Перша гучна музична подія в Україні після карантину — фестиваль Odessa Classics, який відкриється в Одесі вже 10 серпня й триватиме до 22-го. Наскільки складно проводити фестиваль в умовах пандемії, чому неодмінно варто побачити постанову Цюрихського балету і які концерти не можна проґавити, vogue.ua розповів президент фестивалю, один з найуспішніших українських піаністів, соліст Цюрихського оперного театру Олексій Ботвінов.
"Уже навесні стало ясно, що фестивалі, заплановані на початок літа цього року, мають лише дві опції — скасування або перенесення на пізніші терміни. Понад 90% європейських літніх фестивалів майже відразу ж ухвалили рішення про скасування. Причини всім зрозумілі, це найпростіше рішення. Odessa Classics і дуже мало хто з наших колег вирішили пройти важким шляхом — зробити все можливе, щоб ці музичні події відбулися пізніше, але цього літа. Для мене одеський фестиваль — це не бізнес, а місія. Дуже щасливий, що наша маленька команда поділяє мою „одержимість". Фестивалі, які відбудуться у Європі в серпні, — Зальцбург, Люцерн, кілька оперних італійських — мають дуже скорочену програму. Домогтися нової повноцінної програми Odessa Classics було неймовірно складно. І ми дуже чекаємо на цю подію — це може бути найособливіший фестиваль у нашій шестирічній історії. Адже він відбувається не „завдяки", а „всупереч"".
"Культура дуже постраждала в усьому світі, не тільки в нас, але нині бачимо як світ потихеньку оживає. Буквально два тижні тому я брав участь у фестивалі Pietrasanta in Concerto в Тоскані, який організував скрипаль Майкл Гуттманн. Я потрапив на цю подію з величезними складнощами, отримав спеціальний дозвіл від влади Італії тільки на три дні — спеціально для виступу на фестивалі. Я не виступав на публіці п’ять місяців: сказати, що скучив, — не те слово. Але скучив не тільки я: після концерту до нас приходили глядачі й плакали. Такого я ніколи не бачив у Європі — думаю, причина в тому, що людям фізично бракувало класичної музики. Це відрядження до Італії показало мені, що ми ухвалили правильне рішення, і Odessa Classics проводити потрібно. Ми свідомо не робимо концерти онлайн : класична музика не терпить помилок, і щоб якісно записати концерт, потрібна апаратура й технічні фахівці найвищого рівня. Я не впевнений, що ми змогли б підготувати такий запис для онлайн-трансляції".
"Ми проводимо Odessa Classics з дотриманням усіх норм, що їх рекомендує МОЗ. Здоров’я артистів і глядачів у пріоритеті, тому заповнюваність залу на наших концертах буде не більше ніж 50%. Для цього дотримуємо принципу „шахового розсадження": це означає, що праворуч і ліворуч від вас, а також спереду й позаду не буде нікого, навіть якщо ви прийшли вдвох. Масковий режим у залі — обов’язкова умова перебування на концерті. Щоправда, наша програма має два концерти, на яких можна буде зітхнути вільніше (сміється. — Ред.) — це концерти просто неба. 12 серпня в Зеленому театрі відбудеться концерт „Перезавантаження-2" — наш спільний проєкт з культовим турецьким перкусіоністом Бурханом Очалом, а 22 серпня на Потьомкінських сходах ми почуємо Національний симфонічний оркестр України під керуванням диригента Володимира Сіренка. Це оркестр світового рівня, який рідко приїздить до Одеси".
"Показати в Україні виступ Цюрихського балету й хореографію мого давнього друга й творчого партнера, швейцарського хореографа Ханца Шперлі — моя багаторічна мрія. Ми понад 20 років співпрацюємо з Ханцом, і за цей час встигли відіграти 100 спільних вистав у всьому світі, у понад 30 країнах Європи, Азії, Північної Америки й Південної Африки. Одна з моїх улюблених спільних зі Шперлі постанов — шедевр хореографії XX століття, балет „Гольдберг-варіації" на музику Баха, який два роки тому ми з успіхом презентували в „Ла Скала"".
"В Одесі ми покажемо виставу, яку створила трупа прими-балерини Цюрихського балету Єн Хан. Їхній дебют на Шанхайському фестивалі восени 2019 року став сенсацією. Єн Хан покаже три балети під фортепіанну музику соло у виконанні вашого покірного слуги. Це неокласика, її так рідко показують в Україні, тому мені особливо хотілося привести трупу Єн Хан сюди. У програмі: па-де-де на музику Моцарта, номери на музику Арво Пярта й „Ноктюрна" Шопена; прем’єра балету „Орфей і Еврідіка" хореографа Філіпа Португала".
"Odessa Classics 2020 представить кілька гучних світових прем’єр. По-перше, це проєкт Beethoven Variations (Бетховен — Араш Сафаян) у виконанні Себастьяна Кнауера й у супроводі Камерного оркестру Одеської філармонії під керуванням Ігоря Шаврука. По-друге (але не за значенням), твір Валентина Сильвестрова „Пасторалі 2020". Про нього хотів би сказати окремо. Твір написано на замовлення Odessa Classics і Beethoven Haus, Bonn до 250-річчя від дня народження Бетховена, яке світ відзначає цього року. Це дев’ять п’єс для скрипки й фортепіано, алюзія на знамениту „Пасторальну симфонію" Бетховена, яку виконаємо зі світовою знаменитістю, скрипалем Данієлем Гоупом. Я дуже пишаюся тим, що світова прем’єра відбудеться саме в Україні, в Одесі, на нашому фестивалі".
"Виступить на фестивалі один з найзнаменитіших скрипалів світу, чотириразовий номінант на премію „Ґреммі" й семиразовий володар Echo Classics Данієль Гоуп з трьома різними проєктами. Один з них, „Air: A Baroque Journey", присвячений бароковій музиці, торік отримав оглушливі овації в Карнегі-холі. Він пройде 14 серпня в Одеській опері. Не проґавте".
Для охочих глибше зануритися в атмосферу фестивалю агентство Imperatore Club організовує клубну подорож до Одеси: з можливістю відвідати бранч із Олексієм Ботвіновим і поспілкуватися з хедлайнерами фестивалю в камерних умовах. Олексій каже: такі клубні виїзди в суспільстві цінителів класичної музики вже стали в Європі гарною традицією, тепер до неї можуть доєднатися й українські меломани.
Подробиці про клубну подорож на фестиваль Odessa Classics читайте за посиланням. Музикантів і учасників клубної подорожі розміщує готель "Брістоль".