28 червня в українському прокаті з'явився мюзикл про Віктора Цоя – "Літо" Кирила Серебренникова. У Каннах фільм отримав приз за найкращий саундтрек, а на червоній доріжці його команда закликала звільнити режисера Кирила Серебренникова, який перебуває під домашнім арештом через політичні справи.
Минулого року в Україні показали фільм Серебренникова "Учень" – жорстку картину про юнака, який став релігійним фанатиком, фактично, – політичне кіно про небезпеку релігії і тотальної диктатури. Через декілька місяців після виходу фільму Кирило Серебренников опинився у в'язниці за шахрайство. Журналісти з усього світу припускають, що режисер переслідуваний, перш за все, через політичні мотиви і саме за "Учня". Символічно, що Серебренников був затриманий влітку 2017 року в Санкт-Петербурзі, де саме знімав свій новий фільм. Це було "Літо" – легке, музичне, красиве "Літо", яке на контрасті з торішнім "Учнем", дає можливість видихнути – і сподіватися на краще.
Головний плюс фільму в тому, що Серебренников зняв кіно, в якому хочеться опинитися. Танцювати разом з його героями, пити вино на березі річки, кричати пісні на рок-концертах і разом придумувати назву майбутньої групи Цоя.
Дія відбувається в Санкт-Петербурзі влітку 1981 року. Головна рок-зірка того часу – Майк Науменко, лідер групи "Зоопарк", якого блискуче грає лідер групи "Звери", Рома Звір. У Майка є дружина Наташа, своя власна група, успіх (він керує пітерським рок-клубом) і кімната в комуналці. Коли разом з музикантами Майк тусується на пляжі і співає під гітару пісню "Літо" (насправді, вона буде написана пізніше Майком для Цоя), до них приходить молодий сором'язливий хлопець Вітя – згодом хлопець стане Віктором Цоєм і напише геніальні пісні "Восьмиклассница" і "Бездельник". У цьому йому допоможе Майк, а також опосередковано його дружина Наташа – саме вона стане музою Цоя, і у них буде "дитячий шкільний роман".
В основі "Літа" спогади вдови Майка Науменка, Наталії – її у фільмі зіграла Ірина Старшенбаум. "Ми обоє величезні фанати групи "Кіно", і виросли на цій музиці. Але наш підхід до сценарію був не строго документальним, – коментують сценаристи стрічки Михайло і Лілі Ідови. – Нам важливіше було вловити дух подій, ніж їх точний порядок і хронологію. Цей фільм – музична фантазія на тему суб'єктивних спогадів". Деякі критики Серебренникова вже пройшлися по достовірності фільму – наприклад, в пух і прах фільм розніс Борис Гребенщиков, але навряд чи Серебренников ставив перед собою показати все так, як було. Його фільм про інше – про настрої і атмосферу.
Атмофери у фільмі більш ніж достатньо. Створює її Серебренников за допомогою деталей. Наприклад, в одній зі сцен в коридорі квартири, де триває вечірка, на стіні рівним строєм висять обкладинки "фірмових" вінілових платівок. Девід Боуї, Іггі Поп, група "Блонді", Лу Рід – обкладинки альбомів цих музикантів миттєво перетворюють звичайну пітерську квартиру в богемне місце, в якому був би щасливий опинитися будь-який меломан. Криються важливі деталі і у виборі пісень – наприклад, герої Серебренникова раз у раз наспівують композиції Blondie – культової в кінці 70-х американської рок-групи, і сходять з розуму по лідеру колективу Деббі Гаррі. Сьогодні їй 73 роки, і вона до сих пір королева панка, муза дизайнерів і кінорежисерів – наприклад, у фільмі "8 подруг Оушена" образ Кейт Бланшетт списаний саме з неї, а також модель, яка знімається для Vogue. Такі деталі роблять героїв Серебренникова чарівними, живими і молодими – в тому числі і для хіпстерів 2018-го, які напевно будуть дивитись цей фільм.
Головну роль у фільмі виконав кореєць Тео Ю. Щоб втілити на екрані образ Віктора Цоя, творцям знадобилося чотири людини: Ю зіграв Цоя в кадрі, музикант-самоучка з Якутії, Петро Погодаєв, виконав всі вокальні партії, колишній соліст групи "Чай вдвоем", Денис Клявер, озвучив репліки музиканта, а гітарист групи "Звери", Герман Осипов, зіграв гітарні партії.
Фактично ж, головна зірка фільму – Майк Науменко у виконанні Роми Звіра. У цій ролі Кирило Серебренников спочатку бачив тільки його. "Рома був першим і єдиним кандидатом на цю роль. І коли він прийшов на зустріч до Кирила, всім одразу стало абсолютно очевидно, що це і є наш Майк, – згадує продюсер Ілля Стюарт. – Ключовим стало і те, що Рома – відмінний музикант. Режисерові було важливо, щоб всі, хто грає музикантів, мали до музики стосунок, а не просто імітували гру на гітарі".
"Ви точно впевнені в цьому? Я не актор. Ніколи не знімався", – такими словами Роман Звір зустрів Серебренникова на першій зустрічі. Проте, чуття не зрадило режисерові – в своїй дебютній ролі Звір іронічний, харизматичний і дійсно чудово співає. Його Науменко – такий собі трохи цинічний геній, який дивиться на життя зіщулившись.
"Літо" – один з найкращих фільмів Серебренникова. У ньому немає театральності, яка характерна для більшості його фільмів – "Юріїв день", "Учень", "Зрада". Замість цього Серебренников, як режисер синтетичної кельми, жонглює жанрами – "Літо" і мюзикл, і драма про любов, і рок-опера – і знімає романтичне, ніжне кіно про молодість, задоволення і життя. У "Літі" є відчуття "нової хвилі" і свіжого повітря, є настрій фільмів Годара і Трюффо. Це такий собі "Ла-Ла-Ленд", але більш чесний, а ще підпільний і хуліганський – в нього так і хочеться пірнути з головою.