Як створювали вітрини ЦУМу, натхнені українською культурною спадщиною та архівами Музею Гончара
Новий артсезон ЦУМу відсилає до української культурної спадщини й народного мистецтва. Щоб створити вітрини, які найближчі два місяці тішитимуть киян і гостей столиці, команда ЦУМу занурилася в архіви Музею Івана Гончара, зібрала унікальні предмети з різних куточків України та відтворила їх разом із сучасними ремісниками.
![](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/1b7/6ac/1bd/sezon_cum_kijiv_8_63241bd6ac1b7.jpeg.webp)
Говорити про наше коріння тепер – як ніколи на часі, впевнена маркетинг-директорка ЦУМу Маруся Коваль. "Це важливо – звернутися до нашого коріння, витоків і архівів, щоб через культурну спадщину та народне мистецтво продемонструвати ідентичність і коди української нації. У цьому артсезоні візуально й інформаційно ми розгортаємо перед сучасними українцями історію нашої держави та розповідаємо про традиції наших предків. З вірою в перемогу та попри всі складнощі, команда ЦУМу, як і весь український народ, і далі робить свою справу. Саме тому для нас особливо цінно, щоб уже традиційний артсезон ЦУМу, який відкривається щоосені, розпочався і цього року".
![](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/950/f3e/23b/sezon_cum_kijiv_detali_1_632423bf3e950.jpeg.webp)
У вітринах універмагу та в pop-up-зонах, що розміщені всередині ЦУМу, можна побачити як твори народного мистецтва й предмети побуту, так і сучасні вироби, натхнені нашою спадщиною. Це і легендарна косівська кераміка – один із символів Гуцульщини, який занесено до списку нематеріальної спадщини ЮНЕСКО; і традиційні вишиті рушники, і народні прикраси, і посуд, і предмети архітектури тощо. Деякі характерні елементи й деталі відтворили вручну сучасні ремісники – українські майстри, які сьогодні продовжують ремесло своїх пращурів, плекаючи народні традиції та передаючи їх новим поколінням.
![](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/d80/099/1c0/sezon_cum_kijiv_detali_3_63241c0099d80.jpeg.webp)
Подробицями створення вітрин ділиться Віра Рублевська, спеціалістка креативного відділу ЦУМ Київ. "Під час війни неможливо ознайомитися з колекцією Музею Івана Гончара наочно, тож ми вивчали картини, предмети малярства й гончарства в цифровому форматі. Консультувалися з представниками музею, істориками й експертами, які радо допомогли нам відібрати найяскравіші та найхарактерніші примірники для натхнення, щоб відтворити у вітринах розмаїття орнаментів, сюжетів і технік. Ми вважаємо за необхідне показати ідеї та символи всієї країни, тож досліджували культурне надбання Київщини, Полісся, Слобожанщини, Наддніпрянщини, міста Косів та інших куточків нашої країни".
![](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/085/b4a/261/sezon_cum_kijiv_detali_2_6324261b4a085.jpeg.webp)
Процес створення кожної з вітрин символічно втілив єдність України, адже згуртував роботу майстрів і підприємців з різних куточків країни. Розпис рукотворних копій косівської кераміки, зокрема, сумарно тривав 50 годин. Відтворення скрині 1909-го року з колекції музею – понад 24 години. У вітрині "Гончарство" зібрані предмети з п’яти областей України — разом вони розповідають про традиційні форми української кераміки й гончарства. 20 снопів очерету доставили в Київ з Одеської області – для створення декору вітрини "народна архітектура", що поєднала в собі елементи української хати. Свічник-трійця, виготовлений з липи й оздоблений традиційним гуцульським орнаментом, — робота гуцульських майстрів, які створюють репліки автентичних стародавніх предметів. Хату, що фігурує у відеовітрині на тему українського рушника, відзняли на Полтавщині, де вона вже понад 100 років стоїть на території старого козацького хутора.
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/295/5ae/1ba/sezon_cum_kijiv_detali_6_63241ba5ae295.jpeg.webp)
"Традиційна народна культура виходить у сучасний простір міста і звучить актуально завдяки талановитим дизайнерським рішенням", – коментує Петро Гончар, директор Музею Івана Гончара. – Ми щасливі, що колекція музею надихнула команду ЦУМу. Як бачимо, традиційна культура не вичерпує себе згодом, вона залишається джерелом і фундаментом, вона, як ніщо інше, нагадує нам про самих себе".
Пропонуємо роздивитися кожну вітрину разом з нами.
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/acb/b1e/1ad/sezon_cum_kijiv_1_63241adb1eacb.jpeg.webp)
Нові вітрини ЦУМу – ніби чарівна казка, тож варто читати їх від першої сторінки до останньої, щоб отримати повне враження. Так, історія розпочинається з першої вітрини, яка присвячена народній архітектурі та дає нам змогу уявити, який вигляд мала традиційна українська хата. Натхненням для цієї вітрини стала картина з колекції Музею Івана Гончара "Осінь. Сільський пейзаж".
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/c28/039/1ac/sezon_cum_kijiv_2_63241ac039c28.jpeg.webp)
Наступна сторінка цієї історії присвячена косівській кераміці – справжньому символу Гуцульщини. Майстри міста Косів, що на Івано-Франківщині, століттями виробляли посуд, свічники, кахлі, оздоблювали свої витвори зображеннями тварин, рослин, міфологічними та релігійними сюжетами. У вітрині ЦУМу демонструється посуд, натхнений колекцією предметів Косівської мальованої кераміки Музею Івана Гончара.
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/5a9/857/1b0/sezon_cum_kijiv_3_63241b08575a9.jpeg.webp)
Головний елемент третьої вітрини – розкішний український вінок, який у давнину відігравав роль як прикраси, так і оберега для дівчини, що його носила. Цю вітрину надихнула картина з колекції Музею Івана Гончара "Портрет дівчини у вінку".
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/234/7a0/1b2/sezon_cum_kijiv_4_63241b27a0234.jpeg.webp)
Наступна вітрина ЦУМу розповідає про вишиті рушники, без яких неможливо уявити собі української хати. У давнину рушники не тільки прикрашали оселю; часто вони ставали для родини важливим оберегом. Рушником також пов’язували ікони в хаті. Звісно, неможливо уявити без рушника й український весільний обряд. Спеціально для цієї вітрини команда ЦУМу створила чарівне відео, присвячене ролі рушника в українській культурі.
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/f8a/1ef/1b5/sezon_cum_kijiv_5_63241b51eff8a.jpeg.webp)
Розкішна п’ята вітрина знайомить нас із керамікою – одним з найважливіших елементів української народної культури. Витоки українського гончарства можна знайти ще в Трипільській культурі, а неабиякого поширення воно набуло за часів Київської Русі. У вітрині ЦУМу представлено вісім унікальних предметів гончарства з різних куточків України, а як тло використано фрагмент картини з колекції Музею Івана Гончара "Лісові дзвіночки".
![Нажмите и перетащите](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/011/962/1b6/sezon_cum_kijiv_6_63241b6962011.jpeg.webp)
Остання вітрина представляє глядачеві, мабуть, найціннішу традиційну українську прикрасу – намисто. Перші згадки про намисто можна знайти в архівах, присвячених Трипільскій культурі, але унікальність традиційного намиста (інша назва – буси, коралі) в нашій культурі полягає в тому, що ця прикраса залишається актуальною і сьогодні. У кожному регіоні України намисто має свої особливості: так, на Закарпатті його традиційно робили з коралів, а на Київщині, наприклад, – з бурштину. Вітрину доповнено колекціями сучасних українських дизайнерів, як-от BEVZA та Gunia Project.
![](https://cdn.vogue.ua/i/image_720x/uploads/article-inline/15f/109/263/sezon_cum_kijiv_detali_4_632426310915f.jpeg.webp)
Дізнатися більше про кожну тему українського артсезону допоможе QR-код на відповідній вітрині. Для повного занурення в сюжети вітрин розроблено унікальний музичний супровід, авторами та виконавцями якого стали представники фольклорного гурту "Щука-Риба".
Відвідати український артсезон у ЦУМі можна до кінця жовтня.