Як модні бренди стають екосвідомими
Головними трендами, що царюють у модній індустрії вже кілька років, залишаються усвідомленість і стійкість у розвитку брендів. У міру того, як люди стають більш обізнаними про шкоду, яку завдає планеті сучасний спосіб життя, людство починає шукати нові й ефективні способи захисту навколишнього середовища. А бренди все частіше використовують власний вплив, щоб порушувати дійсно важливі питання, такі як зміна клімату та глобальне потепління. 20 березня по всьому світу святкують День Землі – і саме час згадати про найбільш помітні екоініціативи fashion-індустрії.

Можна стверджувати, що засновник руху стійкої моди – однойменний бренд Стелли Маккартні. Перероблений нейлон і поліестер, органічна бавовна, а також лінії одягу Skin-Free Skin і Fur-Free – з самого заснування лейбл докладає зусиль щодо забезпечення етичних продуктів. Британка вже багато років доводить, що не потрібно жертвувати моральними нормами, щоб бути модним.
Головною соратницею Маккартні є Вів'єн Вествуд. У своїх колекціях дизайнер і активістка завжди звертає увагу на зміну клімату, захист навколишнього середовища і масове споживання. Крім втілення практики sustainable fashion у своїх продуктах, обоє дизайнерів популяризують ідеї про стійкість і усвідомленість, влаштовують різні акції. Так, Вів'єн Вествуд регулярно перетворює свої шоу в політичну трибуну, де моделі з'являються на подіумах з транспарантами, а Стелла Маккартні до своєї останньої колекції організувала збір коштів, щоб врятувати екосистему Гунунг-Лесер – національного парку на індонезійському острові Суматра. Протягом багатьох років і Стелла Маккартні, і Вів'єн Вествуд співпрацюють з некомерційними організаціями, діяльність яких зосереджена на питаннях захисту навколишнього середовища.

Одним з перших кроків у прагненні до свідомої моди є відмова від використання тваринних матеріалів. Так, напередодні свого шоу в Лондоні Вікторія Бекхем, яка дотримується суворої політики щодо використання натурального хутра в колекціях бренду, повідомила, що тепер ці правила поширюватимуться і на екзотичну шкіру. У кінці 2018 року Chanel оголосили, що більше не використовуватимуть екзотичну шкіру або хутро у своїх колекціях, що вчинило тиск і на інші розкішні модні Будинки. Таким чином французький бренд закликав колег почати брати до уваги етичні торгові стандарти. Diane Von Furstenberg і бувалий захисник навколишнього середовища Вів'єн Вествуд також пообіцяли не використовувати хутро і екзотичну шкіру у своїх колекціях.
На жаль, поки не всі бренди поспішають наслідувати приклад своїх колег і відмовлятися від екзотичної шкіри. Проте, величезним зрушенням в індустрії є той факт, що сегменти преміум-класу вирішили не використовувати натуральне хутро. Серед них: Giorgio Armani, Coach, Versace, Michael Kors, Gucci, Burberry, Phillip Lim, John Galliano, DKNY, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren і Calvin Klein.

Крім відмови від використання тваринних матеріалів, модні бренди намагаються стати екосвідомими і на інших рівнях. Так, Gucci зобов'язався стати відповідальним щодо забезпечення стійкості і прозорості з запуском своєї ініціативи Equilibrium і програми Scrap-Less. Бренд поставив мету гарантувати, що 95% сировини можна буде відстежити, а 1% робочого часу кожного співробітника буде присвячений волонтерству.
Issey Miyake, відомий своїми скульптурними дизайнами і естетикою "Схід зустрічається з Заходом", виготовляє одяг з використанням таких матеріалів, як перероблена нитка, що значно знижує вплив бренду на навколишнє середовище.
Крім абсолютного лідерства у сфері стійкості, Stella McCartney також є лідером в галузі інновацій. Магазин бренду на Old Bond Street став першим закритим громадським простором у Лондоні з чистим повітрям.

Однією з головних проблем, яку намагаються вирішити в сучасному світі, є надлишок пластика і його переробка. Adidas став одним з перших брендів, який почав працювати з переробленим матеріалом, зокрема – океанічним сміттям. 2016 року компанія представила колекцію кросівок з переробленого пластику і поліестеру, зібраного в океані. Тоді німецький бренд створив 7 тисяч пар дебютної колекції, після чого компанія поставила мету збільшити таке виробництво до одного мільйона 2017 року. Вже до 2024 року Adidas планує стати більш стійким у цій царині завдяки відмові від використання "первинної пластмаси" у своїх продуктах. Німецький гігант спортивного одягу заявив, що з 2019 року він має намір перейти тільки на перероблений пластик. Бренд також скоротить використання первинного пластику у своїх офісах, складах, торгових точках і розподільних центрах, що дасть змогу заощадити близько 40 тонн пластику на рік. Поліестер теж використовують у широкому асортименті спортивного одягу, як-от трикотажні вироби, шорти і спортивні бюстгальтери через його легкість та здатність швидко висихати. В Adidas заявили, що колекцію весна-літо 2019 виготовлятимуть з використанням приблизно 41 відсотка переробленого поліестеру.

У сегменті класу люкс гучні обіцянки дає Burberry, який заявив, що хоче до 2025 року стати брендом, що не використовує пластик. Британський лейбл ще 2004 року поставив сталий розвиток у основній місії компанії, а 2017 року запустив свою останню екологічну стратегію, в якій визначені екологічно відповідальні цілі на наступні п'ять років. Їх мета – стати вуглецево-нейтральними, переоцінити відходи і досягти позитивних змін через 100 відсотків свого продукту і справити позитивний вплив на клієнтів.
Ще один важливий аспект в системі екосвідомості – переробка матеріалів. Щорічно у світі викидають тисячі тонн одягу. Вирішення цієї проблеми звучить в улюбленому вислові Вів'єн Вествуд: "Купуй менше, вибирай краще і роби так, щоб одяг слугував довше". Ще 2011 року вона стала партнером ініціативи Ethical Fashion Initiative і з тих пір періодично випускає перероблені колекції.

Український бренд Ksenia Schnaider не один рік експериментує з переробленими матеріалами, так акцентує на екологічності. Крім того, що в колекціях завжди присутній перероблений денім, лейбл почав практикувати створення одягу з текстильних відходів. Такі ініціативи торкнулися не тільки одягу. Так, наприклад, у шведського взуттєвого бренду Vagabond є програма прийому взуття на переробку Shoe Bring Back.