Нейтральна територія: що таке стиль "поза гендером"
Часи, коли спідниці носили тільки жінки, а штани – лише чоловіки, вже давно минули. На порозі нового десятиліття належність до статі більше не диктує правила зовнішнього вигляду. Межа між традиційно чоловічим і жіночим одягом стає все більш розмитою на тлі мінливого культурного ландшафту. Модні дизайнери об'єднують чоловічі і жіночі колекції, і все більше модних брендів створюють унісекс-моделі.
Але як і раніше виникає чимало запитань про гендерну нейтральність. Чому в магазині дитячого одягу в секції для дівчаток представлені рожеві сукенки, а в секції для хлопчиків – сині сорочки з супергероями? Чому взагалі існує гендерний поділ? Чому наш одяг повинен бути гендерно визначеним? Чому в умовах, коли модна індустрія пропонує безліч дивовижних речей, ми повинні обмежуватися лише одягом, що заохочує суспільство вміщувати нас у строгі гендерні рамки? Це ті запитання, на які ще немає відповідей. Але розібратися, що ж означає одягатися "поза гендером", все ж варто.
Гендер – серйозний обмежувач. Історично склалося так, що він диктував, яку роботу можуть виконувати люди, як їм слід поводитися і який одяг носити. Всі ці фактори не дають змоги самовиражатися і по-справжньому розкривати свій потенціал.
Ідея гендерної нейтральності полягає в тому, щоб різні суспільні інститути уникали поділу ролей залежно від статі. Слід показати: насправді не існує соціальних ролей, для яких одна стать підходить більше, ніж інша.
Питання гендерної нейтральності почали порушувати і в модній індустрії. У певній мірі гендерно-нейтральний одяг став інструментом, який дає змогу людям вийти за межі. Дизайнери починають розробляти одяг без маркування "чоловічий" або "жіночий", а для обох статей. У сучасному суспільстві гендерний нейтралітет стає все більш прийнятним. Тепер "дозволено" носити вбрання, які раніше були дозволені тільки протилежній статі.
На жаль, ця тема не залишається без подвійних стандартів. Об'єктивно, що стосується гендерно-нейтрального гардеробу, у жінок значно більше свободи. Від костюмів і сорочок до штанів і кардиганів – практично кожен елемент чоловічого гардеробу можна вписати в жіночий. Але якщо чоловік одягне сукню чи спідницю – точно почує, що він, у кращому випадку, має недоречний вигляд. Замовчане, але очевидне протиріччя. Чому сукні та спідниці не можуть бути гендерно-нейтральними?
Перше значне зрушення в цьому питанні трапилося лише 2016 року, коли Джейден Сміт одягнув спідницю в межах кампанії Louis Vuitton весна-літо 2016. З тих пір цілий ряд знаменитостей категорії А опановує "жіночі" модні стежки. Гаррі Стайлс ходить у чоботях Gucci, Зейн Малік – у жіночих блузах, навіть король вуличного одягу і любитель мішкуватих вбрань Джастін Бібер може одягнути жіночі вузькі джинси.
Кількість одягу "поза гендером" зростає у геометричній прогресії. Все більше компаній прагнуть задовольнити потреби нової клієнтури – пропонують гендерно-гнучкі і нейтральні з погляду статі речі. Кен Даунінг, fashion-директор Neiman Marcus, сказав в інтерв'ю The Times: "Те, що ми зараз бачимо, це сейсмічний зсув у моді. Визнання моди без кордонів, що віддзеркалює смаки сучасної молоді".
Дослідження ринку підтверджують цей зсув. Згідно з аналізом, проведеним GLAAD, 12% молоді не ідентифікує себе з гендером. Зміни в поглядах на це питання серед споживачів Gen Z демонструють, що близько 38% цієї групи, яка народилася 1995 року і пізніше, "повністю згодні" з тим, що "гендер більше не визначає людину так, як раніше". Опитування в Facebook підтвердили, що багато користувачів не бачать сенсу ділити одяг на чоловічий і жіночий, і вважають, що зовнішній вигляд не має визначати поведінку людини.
Таким чином, у суспільстві все більше приживається думка, що люди можуть носити одяг, який вони хочуть, незалежно від обставин. Зараз нерідко можна побачити, що компанії відмовляються від стандартних назв категорій одягу. Тепер ви купуєте не "унісекс", а "вільну" модель, не "жіночу", а "маленького розміру". Такі заходи стають кроком до руйнування зв'язку між статтю людини і певними очікуваннями, пов'язаними з нею.
У наш час багато видів спортивного одягу стають нейтральними, аби сприяти гендерній рівності. Онлайн-ритейлер ASOS є однією з найбільших компаній, що займаються гендерно-нейтральними лініями. Wilde Vertigga, Kirrin Finch, One DNA, S.K. Manor Hill, Cilium, Official Rebrand і Beau Novo – все це бренди, які просувають нейтральний одяг. Спроби відкинути бінарний код є навіть у H&M і Zara. А британський універмаг John Lewis і взагалі перестав маркувати дитячий одяг для хлопчиків або дівчаток.
Що стосується люксу, то і там трапляються реформатори і революціонери. Так, гендерні кордони стирають Jean Paul Gaultier і Thom Browne, які всіляко впроваджують жіночий одяг у чоловічий гардероб. А Еді Сліман у своїх колекціях полюбляє змішувати фемінність і маскулінність – як раніше в Saint Laurent, так і зараз у Celine.
Проте велика частина брендів не підтримує нові віяння. Декларуванням появи "гендерно-нейтральних" ліній, які в буквальному сенсі є просто чоловічим одягом, вони не стільки рухаються до посилення рівності, скільки демонструють амбітну ідею про те, що жіночність недопустима, а мужність стандартна. Втім, нескладно зрозуміти, чому для багатьох компаній виробництво гендерно-нейтрального одягу може стати проблемою: такий одяг має відповідати багатьом параметрам, перш за все – різним формам тіла. Але речі, які допоможуть вписатися в гендерно-нейтральну естетику, все-таки існують.
Робочий одяг виявляється найпростішим рішенням, коли ми говоримо про гендерно-нейтральний стиль. Комбінезони-бойлерс’юти, виконані з натуральних тканин, є безстатевим вбранням. Вільний костюм не бажає підкреслювати будь-яку частину тіла, його посадка нагадує піжаму. Не менш простий спосіб додати гендерно-нейтральний стиль у свій гардероб – носити класичну сорочку на ґудзики, яка знайдеться в будь-якій шафі. Вільно заправте її в мішкуваті шорти-бермуди або комбінуйте з унісекс-штанами.
Незважаючи на безліч нюансів, розбіжностей і непорозумінь – зрушення є, невелике, але відчутне. Головне, що потрібно побачити в прагненні моди бути гендерно-нейтральною – це бажання створювати одяг для людини, а не для вигляду, адже стиль цілком і повністю пов'язаний з індивідуальністю і вільним самовираженням, а не галочкою у графі "Стать".