Юлія Пеліпас – про відповідальне споживання, експерименти і мрії змінити індустрію моди

Vogue Ukraine продовжує щорічну ініціативу Vogue Leaders, яка вшановує професіоналів у галузях мистецтва, дипломатії, освіти та громадського активізму, які визначають сьогодення країни та формують її майбутнє. Однією з героїнь Vogue Leaders Class of 2025 стала Юлія Пеліпас – стилістка та засновниця апсайклінг-системи bettter, яка вже сьогодні змінює світову модну індустрію.

Драматичні події змінюють долю, але й дають безцінні екзистенційні уроки, відкриваючи нові перспективи. "Мені виповнилося 40, коли через велику війну довелося починати все спочатку: перебудовувати не лише бізнес, а й життя родини", – каже Юлія Пеліпас і наголошує, що за останні роки гостро відчула важливість підтримки однодумців і друзів.

Добре, коли в таких умовах у людини є велика мета. Останні шість років Юлія Пеліпас спрямовує свою енергію й талант на розбудову bettter, багатопрофільної компанії на перетині технологічного сектору й моди. Засновниця амбітного стартапу почала із запиту: як розробити функціональні рішення для оптимізації дедстоку – непроданих залишків одягу. Колекції переробленого вбрання з класичного чоловічого гардероба, які Пеліпас філігранно адаптує під потреби сучасних жінок, слугують найкращим підтвердженням, що її концепція працює. Сьогодні ретельно скуровані дропи реконструйованих сорочок та костюмів-трансформерів представлені в лондонському Browns, нью-йоркскому Bergdorf Goodman і на онлайн-платформі Net-a-Porter.

Ідея створити bettter народилась у Пеліпас за часів, коли вона очолювала відділ моди в українському Vogue: "Певною мірою це була реакція на те, як дизайнери стикаються з проблемою перевиробництва". У 2019 році вона заснувала стартап, який пропонує B2B-рішення для оптимізації дедстоку. Вже за чотири роки здобула престижну премію Карла Лагерфельда у фіналі LVMH Prize – перемога в конкурсі відчинила молодому бізнесу нові двері і примусила великих гравців долучитися до важливої дискусії про перевиробництво.

Наступні два роки стали часом великої трансформації – використовуючи штучний інтелект, команда створила модель і пілотну програму "розумного" апсайклінгу, яку вже протестували бренди Fila, Gieves & Hawkes, Zegna and Dsquared2. "Наші розробки дозволяють автоматизувати процеси ідентифікації й адаптування", – розповідає Пеліпас. Буденною мовою це означає, що тепер у два етапи можна розробити редизайн дедстоку в новий одяг. Отже речам, які лишалися мертвим вантажем на складі, можна дати нове життя. Ці протоколи дозволяють знизити витрати на переробку і мінімізувати відходи.

Пеліпас з усмішкою згадує пройдений шлях: "Це шість років безперервного розвитку, численних експериментів, помилок і навчання на них". Bettter досі є приватною компанією – Юлія перебуває у процесі залучення інвестицій. Наявність власного модного бренду лише посилює її привабливість для майбутніх партнерів. "Я ставлюся до колекцій одягу як до своїх дітей, – каже Пеліпас. – Але з прагматичної точки зору найважливішими в bettter є інструменти B2B – завдяки їм індустрія зможе імплементувати нашу технологію, і це справді здатне змінити її структуру. Йдеться не тільки про сталий розвиток та піклування про довкілля. Для будь-якого бізнесу управління дедстоком – це питання фінансового планування та менеджменту".

Модна індустрія переживає турбулентні часи. З одного боку, запит на сталі підходи з тренду перетворився на майже норму: інтерес до ресайклінгу (переробці старих речей) та апсайклінгу – на історичному піку. Індустрія зацікавлена в пошуках нових сталих рішень, які можна масштабувати до промислового рівня. Покупці дедалі частіше звертають увагу на провенанс речей – не тільки на те, де вони вироблені, а й на сам процес створення. Саме тому команда Пеліпас розробила систему паспортів для своїх виробів. Вони фіксують шлях кожної речі – від складу, де її знайшли, до повернення в обіг у вигляді нового продукту.

Попри великі амбіції та фанатичний професіоналізм, Пеліпас вчиться бути лагіднішою до себе. У розмові зі мною вона ставить під сумнів міф про бездоганність, яким живуть багато сучасних жінок. "Жага до перфекціонізму – одна з найтоксичніших вад людської вдачі. Я навчилася тримати баланс завдяки чіткому визначенню пріоритетів. Є дні, коли повністю фокусуюся на роботі, а бувають моменти, коли потрібно подбати про дітей або власне здоров’я. Треба чесно визнати: робити все водночас – неможливо".

Замовити свій примірник Vogue Ukraine Leaders 2025 можна за посиланням.

Фото: Andrew Grey

Текст: Гаррієт Квік

Популярне на VOGUE