КУПИТИ КВИТКИ

Гості з майбутнього: футуризм у нових колекціях

Фантазери минулого вигадували, який вигляд матимуть люди майбутнього. В сучасних колекціях цитати культових показів, фільмів чи відео більше не працюють.

Текст: Тетяна Соловей

Реклама.

Колаж: @SIDUATION

Синхронно з показами сезону осінь-зима 2017/2018 світ захоплено обговорював результати прес-конференції NASA, що відбулася 22 лютого 2017 року. Вчені представили інформацію про сім планет, що перебувають за межами Сонячної системи. Три з них потенційно придатні для життя. У них два місяці на небосхилі, живописні заходи сонця, а летіти до них 39 років зі швидкістю світла.

За три тижні до цього астронавт Базз Олдрін – друга людина, яка побувала на Місяці, закрив поках чоловічої колекції Ніка Грехема "Життя на Марсі": дизайнер фантазував, який вигляд у 2035 році матимуть підкорювачі планети. Запрошений гість – Білл Най, директор Планетарної спільноти, яка займаєится дослідженням Всесвіту й популяризацією науки, – роз'яснив, як, з наукової точки зору, можуть відбуватися такі подорожі в найближчому майбутньому. За два тижні після конференції показ нової колекції Chanel відбувся навколо космічної ракети, спровокувавши появу терміну rocket-a-porter.

Фантазії про розширення життєвого простору перегукувалися з визначеннями трендів сезону. Серед головних тенденцій – цитати моди епохи 60-х, схибленої на космосі.

Коллаж @SIDUATION

В 1961-му (рік польоту Юрія Гагаріна в космос) Андре Курреж після 10 років роботи в Будинку Balenciaga заснував власну марку й почав створювати одяг для жінок, які працюють, і яких він вважав не тільки сучасним, а й майбутнім планети. Завдяки своєму величезному інтересу до теми космосу Куррежа навіть запросили на військову базу США (мис Канаверал, Флорида), звідки відбувалися запуски космічних кораблів NASA. Він був першопрохідцем моди, яку ми звикли називати space-age або ретрофутуризмом. Це одяг з експериментального пластику чи вінілу, комбінезони, схожі на скафандри, і білі ботинки, що нагадують витончену версію місяцеходу, міні й А-силуети, металеві диски і фосфоресцентні поверхні – словом, позитивно налаштований на майбутнє і базований на естетиці модерністів 20-х космос, який виринає у пам'яті разом з іменами Пако Рабана і П'єра Кардена, фільмами Кляйна "Хто ви, Поллі Магу?" і Кубрика "Космічна Одіссея – 2001" і зйомками Ірвіна Пенна для Vogue.

Наратив підкріплюється фактами з наукової фантастики. Станіслав Лем говорив про напилюваний одяг, Джордж Мартін – про речі-хамелеони, Філіп Дік – про камуфляжний костюм, що постійно змінює зовнішність власника, Джеймс Грем Баллард – про одяг з біотканини, яка могла трансформуватися залежно від настрою людини.

Колаж @SIDUATION

Запалу й захвату епосі, що націлилася на польоти в космос, вистачає до цих пір. Міжгалактичний гламур і цитати костюмів Джейн Фонди з "Барбарелли", створених Пако Рабаном, були у сезонній колекції Gucci, деталі костюмів зі сфери наукової фантастики – у Proenza Schouler, блискучі стьобані матеріали для скафандрів – у Chanel, облягаючі трико неонових відтінків і вініл – у Courrèges.

Окрім світу позитивних проекцій 60-х, є місце і для цитат кіберпанку 80-х – похмурих фантазій про майбутнє, що настане після техногенної катастрофи. Колекція Каньє Веста Yeezy і те, як в модне рване чи прозоре пластикове виряджається все сімейство Кардашян, – суміш "Божевільного Макса" і "П'ятого елемента". Супержінки зі світу коміксів матеріалізуються в колекціях Y/Project і Saint Laurent, героїні японських манга – в круїзній колекції Louis Vuitton, показ якої пройшов в музеї Miho під Кіото – ідеальній декорації для саги в дусі наукової фантастики. Однак все це не тягне на прогноз одягу людей майбутнього – сезону максимум.

Спостерігати, як подіумна мода реагує на чергові космічні відкритят і появу новиз технологій, доволі комфортно – тому що це відбуваєтьсяв режимі future in the past. Усе щось нагадує і з цієї причини не так лякає – на відміну від роздумів про те, як зміниться значимість людини в епоху гаджетів. Однак раніше першочергове питання "як виглядає?" поступово відходить на другий план. Від висоти талії і відтінку джинсів увага перемикається на вирішення проблем екологічних. 20 тисяч літрів води і 8 тисяч літрів хімікатів в середньому витрачається на виробництво одягу з 1 кг бавовни (необхідних на пошиття однієї пари джинсів), при цьому виділяється 23 кг парникових газів. 25% хімікатів, що виробляються у світі, використовуються в текстильній індустрії (за даними репортажів агенції McKinsey). Фарбування бавовни призвело до екологічної катастрофи в Індонезії: за повідомленнями Гринпісу, 68 % промислових підприємств біля річки Цітарум виробляють текстиль. За статистикою Міжнародної організації праці, в індустрії пошиву одягу в усьому світі задіяно 246 мільйонів дітей у віці від 5 до 14 років – переважно в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні й Африці.Модна індустрія – друга в списку таких, що забруднюють довкілля – після нафтопереробної. На тлі цих факторів питання про одяг майбутнього плавно мігрують до наукових лабораторій.

У рамках програми Global Change Award шведський мас-маркет H&M виділив 2 млн євро на гранти компаніям, які займаються розробкою тканин з водоростей чи харчових відходів цитрусової та виноробної індустрії, розведенням мікробів, що перероблюють поліестер, а також онлайн-платформам, які оптимізують ринок обміну залишків тканин. Сам мас-маркет-гігант до 2030 року планує перейти на перероблені й екологічно чисті матеріали, а до 2040 – заробити статус екопозитивного бізнесу. Корпорація Kering до 2016 року знизила викид парникових газів на 50 %, а загальний вплив на довкілля – на 40. Усередині компанії вже діє програма MyEP & L, яка дозволяє дизайнерам побачити потенційний вплив на довкілля від будь-якого гіпотетичного продукту на основі аналізу ланцюжка від виробника сировини до ритейлера. Мирослава Дума, яка починала кар'єру в моді як зірка streetstyle, тепер – засновниця компанії Fashion Tech Lab, яка буде впроваджувати інноваційні технології в світ моди.

Як би пафосно це не звучало, та ключове питання в світі моди дуже просте: як потрібно вдягатися, аби зробити світ кращим?

Читайте також:

Асиметрична відповідь: як носити складне вбрання

Згадати все: Helmut Lang весна-літо 2018

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.