Як українські вишиванки стали частиною ділового гардероба
Не минуло й 150 років відтоді, як Іван Франко вперше епатував столичну публіку, що змагалася в пишності краваток і яскравості хусток, одягнувши під костюм традиційну українську вишиту сорочку, — як вишиванки знову в тренді. В останні роки ремесло ручної вишивки переживає ренесанс завдяки роботі провідних дизайнерів — вони віртуозно надають вишитій тканині сучасного звучання і безшовно впроваджують її в контекст останніх колекцій.
Наприкінці 2010-х у модній індустрії зросла популярність артизанальних технік. Джонатан Андерсон у Loewe експериментує зі шкіряною інтарсією, а засновниці лондонського бренду Chopova Lowena — Лаура Ловена й Емма Чопова — переконані, що на зміну "швидкій моді" мають прийти речі, створені людськими руками, що викликають трепетні почуття. Тому сьогодні вишиванки так актуальні: і річ навіть не в тому, що ремісничі вишивки приваблюють погляд, вирізняють і надихають, — ручна техніка, індивідуальне пошиття й копіткий підхід роблять їх "живими", а отже комфортними.
Сьогоднішню глобальну популярність вишиванок можна пояснити загальним трендом на унікальність і slow fashion. У модній індустрії дедалі більше речей, випущених обмеженим тиражем, мають попит. Капсула, колаборація, limited edition — слова, без яких складно уявити гардероб денді 2020-х.
За даними опитування платформи Tagwalk, після пандемії 84% користувачів відповіли, що бренди мають комунікувати з клієнтами через культурні коди, а 74% визнають, що під час купівлі одягу віддають перевагу позачасовим речам і атрибутам гардероба, зшитим на замовлення.
Звернення до національних мотивів — ознака не так інтелектуального виробництва, як продуманого сторітелінгу. Дизайнери шукають натхнення не в розтиражованих трендах, а у своїй історії й коренях. Чого вартий лише приклад Каньє Веста з його всюдисущими Yeezy, натхненими взуттям біблійних апостолів. Або Джон Гальяно, що представив у 2008-му нову колекцію Dior, в основу якої лягли українські етномотиви, а рукави блузок і подоли спідниць були прикрашені вишивкою. Ну а чого вартий тріумф Valentino зразка 2015-го, побудований на сорочках, сукнях і костюмах, прикрашених вишитим орнаментом! Цим шляхом пішли й Indposhiv Bespoke House — українське ательє з пошиття індивідуальних костюмів, а віднедавна й традиційних вишиванок із сучасним твістом.
Здається, що час не владний над вишиванками — вони залишаються невіддільним атрибутом національної ідентичності. Сьогодні такий одяг — не сувенір і не пам’ять про минулі часи, не публічний рупор громадянської позиції, а обов’язковий елемент гардероба.
Всеохопна популярність вишиванки — не черговий модний au courant. Вишиванки стали популярними тому, що це символ рукотворної майстерності з відсиланням до істинної української традиції, це позачасове ремесло, що його постійно використовують майстри в експериментальних і декоративних формах.
Завдяки сучасним іконам стилю правила в чоловічій моді дуже змінилися. Індустрія прагне до гендерної нейтральності, а чоловіки сміливіше купують яскраві речі, до того ж не тільки представники творчих професій, як наприклад Тімоті Шаламе, Гаррі Стайлс, Tyler the Creator або Каньє Вест. Жінки також не залишили вишиванки без уваги, їх активно стилізують у своїх образах західні зірки, як-от Мадонна, Міла Куніс, Діта фон Тіз, Сандра Буллок.
Сьогодні бізнесменам, політикам і юристам не обов’язково вибудовувати особистий стиль лише на основі ділових костюмів. У їхньому разі вишиванка — ідеальний предмет самовираження. Наприклад, український бізнесмен Андрій Ставніцер часто з’являється на світських заходах у строгому костюмі й вишиванці, його підтримують і навіть конкурують з ним такі видатні діячі нової України, як Володимир Зеленський і Сава Лібкін.
Indposhiv Bespoke House пропонують робити вишивки на сорочках за індивідуальними запитами, взявши за основу орнаменту побажання клієнта. Цей підхід команда марки застосувала і в новому проєкті, втіленому в життя разом з венчурним фондом QPDigital.
У вишиванках, що їх створюють майстри бренду, головним елементом дизайну став візерунок — саме він диктує настрій і концепцію виробу. Щоб згладити гротескність традиційного поєднання кольорів у класичних вишиванках і надати лаконічності новому діловому стилю, Indposhiv Bespoke House дійшов рішення — зробити візерунок у колір сорочки. Однотонна вишиванка пасує до класичного костюма й має стриманий вигляд. Також марка зберегла історичну техніку — всі вишиванки створюються вручну методом вишивання хрестиком. Бренд використовує традиційні візерунки, властиві кожному регіону України, і пропонує другий напрям — кастомні вишивки на основі малюнка або спеціального візерунка. Спільно з клієнтом Indposhiv адаптує малюнок під можливості вишивки — розкладає на площинний, і це використовується як патерн.
Вишиванка в сучасному прочитанні — це вже менш казуальна історія, у якій поєднання тканин задає настрій для особливого випадку. Льон — базова тканина класичної вишиванки — погано поєднується з традиційними піджаковими тканинами й навряд чи годиться для офіційного образу. У своїх вишиванках Indposhiv вирішив використовувати класичний сорочковий матеріал у поєднанні з універсальним коміром, на противагу коміру-стійці, що не поєднується з піджаком.
"Нам було важливо продемонструвати, що вишиванка сьогодні — це не просто вільна сорочка, підхожа для літнього відпочинку та святкового фланування, — додають в Indposhiv Bespoke House і QPDigital. — Нам хотілося підкреслити її глибину й представити як предмет, який потрібно носити щодня".
Продюсер — Олег Зайцев
Креативний директор — Олівер Пальма
Артдиректор — Олексій Явітц
Фотограф — Олівер Пальма
Асистент фотографа — Михайло Ляпін
Художник-постановник — Сергій Рубльов
Декоратор — Вадим Кабанчик
Художник-гример — Єлизавета Вайло
Перукар-модельєр — Катерина Кирпа
Постпродакшн — Михайло Ляпін
Стиль — Indposhiv Bespoke House
Дизайн орнаменту — Ragnarok