Як українські бренди переосмислюють народні традиції
Сезон весна-літо 2021 точно ввійде в історію модної індустрії. Він став першим у постковідному світі, помітно змінив правила гри й змусив безліч брендів звернутися до власного коріння. Не стали винятком і українські бренди, головним джерелом натхнення для яких стала Україна — її культурна спадщина, ремесла або природа. Vogue.ua зібрав найпам’ятніші приклади.
На початку жовтня команда Lake Studio показала нову колекцію, але не стала акцентувати увагу на її сезонності. За словами дизайнерок Анастасії Рябоконь і Олесі Кононової, це набір позачасових речей, кожна з яких уособлює собою естетику Lake Studio, а не женеться за сезонними трендами. Натхненням для її створення стала епоха українського бароко XVII—XVIII століть. Передусім це зчитується в загальному малюнку колекції, у якій фактура переважає над формою, що завжди вирізняло український культурний код. Наприклад, дизайнерки працювали з такими складними матеріалами, як жакард і альпака, але в поєднанні з простим кроєм і чіткими лініями якраз і розкривається все багатство їхньої фактури. Принти — ще одна важлива частина в ДНК Lake Studio — цього разу відсилають до історії Львівської кераміко-скульптурної фабрики. Наївні мотиви з посуду цього відомого підприємства розмістилися на шовкових сукнях Lake Studio.
Ліля Літковська цього сезону зробила ставку на екологічність і представила капсульну колекцію Artisanal, у якій українські народні ремесла поєднуються з кутюрною якістю виготовлення. Дизайнерка втілює тут всі ключові цінності лейбла: оспівує традиції, віддає данину сучасності, будує міст між минулим і майбутнім, і дає шанс речам на друге життя. Сировиною для створення цієї колекції стали обрізки тканин, рештки архівних колекцій і вінтаж, які завдяки майстерності команди Litkovskaya перетворилися на унікальні складні речі. А концептуальна основа колекції — традиційні українські килими "доріжка". Їх створюють через розсотування тканини на тонкі нитки, скручування їх у клубки пряжі, яка потім перетворюється на нове полотно на вісімдесятирічних дерев’яних ткацьких верстатах. Всі моделі виготовляють вручну й у єдиному екземплярі, а виробничий процес частково відбувається у віддалених карпатських селах, де майстрині вплітають старовинні ткацькі техніки в канву сучасного одягу. Наприклад, на створення куртки The Shirts потрібно близько 37 годин ручної роботи й 50 сорочок.
Головним лейтмотивом для Світлани Бевзи цього сезону стала трипільська культура. У новій весняно-літній колекції, яку було показано у вересні на Тижні моди в Нью-Йорку, дизайнерка продемонструвала образ жінки — ключової фігури цієї цивілізації. "У Трипіллі навіть молилися статуям з жіночими обрисами. Їх обожнювали, їм вклонялися і їх боялися", — розповідає Світлана Бевза. Також дизайнерка продовжила цього сезону ідею з використанням пшеничних колосків — ще одним важливим складником у культурному коді українців.
Ключову роль у трипільській культурі посідала кераміка, з якою захотілося попрацювати і Світлані Бевзі. У межах роботи над колекцією разом зі стилісткою й засновницею бренду Nadiia Надією Шаповал вони створили лінійку прикрас, а також зняли 15-хвилинний артфільм TRYP. Він демонструє не тільки процес створення прикрас, але й давні зразки кераміки, що експонуються в державному історико-культурному заповіднику "Трипільська культура".
Нова весняно-літня колекція бренду Bobkova присвячена роздумам про сучасні цінності. "Ми почали цінувати те, що раніше не особливо помічали: дім, у якому живеш. Це не тільки особистий простір, але й глобальніші речі — рідна країна й культура", — розповідає Бобкова, на яку дуже вплинула літня подорож до Карпат. Саме там дизайнерка ближче познайомилася з ремеслами цього регіону і внаслідок однією з ключових технік її нової колекції стали знайомі всім "бабусині килимки". У студії Bobkova вони перетворилися на строкаті накидки й взуття. Дизайнерка додає, що технологія їхнього виготовлення досить трудомістка — створення однієї речі потребує від 50 до 70 годин роботи, водночас до процесу залучено відразу п’ять майстрів.
Український бренд головних уборів Ruslan Baginskiy на початку осені показав другу культурну колекцію TSVYT. Руслан Багінський називає її культурним експериментом, під час якого були відроджені й відновлені вже забуті технології виробництва. "Мене завжди надихала енергія локальних майстерень, де поколіннями зберігають знання про старовинні техніки. У світі високих швидкостей їм майже немає місця, хочеться зберегти цю артизанальну спадщину", — додає дизайнер. До колекції ввійшли сім виробів, кожен з яких відсилає до певного моменту в українській культурі. Наприклад, плетена солом’яна маска — це переосмислення культурних кодів на рубежі XIX і XX століть, золоті прикраси відсилають до скіфського періоду, а хустки-намітки натхнені роботами волинських майстрів.
Продовжує цю ідею знайомства з Україною і знімання, яке перетворилося на експедицію найкращими незайманими місцями країни. Разом з фотодуетом SYNCHRODOGS і стилісткою Юлією Пеліпас команда об’їздила всю Україну від херсонських степів до Карпат.