13 і 14 лютого в Жовтневому палаці вперше покажуть відомі постановки Їржі Кіліана, якого вважають одним з головних хореографів сучасності. У Києві хореографію Кіліана виконає трупа Тбіліського театру опери та балету під керівництвом Ніни Ананіашвілі.
Ми приходимо на репетицію за день до самого спектаклю. Артисти балету щосили розминаються у класі під строгим контролем Ніни Ананіашвілі. "Не нагинай голову!". "Все завжди має бути красиво". "Спину рівно!". "Що з рукою?". "Це такий по-твоєму має бути атитюд?", І улюблене – "Дихай!" – Ніна строга і безпристрасна.
"Всі чекають, поки я вийду, щоб розслабитися", – каже Ананіашвілі. "А я не піду". Незважаючи на те, що Ніна не впускає нічого з-під свого контролю ні на хвилину, в класі панує невимушена атмосфера. Вона часто жартує і підколює своїх артистів, вони голосно сміються і починають щось швидко відповідати їй грузинською мовою.
Їржі Кіліана вважають однією з головних фігур сучасного європейського танцю. Його особливий стиль не вписується у межі класичної хореографії, а його постановки визнані одними з найкращих у всьому світі. "Іржі дуже сучасний, – каже Ніна. – А в його постановках багато іронії – він справжній філософ".
Балети Кіліана числяться в репертуарі труп багатьох країн світу, але саме колектив Ніни Ананіашвілі став першим у пострадянському просторі, який отримав право виконувати його постановки, чим Ніна дуже пишається. "Як тільки я почала керувати трупою, працювала над тим, щоб отримати права на хореографію Кіліана. Мені знадобилося два роки, щоб довести, що ми гідні цього". Щоб танцювати балети Їржі потрібно демонструвати не тільки високий рівень техніки, але і розуміти, про що його постановки. "Танцюючи Кіліана, трупа дуже змінилася і розвинулася. Танцівники раніше не могли уявити, що за допомогою гумору і сарказму можна себе виразити і зробити це на такому рівні".
Перша зустріч Ніни і Їржі Кіліана відбулася 1980 року, а пізніше Кіліан спеціально вирушив у Японію, щоб подивитися на Ніну. "Я танцювала там "Сплячу красуню". Він робив свою програму. Його мама була з ним в Японії і вона прийшла подивитися мій балет. Найбільший комплімент, який я коли-небудь отримувала, був від неї. Вона сказала, що Їржі не ходить дивитися такі спектаклі, але прийшов спеціально подивитися на мене". Після цього вони багато разів перетиналися, кілька разів працювали разом, але Ананіашвілі так і не вдалося станцювати його авторські постановки.
У Києві глядачі побачать три постановки: Petite Mort (Маленька смерть), Falling Angels (Занепалі ангели), Sechs Tänze (Шість танців). Кожна з них – це певний опус, який розповідає про балет, божественну гармонію, сексуальність і соціальні потрясіння.
Гастролі в Києві організувала балетний продюсер Олена Матвієнко. "У мене є мрія – розвивати нашого глядача. Хочеться, щоб глядач цікавився і розумів те, що він бачить".
Олена Матвієнко розповідає: "У балетному світі є думка, що саме постановки Кіліана назавжди закохують людей в балет. Проект "Шедеври сучасної хореографії" називається так не заради красивої метафори: це ті балети, які сьогодні вважаються класикою сучасного танцю. Тим, хто планує побачити вистави 13 та 14 лютого, Олена Матвієнко радить "розслабитися, відпустити розум і душу, не чекати чогось, не намагатися порівняти".