До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

"Ukrainian Fashion Week повертається": інтерв'ю з Іриною Данилевською

Кінець року — час підбивати підсумки та планувати майбутнє, хоч би як це було складно в сучасних реаліях. Про те, як минули три сезони UFW, що відбулися під час повномасштабного вторгнення на подіумах інших Тижнів моди, про унікальний кейс, якого не було в історії світової fashion-індустрії, про 21 місяць української модної індустрії під час війни і що відбуватиметься далі, з Іриною Данилевською — співзасновницею та СЕО Ukrainian Fashion Week — поговорила Віолетта Федорова, шеф-редакторка vogue.ua.

Ірина Данилевська
Ірина Данилевська

Реклама

Вижити, вистояти, зберегтися

"Вижити, вистояти, зберегтися", — ці слова я написала у FB майже одразу після початку повномасштабного вторгнення, щоб зафіксувати свої почуття в той конкретний момент. Важко було повірити в жах, що відбувався. Ми щойно, за кілька тижнів до 24 лютого, провели свій 50-й сезон, оголосили про плани восени відзначити 25 років Ukrainian Fashion Week потужними проєктами… І ось я сиджу біля монітора, в своїй кімнаті, під Києвом, і чую вибухи. Вижити фізично тоді було найважливішим завданням. Вижити і допомагати.

Пам'ятаю момент, коли в перші дні після нападу мені написали Тетяна Земскова та Олена Ворожбит — дизайнери бренду VOROZHBYT&ZEMSKOVA. Вони питали контакти технічного спеціаліста, який зможе переобладнати їхні машинки. "Наші машинки налаштовані на шовкові сукні. А зараз ми шиємо розгрузки та плитоноски", — пояснили дизайнерки свій запит. Пам’ятаю мішки з одягом для нашого ТрО від Ігоря Сідлецького (львівський бренд SIDLETSKIY), що стоять у нас посеред кімнати. Можливо, і не потрібно згадувати когось конкретно. Бо таких прикладів можна навести безліч — я не згадаю зараз жодного бренду, який би не робив щось для наших воїнів на початку повномасштабного вторгнення. І який би не продовжував робити все можливе для допомоги країні зараз.

Ірина Данилевська
Ірина Данилевська

Support Ukrainian Fashion

Після першого шоку ми почали діяти. 25 років ми наголошували, що місія UFW — підтримка та промоція українських fashion-брендів. Тепер ця місія набула нових форм. Як допомогти зберегти бренди, зберегти команди? Не припиняти Ukrainian Fashion Week. Так на початку весни 2022-го народилась наша ініціатива Support Ukrainian Fashion. Ми звернулися до організаторів Тижнів моди у Європі та США з проханням підтримати українських дизайнерів у надважкий час. Ми писали листи, в яких розповідали, що не можемо організувати фізичні покази в Києві, але брендам важливо не пропускати сезон, демонструвати колекції далі, щоб продовжувати роботу, підтримувати свої колективи, сплачувати податки. Ми переконували не просто надати можливість показів, а створити максимально комфортні фінансові умови для участі дизайнерів України.

Бренди не могли інвестувати в свої покази і презентації за кордоном. Цих грошей просто не було. Їх витрачали на допомогу своїм командам, на придбання чогось важливого для військових, для релокації або організації виробництва у надважких умовах. Про це ми і писали в своїх листах колегам. З 16 Тижнів моди десять відповіли нам одразу, запропонували різні умови, але щиро намагалися зробити для українських брендів якнайбільше. Наприклад, наші колеги в Берліні, Будапешті, Лос-Анджелесі взяли всі витрати з організації показів українських брендів на себе; у Копенгагена, Мадрида, Відня таких можливостей не було, але організатори допомагали нашим брендам максимально скоротити видатки.

Відгукнулись і наші великі друзі — British Fashion Council, що є організатором London Fashion Week. На сьогодні завдяки нашому партнерству вже п'ять українських брендів змогли продемонструвати нові колекції на одному з головних fashion-майданчиків світу. Лондон був важливим для нас з багатьох причин. Тут неймовірна концентрація творчої енергії, сюди приїжджає велика кількість медіа та баєрів, до яких легше "достукатися", ніж, наприклад, під час перенасиченого подіями Тижня моди в Парижі. Важлива й атмосфера активної та щирої підтримки британців у війні.

Ірина Данилевська
Ірина Данилевська

Коли ми проводили наш перший сезон в Лондоні, на кожному місці для гостей під час спільного показу FROLOV, KSENIASHCHNAIDER, PASKAL (лютий 2023) лежав конверт з пресрелізом та подарунком (хусткою в кольорах прапору України). На конверті було надруковано: "Ми прагнемо творити. Створення колекцій — це наш опір війні. Сьогодні, як ніколи, нам потрібна творчість для життя. Цей fashion-показ на подіумі London Fashion Week є проявом нашої волі. Це втілення нашої сили та стійкості. Це відображення мужності всіх українців. Творити попри все. Незважаючи на роботу в нестабільних і складних умовах, під звуки повітряних сирен і вибухів... Ми продовжуємо працювати над колекціями. Ми знаємо, що все це заради нашого спільного мирного майбутнього. Заради того, щоб запросити всіх вас наступного сезону на наші покази у визволеній і вільній Україні. Ми ніколи не будемо руйнувати, але завжди будемо створювати".

Все склалось. І тоді, і наступного сезону. Взагалі, сезони Ukrainian Fashion Week на подіумі в Лондоні були дуже потужними подіями.

21 місяць і 19 проєктів

19 подій ми провели в межах Ініціативи Support Ukrainian Fashion від Ukrainian Fashion Week за 21 місяць великої війни. У межах офіційних Тижнів моди та міжнародних виставок ми презентували 65 брендів. Ця цифра вражає. Але для нас не менш важливо, що вона ілюструє рівень і різноманітність української модної сцени. Нам як інституції було потрібно показати світу, що у нас є багато брендів з вибудованою філософією, сильним візуальним кодом та європейськими цінностями. Кількість — це добре, але якість набагато важливіша.

Для UFW кожен показ, кожен великий проєкт за кордоном — це розповідь про Україну, про війну і про необхідність допомагати нам в нашій справедливій боротьбі з російською агресією. Це потужна промоція нашої країни, як країни мужніх, стійких та талановитих людей. Прапори підписані нашими воїнами на плечах Ксенії Шнайдер, Наді Дзяк та Олени Реви у фіналі показу чи власноручно написаний плакат HELP MARIUPOL в руках у Лілі Літковської та її сльози… Це не просто фотографії, які тисячами розлетілись світовими виданнями. Це символи нашої єдності, нашої стійкості та заклик до підтримки України.

Експорт сьогодні у нашому фокусі

Щодня я спілкуюсь з дизайнерами і бачу бренди, які поновились та розвиваються з прискоренням, швидше, ніж ми могли б планувати у часи великої війни. Я дуже радію, коли бачу успіх LITKOVSKA, BEVZA, RUSLAN BAGINSKIY, FROLOV, KSENIASHCHNAIDER, GUNIA Project, the COAT by Katya Silchenko та багатьох (дійсно багатьох) інших. Сьогодні, коли марки з ім'ям комунікують із покупцем, вони не говорять про якість — це складова, яка навіть не обговорюється. Як і сталий підхід до ведення бізнесу. Їм вдається довести своїм клієнтам з усього світу, що вони однодумці, поділяють однакові цінності. Саме цінності бренду виходять на перший план — це важливо і для клієнтів на внутрішньому ринку, і для зовнішнього клієнта. Робота з останнім сьогодні, на тлі послаблення можливостей внутрішнього ринку, є стратегічним напрямом для українського модного бізнесу — треба підтримувати інтерес до українського продукту, демонструвати його конкурентоспроможність.

Ініціативі Support Ukrainian Fashion дуже допомагає грантова підтримка частини наших проєктів з боку USAID у межах Програми, яка так і називається — "Конкурентоспроможна економіка України". Ми рухаємось, ми працюємо, спільно з дизайнерами ініціюємо діалог з державою. Адже наші складнощі такі ж, як і у всього бізнесу зараз. Не тільки гравці fashion-індустрії говорять про проблеми з оплатою закордонних рахунків, подвійним оподаткуванням та іншими проблемами, які потрібно подолати для забезпечення стабільної роботи. Ми як індустрія не просимо у держави грошей. Гроші держави мають іти на армію, а нам потрібні зміни, які полегшать насамперед експортну діяльність брендів.

Віолетта Федорова та Ірина Данилевська
Віолетта Федорова та Ірина Данилевська

Ми повертаємося

Для мене це не був 53-й сезон UFW. Команда UFW, як і всі, чиє життя змінилось після 24 лютого 2022 року, почали інше літочислення. Отже, це був наш третій сезон, який, як і два попередніх, відбувся за межами України — третій UFW International season.

Коли гинуть люди, знищуються міста, коли навколо стільки болю і горя складно говорити про досягнення, про успішні проєкти... Складно мріяти. І все ж. Ukrainian Fashion Week планує повернутися у серпні наступного року в Україну. Ми дуже хочемо знову поставити Київ на модну мапу, дати нашим брендам можливість показати у себе вдома, як вони змінилися за цей час. У нас є стриманий оптимізм, що попри все індустрія оговтується — у регіонах, особливо західних, відкриваються шоуруми українських брендів, пожвавлюється виробництво, активізується попит, люди повертаються… Я вірю, що ми зможемо провести цей важливий сезон Ukrainian Fashion Week в Києві. Завдяки нашим захисникам, зможемо.

Ірина Данилевська
Ірина Данилевська

Мода — це солідарність та підтримка

З 24 лютого 2022 року ми працюємо як волонтери, ми не беремо з брендів грошей за свою роботу — це наша відповідальність перед країною, брендом Ukrainian Fashion Week, майбутнім поколінням української моди. Вже три сезони ми провели в унікальному форматі International Season і зрозуміли головне: мода сьогодні — це не лише про різноманітність чи сталість, а і про солідарність. Я хочу подякувати всім Тижням моди, які відгукнулися та підтримали нас.

Ірина Данилевська
Ірина Данилевська

Наш кейс унікальний — вперше в історії світової fashion-індустрії один Тиждень моди проходить на майданчиках інших Тижнів. Я нікому не хочу побажати повторити цей досвід. Нехай він залишиться тільки у підручниках з історії моди.

Фото: Юрій Яцкулич

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.