Скільки часу ви проводите в TikTok? А загалом у соціальних мережах? Процес, що дає змогу нескінченно прокручувати нетрі контенту в Інтернеті, — порівняно нове явище, і ми лише починаємо розуміти його вплив на наш мозок. Соціальні медіа спонукають нас фільтрувати інформацію швидше, ніж будь-коли раніше в історії. Науковці навіть винайшли термін — "TikTok-мозок" (TikTok Brain) — щоб пояснити феномен постійного зменшення зосередження уваги серед дітей.
Письменник і професор маркетингу Школи бізнесу Стерна Нью-Йоркського університету Адам Альтер упродовж років досліджував, як соціальні мережі впливають на наш мозок. У 2017 році він видав книгу під назвою Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked. У ній Альтер описує розвиток соціальних медіа, механізми звикання, які лежать в їхній основі, й те, як ми можемо почати вивільнятися від їхньої влади.
Однак Адам Альтер написав свою книгу до появи TikTok, програми з алгоритмом, так точно налаштованим на бажання користувачів, що люди стверджували, наче TikTok дізнавався про їхню сексуальність раніше за них або виявляв у них давні симптоми аутизму. Альтер каже, що TikTok заснований на традиційних способах залучення та стимулювання користувачів. Соціальна мережа діє як "неймовірно добре розроблений засіб, що розважає й винагороджує людей за їхню взаємодію з контентом".
"TikTok натискає всі правильні психологічні кнопки, що робить його дуже привабливим у короткостроковій перспективі. Втім, дуже важко протистояти йому в довгостроковій перспективі, — зазначає Альтер. — Коли ви перебуваєте в TikTok, він дуже швидко дізнається, що вас цікавить, тому швидко „нагороджує" вас відповідним контентом".
Дедалі більше платформ віддають перевагу контенту у відеоформаті — можливо, це зумовлено саме успіхом TikTok. Нерухомі зображення не можуть конкурувати з відео, тому що останнє поєднує динамічність зі звуковою стимуляцією, а також візуальною. "Ми можемо дивитися на цікаву картинку, але нашому мозку потрібно попрацювати, щоб сприйняти її багатошаровість і складність. Рухомі зображення чи відео — це розважальний контент, для сприйняття якого не треба багато думати", — розповідає Адам Альтер.
У 2021 році Браунський університет опублікував статтю, яка почала розкривати механізми, що працюють у TikTok, і вказала на їхнє стимулювання "стану потоку", за якого користувачі "переживають спотворене відчуття часу". У цьому стані вони не усвідомлюють, скільки часу минуло відтоді, як вони занурилися в поглинання контенту. "Як і всі соціальні медіаплатформи, нескінченне прокручування відео в TikTok призводить до звикання, — зазначається в матеріалі, — оскільки цей процес вводить користувачів у стан потоку, що характеризується високим ступенем зосередженості".
Інша причина популярності соціальних мереж ґрунтується на фундаментальних людських потребах і понятті "зони найближчого розвитку". Цей термін описує речі, "які виходять за межі ваших поточних можливостей, але з якими ви можете впоратися з чиєюсь допомогою". "Люди дуже мотивовані таким рівнем складності розвитку, оскільки він кидає нам виклик, але не перевантажує нас, — говорить Альтер. — Це причина, чому відеоігри приносять задоволення; або чому нам важко протистояти зацікавленості в інших людях у соціальних мережах, і чому, коли кількість підписників чи вподобайок зростає, ми прагнемо більших показників".
У соцмережах люди здебільшого зосереджують свою увагу на тих, хто має більше прихильників, привертає більше уваги аудиторії, має більше впливу в Інтернеті чи ЗМІ. Тож задоволення користувачів стає щораз менш відчутним: технології "ставлять перед нами цілі, які захоплюють наш час і увагу". Не можна заперечувати, що соціальні медіа засновані на низці механізмів, призначених для привернення нашої уваги, але за своєю суттю вони є просто дзеркалом нашої фундаментальної людськості.
Текст: Divya Venkataraman (за матеріалами vogue.com.au)