кольоровій гамі, у них подовжений цикл життя – й універсальне призначення: за умови правильного стайлінгу чорний одяг доречний в офісному просторі, на вечірках і навіть на червоних доріжках – для тих, кому є що там робити.
Використання палітри чорних відтінків (насправді їх сотні, якщо не тисячі) дозволяє дизайнерам сфокусуватися на бездоганному крої та ретельній роботі з пропорціями. Складні куртки-асамбляжі з конусів і напівсфер в експериментальній колекції Junya Watanabe та комплект з архітектурного крою топу й спідниці, вкритих металевими кульками, на нью-йоркському шоу Altuzarra – чорне вбрання цього сезону змушує затамувати подих. Абсолютно заслужено.
Текст: Веня Брикалін