На показах сезону весна-літо 2021, від Dior і Chromat до Chloé і Valentino, на обличчях моделей виблискували дошкульні стрілки. Всі у яскравих відтінках, з графічними лініями і геометричними формами. Сьогодні стрілки підкреслюють індивідуальність і набувають безлічі форм, — але як це все почалося?
Стрілки є одним з найяскравіших і життєствердних прийомів у макіяжі всіх часів. Спекотна дика краса стала візитівкою багатьох, від королев Стародавнього Єгипту до сучасних втілень на показах Dior, Valentino і Chloé сезону весна-літо 2021.
Від культурних традицій до знаменитих інтерпретацій зірок кіно Софі Лорен, Ави Гарднер і Елізабет Тейлор, розповідаємо захоплюючу історію появи стрілок у нашій макіяж-культурі.
Стрілки — один з найстаріших макіяж-прийомів у світі, помічений в Стародавньому Єгипті (з 3100 р до н.е. по 332 до н.е.). Кажуть, що цей трюк став популярним завдяки Нефертіті і Клеопатрі, які використовували мідну руду і малахіт для створення товстих ліній над верхньою лінією росту вій або малюючи лінії паралельно до брів. Така подача стрілок була популярною і серед чоловіків, прикладом чого був фараон Сеті I.
За словами історика і співзасновниці Музею макіяжу Дорін Блох, коль і мінерали використовували для підтримки здоров'я очей. "Коль мав імунологічні та антибактеріальні властивості, які підтримували здоров'я очей і мінімізували шкоду від сонця, — розповідає Блох. — Тому стародавні єгиптяни, особливо правлячий клас, застосовували цей косметичний засіб з користю для здоров'я і, відповідно, підводили очі". У зразках макіяжу зі Стародавнього Єгипту, які виставлені в Луврі, був виявлений оксид азоту, який, як кажуть, сприяє пожвавленню імунної системи.
Жінки ж носили насичені стрілки не тільки за станом здоров'я, але і для захисту від злих духів. "Упродовж століть жінки використовували кільцеву підводку для захисту від пристріту", — говорить співзасновниця Музею макіяжу і зоряна візажистка Рейчел Гудвін. "Але, як і більшість інших речей, ця практика перетворилася на спосіб позначення соціального статусу, ставши кінець кінцем вищою ознакою краси як для жінок, так і чоловіків усіх верств населення", — продовжує вона.
Хоча вважається, що макіяж зі стрілками вперше був помічений у Стародавньому Єгипті, чоловіки і жінки в давній Азії і на Близькому Сході теж носили тонкі і екстремально широкі стрілки, що датуються 3000-м роком до нашої ери. Останні, наприклад, використовували подрібнений коль (зроблений зі сульфіду свинцю та інших мінералів, змішаних з водою) навколо очей як засіб захисту від суворого клімату пустелі.
У 1920-х на заході почалася історія стрілок в тому вигляді, в якому ми знаємо їх сьогодні, коли неповторна французька актриса Жозефін Бейкер малювала стрілки для своїх п'янких танцювальних перформансів. З іншого боку, актриси Луїза Брукс і Грета Ніссен з'являлися зі стрілками під час виходів на червоній килимовій доріжці, разом з об'ємними віями і тонкими бровами.
"Знахідки зі Стародавнього Єгипту (в 1910-х і 1920-х роках), такі, як бюст Нефертіті, допомогли суспільству краще зрозуміти стиль і образи минулої епохи, — пояснює Блох. — У фільмах, на кшталт "Клеопатри" 1917 року, в якому головну роль виконала Теда Бара, представлені стрілки, як у сучасних суперзірок. Поряд з тим, як косметика ставала прийнятнішою для звичайних жінок, підводка для очей ставала дедалі популярнішою".
Образ зі стрілками створював відчуття театральності, таємничості й екзотики, що було пов'язано з бунтарською модою того часу, коли жінки скидали одяг, який сковує рухи, і коротко стриглися. У той час як підводку використовували змішану з вазеліном сажу.
Стрілки були частиною повсякденного стилю в 1950-х і 1960-х, коли жінки зробили їх невід'ємною частиною своїх образів. Не так драматично, як у 1920-х, ікона пін-апу Хеді Ламарр носила тонкі звивисті стрілки як на екрані, так і поза ним.
У 1950-х почалося масове виробництво і комерціалізація макіяжу, тоді ж винайшли і рідку підводку для очей. "Таке нововведення і візажисти Max Factor, Бен Най і The Westmores використовували в створенні образів для Мерилін Монро, Ави Гарднер і Одрі Хепберн, визначаючи тим самим абсолютно нову еру краси", — розповідає Гудвін.
В Італії дехто з кінозірок 1960-х років, як-от Софі Лорен, зачарував публіку власною версією нанесення підводки: чорні стрілки малювали поверх темно-коричневих або синіх тіней, нанесених на всю рухому повіку, доповнюючи образ густо профарбованими віями. "Є вінтажна реклама 1950-х років від косметичного бренду Borghese, в якому італійкам розповідають про новий трюк у макіяжі під назвою "котячий погляд"", — розповідає Блох.
Тим часом британська модель Твіггі додала образу позаземної родзинки графічними лініями і опущеними нижніми віями. Була також Елізабет Тейлор, чия роль Клеопатри в голлівудській епопеї 1963 року лише зміцнила її величезну популярність. І, нарешті, модель Патті Бойд, яка в 1965 році вела колонку про красу в американському часописі №16 про те, як удосконалювати свої стрілки.
"Котячий погляд" трансформувався у 1970-х і 1980-х, коли молодіжна культура наповнилася панком, готами, любителями гранжу і фанатами металу, які звернули свою увагу на цей макіяж-прийом і обернули його на свою користь. Фронтвумен групи Blondie Деббі Гаррі в 1980-х носила розтушовані стрілки, а її приклад наслідували шанувальники і колега рок-зірка Пет Бенатар.
Піонери стилю Грейс Джонс і Девід Боуї експериментували зі стрілками, поєднуючи яскраві кольори з більш сміливими відтінками рум'ян для сильнішого ефекту. Боуї, як відомо, використовував індійський коль навколо очей, часто фарбуючи вії і злегка їх піднімаючи. "Я завжди потребував бути кимось більшим, аніж людина", — сказав він якось Rolling Stone про свій макіяж.
Як і Роберт Сміт з The Cure, з чіткими лініями і графічними формами експериментувала Сіуксі Сіу. Єгипетська актриса Суад Хосні теж любила помітні стрілки, як і сінгапурська зірка китайського походження Гонг Лі, що особливо помітно в перші дні її кар'єри в 1980-х і 1990-х.
Як і Роберт Сміт з The Cure, з чіткими лініями і графічними формами експериментувала Сіуксі Сіу. Єгипетська актриса Суад Хосні теж любила помітні стрілки, як і сінгапурська зірка китайського походження Гонг Лі, що особливо помітно в перші дні її кар'єри в 1980-х і 1990-х.
"Ранні 2000-ні стали тим часом, коли весь світ почав раптово ностальгувати за Золотим віком Голлівуду", — каже Гудвін. "Такі жінки, як Гвен Стефані і Діта фон Тіз, почали віддавати данину поваги своїм іконам краси. Стрілки трепетно переосмислили і розвинули".
Сьогодні форму стрілок сучасному поколінню формують візажисти Пет МакГрат, Фатіма Томас і Ісамайя Френч. На показі Chloé сезону весна-літо 2021 МакГрат оформила очі моделей димними продовгуватими стрілками уздовж лінії росту нижніх вій. Тим часом. для показу Chromat Фатіма Томас створила двохромний неон в кобальтових відтінках синього і зеленого.
Для Dior Пітер Філіпс створив образ з широкими, але мінімалістичними стрілками, які обрамляли все око. Для колекції Andreas Kronthaler for Vivienne Westwood Ісамайя Френч використовувала біло-чорний пігмент, намалювавши крилаті лінії у стилі 1980-х. Візажисти виводять скромні стрілки на новий рівень, адаптуючи стрілки до настрою того, хто їх носить.
У Instagram б'ютіблогери, такі, як Джуліана Хорнер, створюють твори мистецтва на основі простої стрілки, як і візажист Роуі Сінгх. На запит "cat eye" Instagram видає 2,6 мільйона результатів, що підтверджує популярність стрілок. І тут можна побачити класичні стрілки, вкриті стразами, червоними і помаранчевими переливами, візерунками хмар, блискітками і навіть пелюстками квітів.
"Найістотніша еволюція стрілок полягає в тому, що на відміну від минулих епох, коли вони символізували статус або відповідність певному рівню, тепер стрілки означають зовсім інше, — зазначає Гудвін. — Сьогоднішні стрілки набагато універсальніші і легко існують між класичними косметичними прийомами та субкультурами без жодної іронії".
Текст: Kristen Bateman