30 липня — день X для індустрії кіно. Цього дня в прокат має вийти нова картина Крістофера Нолана "Tenet" (в Україні виходить також 30 липня під назвою "Тенет"), на яку дистриб’ютори покладають великі надії. Цей фільм може повернути людей до кінотеатрів — якщо ті зможуть відкритися, звісно.
Чекають на стрічку не тільки тому, що потенційно — це перший блокбастер після задовгого карантину (який в Україні, нагадаємо, продовжили до 31 липня). Насамперед це етапний фільм для самого Нолана, п’ятикратного номінанта на премію "Оскар", творця стрічок "Темний лицар", "Інтерстеллар" і "Дюнкерк". Режисер задумав "Тенет" ще 20 років тому, сім років писав сценарій, і це точно наймасштабніше фільмування в його житті. Знімали фільм у декількох країнах у всьому світі, включно з Індією, Естонією, Данією, Норвегією, Італією та Великою Британією. Але найцікавіше, що герої стрічки "Тенет", виконуючи місію з порятунку світу, подорожують у просторі й часі, відкидаючи звичні уявлення про ці категорії, що нині, під час пандемії й тривалого локдауну, сприймається особливо.
Герої стрічки "Тенет" — спецагенти таємної організації, і від їхніх дій залежить доля людства. Їм належить здійснити складну місію й запобігти Третій світовій війні. Є одне але, зробити це потрібно з майбутнього й встигнути потрапити на місце злочину раніше, ніж злочинці. Герої використовують інверсію — повертають час назад, щоб розкрити інформацію про минуле з майбутнього. Головного персонажа грає Джон Вашингтон ("Чорний куклукскланівець"), допомагає йому в спецоперації героїня Елізабет Дебікі й Ніл, загадковий герой Роберта Паттінсона. Одну з епізодичних ролей у фільмі зіграв Майкл Кейн, улюблений актор Нолана, з яким вони співпрацюють увосьме.
"Тенет" оповитий загадками й інтригами, як жоден інший фільм Нолана. Коли торік журналісти Entertainment Weekly побували на зніманні, то помітили, що продюсер стрічки й Нолан дуже акуратно відповідають на питання про сюжет, не повідомляючи ніяких конкретних подробиць, а Роберт Паттінсон розповів, що читав сценарій лише одного разу й у закритій кімнаті, і в принципі сам не до кінця зрозумів сюжет фільму. В інтерв’ю Entertainment Weekly Крістофер Нолан каже: "Інверсія натхнена реальною фізикою, наукою, тому цей фільм не про подорожі в часі. Ні, ми говоримо про час і різні способи його функціонування. Але повірте, перегляд фільму не скидатиметься на урок фізики".
Бюджет фільму — понад 200 мільйонів доларів. Його знімали у 2019 році й усе встигли до того, як пандемія відрізала міста, країни й континенти одне від одного. Під час знімання в Естонії довелося на тиждень перекрити кілька шосе й головних дорожніх артерій; те ж саме довелося зробити й у Мумбаї, де зняли ключові сцени зі стріляниною й погонями. "Я брав участь у реальних трюках під час фільмування", — каже Роберт Паттінсон в інтерв’ю Entertainment Weekly. "Я думав, що не збираюся робити якісь трюки за кермом, але все виявилося не так. Я пам’ятаю, як робив одну складну послідовність, де ми з Джоном Вашингтоном летимо в BMW з камерою IMAX на капоті, що означає, що ви нічого не бачите через лобове скло. І ось Джон повертається до мене й каже: „Ти взагалі добре кермуєш? Ви репетирували це?". За інших обставин вам дійсно не дозволять це зробити. Але Крістофер так уважно контролює все на знімальному майданчику, що ви можете робити цікаві речі, які зазвичай призначаються для фахівців і каскадерів, а не людей, які навіть не можуть нормально припаркуватися, як я".
"Тенет" — найдорожчий проєкт Нолана. З огляду на витрати на маркетинг і рекламу загальний бюджет стрічки становитиме 300—350 мільйонів доларів, а це означає, що треба заробити в прокаті 450—500 мільйонів доларів, щоб фільм не став збитковим. "Тенет" продюсує студія Warners Brothers і майже всі свої літні релізи вони перенесли на осінь. Але тільки не "Тенет": його прем’єру відстрочили всього на два тижні, з 16 на 31 липня. Головне питання тепер полягає не в тому, про що цей фільм (попри всю загадковість навколо нього), а чи повернуться люди в кінотеатри, щоб подивитися його?
Тим часом у газеті Washington Post вийшла емоційна колонка Крістофера Нолана — про те, що нині кінотеатри як ніколи потребують підтримки аудиторії й влади, і що їхня робота — запорука повернення до нормального життя. "Коли ця криза пройде, потреба спілкування в колективі, потреба жити, любити, сміятися й плакати разом стане ще дужчою, ніж будь-коли", — пише режисер.