Як змінився кінофестиваль "Молодість": розповідає команда

У 2020 році найстарішому кінофестивалю країни — легендарній "Молодості" — виповнилося 50 років. Цього року фестиваль оновив команду, яка попри обмеження, спричинені пандемією, зуміла організувати 49-й фестиваль, що пройшов наприкінці серпня, у рекордно стислі терміни. Цього року на "Молодості" показали 250 фільмів, провели 20 освітніх подій, презентували оновлену айдентику. Про те, як трансформувався кінофестиваль, vogue.ua розпитав команду.

Ігор Шестопалов, програмний директор
image

"„Молодість" — один з перших кінофестивалів цього року, який провели в умовах пандемії, причому в гібридному форматі — офлайн і онлайн. Ще на початку літа ми не знали, чи триватиме фестиваль офлайн, новини про епідеміологічну ситуацію змінювалися щодня. По суті, ми організували його за півтора місяця, зібрали програму з 250 фільмів — це було непросто. З іншого боку, були й свої плюси: через пандемію та брак інших фестивалів ми мали безпрецедентну кількість європейських і світових прем’єр.

Я працюю на кінофестивалі 16 років. Чим опікується програмний директор? Це, по суті, добірник — я переглядаю всі заявки на фестиваль. Моя робота — дивитися кіно цілодобово (сміється. — Ред.). До того, як „цифра" почала підкорювати світ, ми отримували орієнтовно 500—700 фільмів-заявок. Я дивився їх усі. Зараз отримуємо приблизно 2,5 тисячі заявок. Цього року, наприклад, їх було близько 2200. Але я дивився не всі, не лякайтеся, тільки повнометражні. Це десь 500 фільмів. Так, у мене давно професійна деформація — я ставлюся до перегляду кіно як до роботи, просто насолоджуватися виходить не завжди. Також одне з моїх завдань – координація роботи програмного відділу за абсолютно різними напрямками. Без внеску кожного окремого програмера фінальний продукт не був би таким сильним.

Цього року маємо один цікавий підсумок: більшу частину програмних фільмів зняли жінки, приблизно 55%. Зараз у світі це тренд, всі прагнуть до гендерної рівності, але ми не намагалися спеціально — спершу вибираємо фільм, а потім уже дивимося, хто режисер. Я думаю, це ознака часу: раніше жінкам було складніше пробитися в кіно, а тепер всі ми стали вільнішими, ось і результат.

Ще один з підсумків цьогорічної „Молодості" — стало більше класних українських фільмів. Але я думаю, ми ще на шляху до якості. Нетерпляче очікую, коли серед 100% прем’єр 95% будуть класними. Поки ми до такого не дійшли, хоча я добре пам’ятаю українські програми на „Молодості" 5—7 років тому — зараз багато чого змінилося в кращий бік. Мені як глядачеві стало цікавіше дивитися українське кіно. До того ж я нарешті можу сформувати список фільмів, які мені подобаються і які не подобаються, — а не просто їх перерахувати... (Усміхається. — Ред.).

Найскладніше в моїй роботі — не втратити фільм. Весь час є фобія, що якийсь із них ми проґавимо, не помітимо. Запитання: а чому ви не взяли мій фільм? — одне з найскладніших. Що відповідаю?.. (Сміється. — Ред.). Залежить від фільму. Загалом, ми постійно отримуємо претензії, що показуємо мало українського кіно".

Дмитро Онісович, генеральний продюсер

"Я прилучився до команди на початку 2020 року, до цього займався маркетінгом в Fedoriv та Fozzy Group. Ми почали з того, що розробили нову бізнес-модель „Молодості". Переглянули повністю ринок фестивалів, визначили головні особливості й зібрали це все в єдиний „пак", а відтак почали генерувати напрями, яких, на нашу думку, бракує в індустрії. Так ми означили, що розвиватимемо освітній напрям і формуватимемо масову естетику кіно — тематичні заходи й фестивалі, крім „Молодості". Услід почали розробляти на цій основі маркетинг-стратегію. Якщо говорити про першу мету, яка вирізнялася серед усіх, — це „вдягнути" бренд „Молодості" й запам’ятатися аудиторії, закарбувати у свідомості, про що фестиваль і навіщо ми його робимо. За тривалий період своєї історії „Молодість" змінювалася не раз — і на цьому етапі важливо вже створити єдиний збірний образ, який буде для українців провідником у світ авторського дебютного кіно.

Якщо говорити про роботу маркетолога, то ключова мета — це паковання і продаж продукту. Фестиваль „Молодість" — такий самий продукт, як і будь-який бренд, вирізняється хіба що складнішою структурою: кількістю невеликих проєктів всередині й комунікацією з різними аудиторіями водночас. Моя мета, звісно ж, — залучення інвестицій на фестиваль для розширення його можливостей. Продукт кіно, який формує наша команда програмерів, спрямований на іншу аудиторію — кінцевого глядача. Їхнє завдання: привабити більше глядачів і зібрати box office. Розклавши по поличках структуру фестивалю, доходиш висновку, що кожен продукт має потребу в продажі. Для цього й потрібен маркетинг.

Я дуже пишаюся нашою згуртованою й сильною командою. А те, що не вийшло, — ми зробимо наступного фестивалю, адже цей сезон — тільки початок".

Гліб Родченков, PR-директор

"Цього року в нашому PR-відділі було п’ять осіб. Генеральний директор Іван Адамчук надав нам величезний кредит довіри, що дуже важливо. Це збіглося з головною цінністю „Молодості" — волею. Звісно, ключові речі ми узгоджували з гендиректором, але здебільшого PR-відділ працював самостійно і втілив якісь, на мій погляд, революційні рішення — наприклад, у виборі партнерів фестивалю. Нашим головним модним партнером став бренд KSENIASCHNAIDER. Весь світ знає його завдяки джинсам з переробленого деніму. Саме джинси були дрес-кодом на наших червоних доріжках. Ми хотіли показати глядачам, що кінофестиваль — це не тільки black tie.

Наше головне завдання — освіжити сприйняття кінофестивалю й зробити його модним для української молоді. У кожного в українській кінотусовці є своя „Молодість" — свої спогади про фестиваль п’ятирічної або десятирічної давнини. Нам же хотілося створити комплексний імідж фестивалю. Основний меседж — повернути „Молодість" молоді, саме тому, наприклад, ми зробили безоплатну акредитацію для студентів. Крім того, для афіші ми зняли кампейн у модній естетиці — над ним працював fashion-фотограф Юрій Мазагаєв, у портфоліо якого співпраця з брендом LITKOVSKAYA і Vogue.it, і, за відгуками, аудиторія не очікувала від нас такого (усміхається. — Ред.). Мета цього кампейну — показати, що ми можемо робити трохи по-іншому. Що стосується нашого девізу „Кіно не без питань" — це концепція, яку розвиватимемо й далі. Маємо нині гарний вигляд, тож і далі наповнюватимемо форму змістом.

Пандемія змусила нас змінити підхід до роботи, зробила нас зібранішими. Ми немов працювали в невагомості — вийде? не вийде?.. Карантин змусив удатися й до онлайн-формату — 90 фільмів з конкурсу можна було побачити онлайн будь-де в Україні, і це наша перемога.

До ювілейного фестивалю наша команда почала готуватися відразу після завершення попереднього. Нині працюємо над тим, щоб підсилити бренд в українському медіапросторі. У 2021 році „Молодість" має зійти ще на сходинку вище, оскільки півстоліття — великий стаж і серйозна відповідальність. Ми хочемо зробити свято кіно для всієї України, а не тільки для Києва, вивести фестиваль на новий рівень. Планується новий конкурсний напрям у програмі (скоро оголосимо офіційно), запускаємо освітні проєкти (одна з перших подій відбулася вже у вересні — майстер-клас режисера серіалу „Чорнобиль" Югана Ренка в Києві). Буде більше активностей і форматів для студентів наступного року. Зовсім скоро проведемо майстер-клас „Як творити кіно?". Буквально днями пройшли „Дні Вишеградського кіно". Крім того, розшириться мережа локацій, і „Молодість" стане ще ближчою й доступнішою глядачеві".

Катерина Янюк, очільниця акредитаційної служби та служби волонтерів

"Моя служба волонтерів — це сполучна ланка між глядачем і фестивалем. У принципі глядач на фестивалі повсякчас стикається з моїми службами, від купівлі абонементу на сайті до зустрічі з волонтерами, які допомагають у залі знайти місце... Це деталі, про які зазвичай не розповідають в інтерв’ю, але всі їх помічають (сміється. — Ред.). Цього року до моїх завдань додався й контроль за дотриманням усіх карантинних заходів. Люди спочатку не розуміли, чи можуть вони ходити на фестиваль, чи безпечно це ... Ми бачили це за динамікою. Продумували схеми розсадження в залі, тестували на собі антисептики, багато говорили з волонтерами про те, як поводитися з гостями — наприклад, у жодному разі не можна чіпати чужого телефона, коли людина просить допомоги з квитками.

Я працюю на „Молодості" п'ять років з перервами, мала швидкий кар’єрний злет: від волонтера до очільниці кількох служб — акредитаційної, служби протоколу і волонтерів. І моє найулюбленіше завдання на фестивалі — це робота з волонтерами. Коли ти робиш фестиваль, дуже важливо відчувати плече, і вони — моє плече. Волонтери приходять наснажені, вони обожнюють кіно й завжди мене дуже надихають. Мені важливо, щоб вони були цікаві фестивалю і щоб фестиваль був цікавий їм, тому я проводжу співбесіду особисто з кожним, а це понад 120 осіб. Я шукаю мотивованих людей: хтось хоче дивитися кіно, тусити з іноземними гостями, хтось хоче знайти однодумців і друзів.

У 2020 році команда „Молодості" набагато оновилася, і я точно можу сказати, що в нас дуже змінився настрій в офісі й команді. Зізнаюся, я не планувала цього року працювати на фестивалі, але потім дуже надихнулася тим, як працює нова команда. Думаю, саме завдяки команді ми зуміли підготувати й провести „Молодість" у такі стислі терміни. Зробити міжнародний фестиваль за два місяці — це фантастика.

Цього року вперше були абонементи для студентів — надійшло понад 1000 заявок, а отже люди хочуть дивитися кіно. До слова, я повністю відповідала за онлайн-платформу для продажу квитків. Диджиталізація цього процесу далася непросто. Я навіть жартувала, що впроваджую церкву диджиталізації на „Молодості". Всі звикли до паперових квитків, тому потрібно було перебудуватися.

Єдина вада моєї роботи в тому, що за час фестивалю я подивилася тільки три фільми повністю і два наполовину (сміється. — Ред.). З таким обсягом роботи, яку я мала, переглянути більше нереально".

Фото: Vlad Novak

Популярне на VOGUE