Стилісти знаменитостей йдуть стопами акторів та актрис, яких вони вдягають, — і створюють власний союз.
Щоб покращити свої умови праці, група британських стилістів створює нову філію під керівництвом британської спілки телерадіомовників Bectu. Першим цю новину повідомило видання Women’s Wear Daily (WWD).
Студії та стримери наймають стилістів для знаменитостей, щоб одягати кінозірок для різноманітних подій: від виходів на червоні доріжки до гала-урочистостей та міжнародних турів. "Гарні вбрання є невідʼємною частиною успішної маркетингової кампанії", — йдеться в керівному документі від нової філії стилістів, де визначено її завдання та мету.
Але стилісти кажуть, що середній гонорар за роботу, який майже не змінився принаймні з 2016 року, часто змушує їх заробляти менше мінімальної зарплати. Майкл Міллер, стиліст, який працював з Джаредом Лето, Шазадом Латіфом і Меттом Бомером, є одним із засновників нового Союзу стилістів знаменитостей, а також його секретарем. Він розповів Variety, що нинішні умови для стилістів часто анархічні.
"Контрактів немає, — сказав Міллер. — Немає жодних умов. Ні для кого зі стилістів немає абсолютно ніякого захисту, і в більшості випадків ми надаємо послуги одноразово. Нам можуть не платити протягом шести місяців".
Згідно з документом Bectu, у створенні якого допоміг Міллер, середня плата Netflix за стайлінг одного модного "образу" (вбрання з ніг до голови для події) становить 386 фунтів стерлінгів (500 доларів США), куди належать і витрати, які можуть містити витрати на кур’єра та плату за доставку, пошиття одягу, подорожі, транспортування, хімчистку та навіть спідню білизну. У деяких випадках, коли кінодіяч менш відомий і неможливо переконати дизайнера позичити одяг безплатно, гонорар стиліста також має покрити бюджет на придбання одягу. Комісія також зменшується, якщо врахувати гонорари агентства стиліста та податки на самозайнятість.
Складання одного образу зазвичай охоплює щонайменше дев’ять днів (включно з примірками та пошиттям), і залежно від роботи стилісти зазвичай можуть створювати до чотирьох образів одночасно.
Зі штатним стилістом для знаменитостей, який може робити максимум 60 образів на рік, нова профспілка каже, що після витрат, гонорарів, страхування, податків та інших витрат багато її членів заробляють лише 8,08 доларів на годину, що на основі 40-годинного робочого тижня є меншим тарифом, ніж мінімальна заробітня плата у Великобританії. Водночас комерційні роботи для модних та інших брендів оплачуються близько в 1000 доларів на день.
У той час як відомі кінозірки інколи готові платити зі своєї кишені за послугу стиліста, нові та молоді актори можуть не мати на це ресурсів. Дехто каже, що вони не повинні цього робити, враховуючи, що вони зазвичай зобов’язані рекламувати фільм або серіал за контрактом.
"Актори не повинні брати на себе рахунки, якщо подія стосується проєкту, який студія намагається просувати, — сказав Variety один актор, який знімається в висококласному потоковому серіалі та говорив на умовах анонімності. — Це частина наших контрактів брати участь у просуванні, і якщо ви хочете, щоб ми могли це зробити і проштовхнути проєкт певним чином, то, очевидно, ми не збираємося виходити на червону доріжку в кросівках і джинсах".
Під час нещодавнього прес-туру актор сказав, що їхній улюблений стиліст брав 1200 фунтів стерлінгів за образ, тоді як стример встановив бюджет менше 850 фунтів стерлінгів, тобто вони не могли скористатися послугами стиліста.
У рамках нової філії Bectu стилісти сподіваються домовитися зі стримерами та студіями, щоб створити тарифний план, який враховуватиме досвід, ресурси та цінність стиліста. Вони також хочуть вищі ставки за роботу в неробочий час і запити в останню хвилину, а також розумніші умови оплати, які зараз можуть розтягнутися до 90 днів.
"Нас сприймають як щось зайве, і нас не сприймають серйозно, — сказав Міллер Variety. — Я просто намагаюся пояснити людям, що те, що ми робимо, не відбувається за 30 секунд. Це справжня майстерність і це професія".
І, як стало очевидним із вражаючої серії вбрань Марго Роббі, натхненних ляльками, під час нещодавнього прес-туру "Барбі", вибір правильного ансамблю для червоної доріжки може призвести до реклами в соціальних мережах, яку неможливо купити за гроші.
Хоча наразі увага зосереджена на стилістах, які працюють здебільшого з акторами, Міллер сподівається, що нове профспілкове відділення згодом розшириться й охопить тих, хто вдягає музикантів, спортсменів і телевізійників.
Голова Bectu Філіппа Чайлдс сказала у своїй заяві: "Фрилансери, які працюють у сфері моди, стикаються з багатьма проблемами, типовими для широких креативних індустрій, включаючи низьку оплату праці, довгий робочий день і, часом, токсичну культуру на робочому місці. Практика експлуатації, на жаль, дуже поширена і може бути прихована за обіцянками роботи в гламурній індустрії".
"Bectu прагне зробити індустрію моди щасливішим і здоровішим місцем для роботи, — продовжила вона. — Ми заохочуємо відомих стилістів приєднатися до нас і взяти участь у нашій боротьбі за зміни".
Ситуація в США ще складніша — через суперечку між Гільдією дизайнерів костюмів і IATSE. Деякі стилісти, які також працюють в індустрії створення костюмів для фільмів, є членами гільдії, але умови гільдії не поширюються на роботу зі стилізації.
Очевидно, що "гаряче літо гільдій", як його прозвали завдяки постійним страйкам Гільдії письменників і SAG-AFTRA, не має ознак сповільнення.