24-річна актриса з Ізраїлю Шира Хаас — зірка нового серіалу Netflix "Неортодоксальна". Один з найобговорюваніших серіалів увійшов до десятки найпопулярніших шоу Netflix. І поки галасу довкола нього більшає, Шира Хаас розповіла британському Vogue про свій раптовий успіх і пояснила, чому історія Есті видається такою універсальною.
Для тих, хто ще не бачив серіал, нагадаємо: "Неортодоксальна" (Unorthodox) — блискуче шоу про дівчину, що тікає з ортодоксальної громади хасидів у вільний світ, а саме в Берлін. Серіал заснований на автобіографічному романі Дебори Фельдман "Неортодоксальна: скандальна відмова від моїх хасидських коренів" — і це реальна історія її втечі з громади Сатмар у Вільямсбергу. Виконавиці головної ролі Ширі Хаас 24 роки й вона зірка в себе на батьківщині. Шира знялася в режисерському дебюті Наталі Портман "Повість про любов і пітьму" (2015), працювала з Джесікою Честейн над стрічкою "Дружина доглядача зоопарку" (2017) та була номінована на премію Офіра, ізраїльський еквівалент "Оскара", за фільм "Фокстрот".
"Неортодоксальна" — унікальний проєкт. Яким було Ваше перше враження, коли читали сценарій?
Спочатку мені надіслали всього кілька сцен, які тоді були частиною сценарію для серіалу "Оркестр". Ніхто не сказав мені його справжньої назви, що він заснований на бестселері й що це було для Netflix. Тоді це було таємницею. Я пам’ятаю, як читала його вперше і як сильно, буквально відразу ж, прив’язалася до персонажа. Тільки через кілька місяців, коли продюсери й режисери приїхали в Ізраїль, щоб зустрітися зі мною, я зрозуміла, що це буде дуже масштабний проєкт.
Що Вам найбільше сподобалося в Есті?
У ній стільки внутрішніх конфліктів. Вона жорстка, уперта й знає, чого вона хоче, але вона також дуже наївна й хоче сподобатися людям. Для актриси це випробування — одночасно грати такі різні риси характеру. І, до речі, у житті я рідко зустрічаю таких сильних жінок, як Есті.
Ви мали заняття з ідишу, гри на фортепіано й вокалу. Скільки часу знадобилося на підготовку?
Ми всі дійсно віддалися на всі 100 цьому проєкту. Знімали в Берліні, тому я потрапила туди майже за два місяці до початку фільмування. У мене були заняття з ідишу — я не знала мови, а вона дуже відрізняється від івриту, яким я говорю. Це потребувало багато часу, як і заняття з гри на фортепіано та вокалу. Але, крім цього, ми також багато проводили репетицій ритуалів, які показуємо на екрані, наприклад, весілля. У нас була дводенна репетиція, щоб підготуватися до весілля. Все мало бути ідеальним, всі актори на майданчику мали розуміти, що вони роблять, — і це передбачало постійні зустрічі з нашим консультантом з релігійних питань.
Та сцена, у якій Есті виходить заміж за Янкі, знята дуже детально й емоційно. Розкажіть докладніше, як Ви над нею працювали?
Коли я одягала цю весільну сукню, то не мала дзеркала, тож відділ костюмів допоміг мені і я відразу пішла на майданчик. Пам’ятаю, як шла й думала: "О, боже, всі дивляться на мене!". Я була одягнена у величезну химерну сукню, на мені було багато косметики і я не була певна, що маю нормальний вигляд (сміється). Те ж саме можна сказати й про сцену святкування Песаху. Навіть у найменших сценах важлива була кожна деталь — від прочитання молитви до того, як ми сідали за стіл. Наприклад, у жодному разі не можна було сидіти зі схрещеними ногами, тому що хасиди такого ніколи б не зробили. Можливо, тільки один відсоток людей, які дивляться шоу, оцінять це старання, але для нас це було вкрай важливо.
"Неортодоксальна" дає реальне уявлення про суворі правила в громаді Сатмар. Чи були речі, про які Ви дізналися вперше і які Вас здивували?
Безліч! Кожна єврейська громада відрізняється, не варто узагальнювати. У Сатмар багато ритуалів, про які я не знала, включно з практикою гоління голови після весілля. Я чула про це багато років тому, але я не знала, що це все ще практикують.
Яке це було — поголити голову заради фільмування?
Це була остання сцена в перший день знімання. Коли режисерка сказала мені, що це має статися на самому початку, я була шокована. Але водночас добре, що це сталося відразу — це допомогло увійти в образ. Звісно, голову можна поголити тільки один раз, тому я знала, що це буде один дубль і я мала дуже постаратися. Нервувала, але була готова піти на все, щоб розповісти цю дивовижну історію людям.
Гардероб Есті змінюється, коли вона переїжджає з Брукліна до Берліна, переходячи від довгих спідниць до джинсів і топів з короткими рукавами. Розкажіть про роботу з Джастін Сеймур, дизайнеркою костюмів "Неортодоксальної"?
Я отримала від неї листа задовго до фільмування, і ми почали говорити про одяг Есті. В історії Есті про свободу й зміни одяг дуже важливий. Ми хотіли зробити його яскравим, навіть коли вона жила в хасидській спільноті, тому що вона так відрізняється від інших персонажів! У Берліні ж є сцена, коли вона вперше приміряє джинси. Спочатку ми подумали: "Вона приміряє джинси й виходить з крамниці в них". А потім вирішили: "Ні, одягнути їх відразу — це занадто для неї". Тому вона йде у своїй звичній довгій спідниці. Тільки в наступному епізоді ви бачите, що вона нарешті набралася сміливості носити ці джинси. Ми завжди говорили про Есті в Нью-Йорку й Есті в Берліні, але це один і той самий персонаж. Нам потрібно було об’єднати їх і показати емоційну подорож, через яку проходить героїня.
Як це було бачити, що історія Есті резонує з такою кількістю людей на різних континентах?
Я не очікувала такої реакції. Це історія про конкретну спільноту, але люди з усього світу сказали, що Есті близька їм, що вони плакали через неї й що вона нагадала їм про власні травми. Неважливо, єврей ти, мусульманин, християнин, світська людина або хтось ще, людина — це людина, і в цьому суть усього цього шоу.
Серіал вийшов саме тоді, коли велика частина з нас перебуває в ізоляції. Як Ви це переживаєте?
Зараз все по-іншому. Я перебуваю на карантині вдома в Тель-Авіві. Нещодавно я святкувала Песах через Zoom (сміється). Але я все так само відчуваю любов до Есті й до серіалу в соціальних мережах. Звісно, я хотіла б, щоб шоу вийшло за інших обставин, але воно точно стало порятунком для багатьох людей. Я вдячна за це.
За матеріалами: Vogue.co.uk (Radhika Seth)