У прокат вийшов масштабний український фільм "Захар Беркут" Ахтема Сейтаблаєва. Чому для створення костюмів знадобилося більше пів року, а саму кінострічку "Захар Беркут" порівнюють з "Грою престолів", vogue.ua розповіла художниця костюмів Антоніна Белінська, відома також роботою над фільмом "Сторожова застава".
Я, як і кожен художник костюмів, починаю роботу з опрацювання сценарію. Разом із режисером, оператором та художником-постановником ми вибудовуємо певний світ наших героїв. Ми узгоджуємо кольористику, домовляємось про певні стилістичні рішення, проробляємо характери персонажів. Одним із найбільш захопливих етапів є дослідження: пошуки інформації в музейних фондах, вивчення літератури, консультації з істориками та співпраця з реконструкторами. Також ми вирушили у тритижневу експедицію Західною Україною. Це не лише було корисно з погляду пошуку матеріалів та майстрів, а й подарувало багато натхнення. Усі елементи одягу, способи декорування, матеріали, які ви бачите у фільмі, побутували у XIII столітті, але ми їх дещо трансформували.
Звісно, такі серіали, як "Чужоземка", "Гра престолів", або, наприклад, кінострічка "Хоробре серце" мене як художницю не можуть не надихати. Я завжди із страшенним захопленням розглядаю деталі костюмів, цікавлюсь історіями їхнього створення. Ми прагнемо виготовляти костюми на такому ж рівні. Тому авжеж мені лестить порівняння із "Грою престолів", яке належить виконавцеві головної ролі Робертові Патріку.
Наша команда надзвичайно потужна. Основною в роботі є творча група, яку складають асистенти, супервайзери, художники та костюмери. Саме ці люди опрацьовують матеріали, відмальовують ескізні ряди та запускають процеси з виготовлення костюмів. Окрім цього, всі вони працюють на знімальному майданчику. Також до створення костюмів для цієї кінокартини долучилось більше 60 фахівців з усієї України: швачки, вишивальники, ткачі, чинбарі, золотарі, карбувальники, бутафори, ковалі, ливарники, фактурники, художники з оздоблення тканин та тиснення, а також майстри з аксесуарів, взуття та зі збору обладунків.
У цьому фільмі більшість деталей виготовили вручну. Важливо розуміти, що це більше 5000 елементів. Кожну пряжку, накладку на ремінь чи роздільне кільце на обладунок вилили наші майстри. Більше 200 метрів тканини оздобили старовинною технікою — вибійкою. Аксесуари створювали з нуля, ми використовували дріт та листи металу. Усі візерунки зі шкіри, а їх чимало, зробили технікою холодного тиснення. Навіть костюми для акторів масових сцен (понад 200 осіб) оздоблювали вручну. Одним з моїх улюблених елементів одягу є оксамитовий плащ-корзно Тугара Вовка, він розписаний золотими барвами. Художники працювали над ним більше тижня. Надзвичайна робота!
Люди досить давно почали себе прикрашати. Крім звичних для нас сьогодні каблучок, браслетів, сережок жінки носили налобні прикраси з колтами та ряснами. Ви можете побачити стилізацію цих виробів на наших героях. Також поширеними були фібули для плащів.
Дуже важко виокремити один костюм, адже вкладено колосальну кількість праці в кожен образ. Найскладнішими та найтрудомісткішими були костюми воїнів. Кожен обладунок складається із дрібних пластин, що зв‘язали стародавньою технікою. На створення однієї кольчуги потрібно було півтора місяці праці.
Майже усі використані тканини натуральні: льон, конопля, вовна, шкіра. Лише в деяких обладунках використаний пластик та поліуретан. Коли ми їздили в експедицію, то знайшли майстрів, які на наше замовлення виткали вовняне полотно. З нього пошили верхній одяг: гуні, кацовані, чугані. Ми навіть мали змогу вибрати за кольором овець, з яких хотіли отримати вовну!