Еволюція стилю: 60 років культовій ляльці Барбі
Струнка білявка Барбара Міллісент Робертс, відома всім як культова лялька Barbie, 9 березня відзначає своє 60-річчя. Авторство знаменитої ляльки належить Рут Гендлер, яка вперше представила новинку на Американському міжнародному ярмарку іграшок 1959 року. З тих пір популярність Барбі зростала з геометричною прогресією. Vogue.ua заглибився в історію створення культової ляльки всіх часів і подивився, як вона змінювалася протягом цих років.
Прототипом першої американської ляльки Барбі стала головна героїня німецьких коміксів Білд Ліллі, створена компанією Heinz Frank. Барбі з'явилася відразу у двох варіаціях – білявка і брюнетка з короткою гривкою і зібраним у хвіст кучерявим волоссям. Лялька носила чорно-білий злитий купальник і коштувала $3. Суспільству знадобився час, щоб прийняти нову іграшку, а компанії довелося зробити редизайн ляльки для залучення підлітків.
У 1960-х роках Барбі вчилася нових професій. Так, спочатку створили "ляльку-модельєра", потім "ляльку-співачку", "ляльку-балерину", "ляльку-медсестру", "ляльку-стюардесу", "ляльку-вчительку", "ляльку-космонавта" і навіть "ляльку-кандидата у президенти". Компанія Mattel хотіла, щоб кожна дівчинка могла побачити в ляльці себе і зрозуміти, чим би їй хотілося займатися в дорослому житті. В цей же час у Барбі з'явився "бойфренд" на ім'я Кен, "найкраща подруга" Мідж і "молодша сестричка" Скіппер. Згодом лялька обзавелася новими друзями і родичами.
Незважаючи на те, що першу темношкіру ляльку вперше світ побачив в кінці 60-х років – це була "кузина" Барбі на ім'я Френсі, офіційна героїня-афроамериканка і одна з близьких подруг Барбари з'явилася тільки через кілька років. Пізніше у рядах ляльки з'явилися моделі будь-яких рас і народів – від латиноамериканського до азіатського походження.
У 1970-х роках Барбі вирушила на сонячні пляжі Каліфорнії, де проводила час на гарячих пісках і освоювала серфінг. Завдяки популярному американському серіалу "Сімейка Брейді", знаменита блондинка обзавелася "каліфорнійською усмішкою" і м'якою засмагою. Модель носила назву Барбі Малібу і стала однією з найпопулярніших ляльок за весь час існування.
У 1980-х роках починається нова ера для Барбі – Mattel випускає окремі колекційні серії ляльки, вбрання для яких створюють відомі світові бренди. Так, Барбара одягає дорогі кутюрні сукні від Ів Сен-Лорана, Жан-Поля Готьє, П'єра Кардена, Ніни Річчі, Пако Раббана і багатьох інших дизайнерів, всі кошти від продажу яких спрямовують на благодійність. Крім того, образ милої ляльки з довгим світлим волоссям трансформували у кар'єристку Барбі, яка тепер носить штанний твідовий костюм і будує свій бізнес.
У 1990-х роках Барбі віддає перевагу міні-спідницям, укороченим топам, джинсовим курткам і штанним костюмам, так наслідує поп-діву того часу, Брітні Спірс. Крім того, компанія Mattel представила ляльку Беккі на інвалідному візку у знак підтримки дітей з обмеженими фізичними можливостями. Незважаючи на успішні продажі, ляльку зняли з виробництва через декілька років.
У нульових Барбара перевтілюється у справжню принцесу. Її головними друзями стають пишні блискучі сукні пастельних відтінків, що відсилають до образу Попелюшки, а також вечірні шовкові образи, декоровані пір'ям і хутряними накидками. Заключним акордом в образі ляльки стали зменшені копії туфель Christian Louboutin і ювелірні прикраси Tiffany & Co.
Рівні права для дітей у всьому світі стали головним фактором створення ляльки Елли, яка втратила своє волосся у боротьбі з онкологічним захворюванням. Лялька стала успішним проектом Mattel і її досі поширюють у дитячих лікарнях як подарунок кожній дитині, що зіткнулася з раком.
Цифрова епоха внесла свою лепту в образ культової ляльки. Так, 2015 року створили технологічну Барбі, яка не просто оснащена камерою, мікрофоном, динаміком і Wi-Fi модулем передачі даних, але і вміє розмовляти з дітьми.
Після численних звинувачень у тому, що компанія нав'язує дівчаткам-підліткам нереальні стандарти краси, компанія зважилася на революційний крок. Під впливом тренду на бодіпозитив 2016 року компанія Mattel створює Барбі, яка володіє пишними формами. Крім ляльок plus-size, в лінії з'явилися низькі і високі ляльки, а також ті, які мають об'ємні стегна чи пишні груди.
Зараз лялька Барбі – справжня модниця, яка вибирає вбрання від Ralph Lauren, Dior, Escada, Carolina Herrera, Oscar de la Renta, Givenchy і Burberry. Вона йде в ногу з часом і завжди готова до модних експериментів. Так, буквально днями образ Барбі приміряла Адвоа Абоа: вона одягнула Halpern, тюрбан Stephen Jones і туфлі Christian Louboutin. Абоа стала новим прообразом ляльки Барбі, який увійде у 60-ту ювілейну колекцію ляльок. У наборі також є повсякденне вбрання – леопардова спідниця і футболка з написом Gurls Talk – це назва жіночої активістської платформи, яку запустила Абоа.
Серед ляльок, які уособлюють відомих персон, що можуть стати прикладом для дівчаток по всьому світу, також числяться модель plus-size Ешлі Грем, акторка і модель Яра Шахіді, японська тенісистка Наомі Осака, індійська гімнастка Діпа Кармакар, художниця Чень Мен, китайська балерина Юань Юань Тан і багато інших знаменитостей. Всю святкову колекцію Барбі можна подивитися тут.