22 квітня в усьому світі відзначається День Землі — свято, покликане спонукати всіх нас відповідальніше ставитися до планети, проблем довкілля і пам’ятати, що майбутнє Землі залежить від щоденних дій кожного з нас. Активно підтримує цей підхід і компанія Uklon, яка цього року запустила масштабну екологічну ініціативу REBORD з перероблення ПВХ-банерів на практичні сумки. Одними з перших власницями екосумок стали героїні нашого спільного спецпроєкту — Ксенія Шнайдер, Ольга Джарти та Марія Маслій не з чуток знають, що таке sustainable і як відповідальний підхід можна застосувати в найрізноманітніших життєвих ситуаціях.
Дизайнерку Ксенію Шнайдер називають "піонером" sustainable-руху в українській модній індустрії. Уже понад п’ять років вона працює у сфері апсайклінгу вінтажного деніму та створює з нього джинси, які обожнює весь світ.
Про свою роботу: На шлях перероблення старого одягу ми стали понад п’ять років тому. Нині створюються бренди, для яких апсайклінг — це частина ДНК, для нас же це був просто один з дизайн-методів. Я дуже хотіла виготовляти джинси, але фабрики не бралися за невеликі за обсягом замовлення. Щоб не відмовлятися від ідеї продукувати джинси, я почала перешивати вже готові — купувала, прала, розпорювала й кроїла абсолютно нові моделі з них. За пів року до експериментів з денімом ми додали перероблення вінтажної спортивної форми, а трохи згодом навчилися працювати з текстильними відходами — трикотажем, бавовною й джерсі. Весь цей час ми активно розвиваємося в цьому напрямі, маємо власне виробництво, на якому досі працюють люди, з якими ми починали переробляти перші джинси ще п’ять років тому. Я дуже пишаюся своєю командою, і тим, як віддано вони вірять у справу, яку ми натхненно робимо разом.
Про sustainable в повсякденному житті: Мій головний принцип — в усьому знати міру й бути відповідальною не тільки стосовно себе й свого організму, а й щодо людей навколо, природи, речей. Все просто й складно водночас.
Про найцікавіші sustainable-ініціативи: Мені подобається підхід української марки bettter — продавати перероблений одяг комплектами, відразу готовими образами. Також я дуже рада, що дедалі більше великих компаній, як-от Uklon, не просто декларують свою екологічність, а втілюють конкретні суспільно важливі проєкти. Проблема вторинного перероблення рекламних матеріалів давня, оскільки екологічного механізму утилізації ПВХ-банерів у світі поки немає. За офіційною статистикою, у нашій країні йде в сміття понад 15 000 тонн банерів щороку, а розкладаються вони більш як 500 років.
Побажання українцям до Дня Землі: Я б побажала перестати смітити навколо себе. Досі бачу, як з вікон подорожніх автівок на шлях летять стаканчики від кави. Досі бачу людей, що плюють під ноги, а не в серветку. Бачу недопалки й папірці, просто гуляючи в парку. Це дрібниці, з яких потрібно почати, щоб прийти до чогось серйознішого в плані збереження ресурсів. Навчімося любити світ навколо нас і перестаньмо його спотворювати сміттям, якому місце на переробленні.
Восени 2019 року Ольга Джарти започаткувала громадську ініціативу "Київ квітучій", мета якої — об’єднати людей навколо ідеї озеленення Києва. Організація активно працює над упорядкуванням і глобальною модернізацією локацій, серед яких, зокрема, Ботанічний сад ім. акад. О. В. Фоміна та сквер на Позняках.
Про свою роботу: У команди "Київ квітучій" дуже багато задумів і планів, але ми намагаємося вибудувати такий графік, щоб все встигнути й усе правильно зробити. У нинішній ситуації планувати складно. Через заборону масових заходів, пов’язану з пандемією COVID-19, нам довелося багато активностей перенести, а наш масштабний проєкт з висадження ялинок біля Костелу Святого Миколая минув без урочистостей і великої кількості людей. Серед найближчих заходів — 1 червня плануємо висадити яблуні, куплені за іменними сертифікатами, у сквері недалеко від станції метро "Позняки". Організуємо масовий захід для дітей і їхніх батьків. Хочеться зробити цей день дуже добрим і душевним. Я пам’ятаю з дитинства, як завжди 1 червня в нашому місті в певних місцях перекривали рух, і діти розфарбовували асфальт крейдою: малювали гарні картини або просто смішні малюнки. Це було яскраво. Цього літа також сподіваємося на спільний добрий проєкт з фондом Let's help, що опікується геріатричними пансіонатами для людей похилого віку. Ми подбаємо про локації для висадження городів, а також саду. Восени в парку Дружби Народів маємо на меті спільно із "Зеленбудом" втілити в життя великий проєкт у сфері озеленення міста й висадити багато дерев.
Про sustainable в повсякденному житті: Намагаюся привести до усвідомленого споживання свою сім’ю поетапно. Ми не беремо пакети в крамницях, користуємося тканинними шоперами. Поки що не можу сказати, що повністю позбулася пластику, але навіть якщо він і з’являється — намагаюся користуватися ним довго. До речі, нині вже з’явилися сміттєві пакети з перероблених матеріалів, вторсировини, тому альтернатива є завжди.
Про найцікавіші sustainable-ініціативи: Творча майстерня Talisman Fusing Factory створює пляшкопосуд, а також невеликі предмети декору для інтер’єру з різноманітного й непотрібного скла. Recycling-лабораторія змінює репутацію пластику — створює цікаві й потрібні речі через його перероблення: наприклад, мильниці, горщики для рослин, вази й різні підставки. Також компанія "Данон" випустила першу у світі пляшку води без етикетки. Вона створена зі 100% переробленого матеріалу й теж може бути перероблена. І, природно, Ксенія Шнайдер, яка вже давно стала наснажливим прикладом для нас усіх.
Побажання українцям до Дня Землі: У це свято хочеться побажати собі й усім не забувати, що ми всі живемо на планеті Земля, і, на жаль, не ходимо чистими вулицями. Пам’ятаймо про те, що нам усім хочеться дихати чистим повітрям, а це залежить тільки від нас самих, від нашого способу життя. І від усвідомленого споживання.
Марія Маслій — співзасновниця першого у світі шоуруму екологічних та етичних брендів THE SUSTAINABLES.
Про свою роботу: Агенцію THE SUSTAINABLES ми придумали разом з моєю подругою Ганною Швець, що має величезний досвід у міжнародному продажі. Це було близько двох років тому. Місія агенції — втілити принципи сталого розвитку, затверджені ООН, по всьому ланцюжку модної індустрії: від виробника до покупця. Я на той момент захистила диплом у Кембриджі, присвячений sustainable моді, тому була ґрунтовно обізнана на цій темі. Приблизно пів року в нас тривали дослідження — ми зв’язувалися з десятками й навіть сотнями марок, що вважали себе екологічними, і в результаті вибрали 12 імен з усього світу. З ними ми вирушили до Парижа на наш перший шоурум — це було восени 2019 року. За цей час ми відкрили для себе безліч інсайтів. Наприклад, з’ясували, що засновують sustainable-бренди найчастіше стартапери, айтівці або екоактивісти, для яких дизайн відходить на другий план, тому картинка для покупців часто виходить непривабливою. Багато баєрів досі не до кінця розуміють, як продавати такі марки, а клієнти як і раніше купують очима — спершу річ має банально сподобатися й тільки потім людина дивиться на її додаткову цінність.
Уже рік THE SUSTAINABLES працює в диджитал-форматі. З одного боку, це дає змогу зробити нашу аудиторію набагато ширшою, але з іншого, продавати баєрам молоді імена все-таки легше в офлайновому режимі. Також минулий рік продемонстрував ще одну важливу тенденцію — дедалі більша кількість екобрендів переходить до формату роботи B2C. Поки баєри перерозподіляють та урізують бюджети, вони працюють безпосередньо з кінцевим покупцем. Завдяки соціальним мережам це зробити набагато простіше, ніж здавалося раніше. Ми їм у цьому охоче допомагаємо.
Про sustainable в повсякденному житті: Перед кожною купівлею я просто думаю, а чи потрібно мені це насправді і до яких наслідків може призвести. Коли людина починає замислюватися про те, що сміття після неї нікуди не зникає, а пластик токсичний — вона вже двічі думатиме під час придбання чергового пакета в крамниці. І тільки так побутові звички в нас почнуть змінюватися.
Про найцікавіші sustainable-ініціативи: Я рада, що використання тканин з перероблених пляшок сьогодні стає дедалі масовішим явищем. Сьогодні є безліч брендів, які шиють спортивний одяг і купальники з переробленого пластику. Один з моїх улюблених — allSisters із Іспанії, представлений у нашому шоурумі. З українських марок не можна не згадати KSENIASCHNAIDER — Ксюша й Антон уже рятують планету від старих джинсів. З українських марок хотілося б ще згадати Shkoura і 91Lab, також нині з командою MARSALA ми працюємо над стійкою колекцією. Її запуск запланований на осінь. Утішила мене й ініціатива компанії Uklon, яка, з одного боку, відповідально ставиться до утилізації продуктів життєдіяльності (ПВХ-банерів), а з іншого — збирає кошти на створення важливих sustainable-проєктів у Києві.
Побажання українцям до Дня Землі: Шукайте щастя не в речах.
Докладніше про проєкт REBORD:
REBORD — це лімітована колекція апсайклінг-сумок з ПВХ-банерів, усі вторговані кошти від продажу яких спрямують на створення нового культурного об’єкта на ВДНГ. Він об’єднає в собі Станцію сортування, перший в Україні Музей перероблення і споживання, open air артпростір і no plastic фермерський ринок.
Цією ініціативою в компанії прагнуть привернути увагу колег по ринку до проблеми утилізації рекламних матеріалів в Україні. А також показати приклад: як з банерної тканини, що відслужила свій термін експлуатації, можна створювати нові речі, а не гори сміття на найближчі сотні років. Кожна сумка матиме свій унікальний візерунок, оскільки шматочки рекламного зображення використовуються в рандомній послідовності. Над ідеєю і дизайном працювало креативне агентство IAMIDEA. У першому дропі буде тільки 100 сумок, а далі їх можна буде дістати за попереднім замовленням. Щоб оформити замовлення, треба залишити заявку на сайті й зробити благодійну пожертву громадській організації "Україна без сміття" від 600 грн.
"Перероблення старих рекламних полотен на функціональні речі REBORD — це одна з green-ініціатив Uklon. Компанія втілює цей проєкт, бо не байдужа до питань екології. Проєктом REBORD прагнемо закликати наших колег і партнерів наслідувати наш приклад і задуматися над тим, якої шкоди вони можуть завдавати довкіллю, а також знайти спосіб змінити ситуацію", — розповів директор з питань маркетингу Uklon Вадим Іщенко.
Фото: Yuriy Yatskulich
Макіяж і зачіска: Vitalia
Продюсер: Marina Sandugey-Shyshkina