За десять років роботи в Céline британська дизайнерка Фібі Файло, яка 1 січня святкує день народження, повністю змінила правила гри в індустрії. Її ідеально скроєні пальта і дбайлива адаптація класики чоловічого гардероба – основа сучасної моди.
Після десяти років на посаді креативної директорки Céline, Фібі Файло оголосила про свій відхід. Сьогодні в модній індустрії складно встежити за рокіруваннями на керівних позиціях великих модних Домів, але цю новину багато хто сприйняв як знак кінця епохи. У загальному вихорі сезонів і колекцій завжди є дизайнери, які повністю змінюють наше уявлення про сучасний гардероб. Céline в інтерпретації Фібі Файло – це не тільки ідеальні широкі штани або культові шльопанці, оздоблені хутром. Це спроба знайти формулу нової жіночності і розповісти про сучасну жінку щось глибоке і важливе. Спроба – абсолютно успішна.
Протягом десятиліть поняття моди і комфорту часто були взаємовиключними. Нас з дитинства вчили, що краса вимагає жертв, як, наприклад, туфлі на високих підборах і вузькі сукні. Але такий підхід погано поєднується з образом життя сучасної жінки. Робота, сім'я, необхідність робити величезну кількість справ одночасно і при цьому мати бездоганний вигляд – XXI століття вимагає нового дрес-коду. Наприкінці кризових нульових на хвилі фантазійних і вигадливих колекцій, які показували головні зірки того часу, відчувалося, що мода повинна змінитися. Без особистого вкладу Фібі цього б не сталося.
На одному зі своїх нечисленних портретів Файло безкомпромісно дивиться в камеру, її волосся заправлене під комір водолазки, зверху недбало накинуте ідеально пошите вовняне пальто. На фото – бездоганне поєднання стилю, комфорту і впевненості, яке багато жінок різного віку і професій шукали – і знайшли в Céline. Чорно-білий знімок ідеально відображає вплив робіт Файло на сучасний стиль. Завдяки їй мільйони дівчат сьогодні носять бежеві пальта простого крою, вільні бавовняні сорочки і широкі штани зі скромними білими кедами, а волосся недбало заправляють під комір. Ці дрібні, але важливі стилістичні прийоми перейняли навіть ті, хто не зміг би впізнати дизайнера на фото, і нічого не знає про її роботу у французькому модному Домі.
Випускниця лондонського коледжу Central Saint Martins, Файло починала кар'єру дизайн-асистентом Стелли Маккартні в Chloé. Дві англійки зробили з французького Будинку сенсацію – через декілька років, 2001 року, Файло стала його креативним директором. За п'ять років на чолі Дому їй вдалося створити впізнаваний стиль (богемні білі блузки і туфлі на дерев'яній танкетці, що миттєво стали класикою), щоб на піку кар'єри в 2006-му відмовитися від роботи на користь сім'ї. Через два роки вона повернулася в індустрію і очолила Céline. До приходу Файло Дім не мав свого обличчя і змінив кілька дизайнерів. Відсутність відомих кодів зіграло на користь Фібі: для неї Céline став тим самим чистим аркушем, з якого вона могла заново винайти гардероб сучасної жінки.
У будь-якого fashion-редактора, стиліста чи ентузіаста індустрії є свої улюблені речі з колекцій Фібі Файло. Кожен може на ходу назвати предмети, які з легкої руки дизайнера стали новою класикою: об'ємні пальта, немов запозичені з чоловічого гардероба, ідеально скроєні широкі штани, шкіряні топи-футболки, просторі шовкові сорочки і точені смокінги, які легко склали конкуренцію вечірнім сукням на червоній доріжці. Навіть новий виток популярності класичних кросівок на кшталт Adidas Stan Smith можна частково пов'язати з Файло: в таких дизайнерка виходила до публіки в фіналі своїх показів.
"Мені хотілося створити щось чесне, поєднання того, що я хочу носити і як я хочу жити, просте і дуже справжнє", – розповідає дизайнерка в одному зі своїх рідкісних і коротких інтерв'ю. Одяг Файло створений не для того, щоб його аналізували, а радше для того, щоб його відчувати. Сьогодні Céline – улюблений бренд арт-дилерів та галеристок, архітекторів і письменниць. Фібі Файло вдалося створити досконалу уніформу для тих, у кого немає часу на помилки. У центрі уваги дизайнера завжди були ідеально продумані речі – вони можуть бути абсолютно непомітними і, в той же час, викликати захоплення як об'єкт дизайну.
Файло – одна з небагатьох сучасних дизайнерів, яка працювала з формою, враховуючи пропорції жіночого тіла і властивості тканин. Речі Céline можуть стояти в одному ряду з класичними об'єктами промислового дизайну або архітектурою модерну. Плащі з нової весняно-літньої колекції за формою нагадують знак вічності – захопливий приклад інноваційного продукту. Сьогодні такий кропіткий і сміливий підхід до дизайну одягу відходить на другий план. У діджитал-епоху дизайнери все частіше опираються на стайлінг, трансформують знакові речі моди минулих років. Для Фібі Файло експерименти з формою завжди були на першому місці, частково тому її робота в Céline відчутно рухала індустрію вперед.
Новина про те, що Файло залишає Céline, викликала у інсайдерів і шанувальників Будинку різні емоції, але переважало розчарування. Коли в січні 2018-го її наступником оголосили Еді Слімана, думки розділилися. Багатьом подобається ідея поп-культурного підходу, яку Сліман з успіхом використовував в Saint Laurent, і раніше в Dior Homme. Але любов Еді до естетики музичних субкультур, відкритого гедонізму і страшенно вузьких силуетів погано римується з історією марки, яка десять років робила ставку на комфортний одяг для інтелектуальних і успішних жінок. Сліман не гнався за революційними ідеями: жіночність, яку дизайнер оспівував в колекціях Saint Laurent, була перформативною, ляльковою, гіперсексуальною. Повний антагонізм до тонких робіт Фібі Файло. Тому інтрига все ще попереду.
Хотіла Файло того чи ні, вона зробила тиху революцію в моді. Речі з колекцій Céline змушують думати про великих жінок – художницю Джорджію О'Кіф в білій сорочці і чорному кардигані або письменницю Джоан Дідіон в вільній сукні до підлоги на тлі білого "Корветта" в Каліфорнії. Замість зірок Instagram і лос-анджелеських старлеток у фокусі Céline завжди були письменниці, художниці й упевнені в собі жінки, які шукають балансу в світі і в собі. Створенням гардеробу для таких жінок, Фібі Файло довела, що форма і зміст можуть існувати в гармонії, що серйозна робота і стиль не є взаємовиключними поняттями. З її відходом бренд і жіночу моду загалом очікують нові часи, але, безсумнівно, головні її ідеї в Céline залишаться актуальними ще довго.
Текст: Анастасія Федорова
Фото: Massimo Zanusso
Стиль: Kerry Dorney
Зачіски: Daniela Magginetti @Close Up
Макіяж: Giulia Cigarini @Close Up
Асистенти фотографа: Umano Teadore, Jonathan Santoro
Асистенти стиліста: Claudia Crippa, Luca Feliaro
Модель: Estella Boersma @Viva Paris
Подяка –Nando и Ceo, Christiana и Germano, а також ресторану L' Arabesque, Milan