Що таке сталий розвиток: приклад fashion-холдингу Kering
Марі-Клер Даве, керівник напрямку сталого розвитку Kering, прийшла в моду не тому, що була закохана в світ fashion. Вона хотіла турбуватись про планету.
Марі-Клер Даве любить цитувати СЕО французького конгломерату Kering (в портфоліо якого входить 16 найбільших модних і ювелірних будинків серед яких: Gucci, Balenciaga, Saint Laurent, Boucheron і Ulysse Nardin) Франсуа-Анрі Піно: "Ми робимо це не для того, щоб продавати більше сумок".
Вона прийшла в компанію 2012 року з посади радника міністра екології. "Мені завжди хотілося піклуватися про планету. Я була на держслужбі п'ять років тому, що вона дає можливість впливати на національну політику. Потім перейшла у приватний сектор – тут бачу привабливу можливість впроваджувати ідеї сталого розвитку в структуру бізнесу, у випадку Kering – на глобальному рівні. Мені здається, сегмент розкоші задає тренди всієї модної індустрії", – говорить Марі-Клер.
Поняття "сталого розвитку" вперше прозвучало на конференції ООН "Планета Земля" 1982 року в доповіді Гру Харлем Брунтланн (тричі прем'єр-міністр Норвегії, в 1998-2003 роках – директор Всесвітньої організації охорони здоров'я), в якому означено три класичних кита сталого розвитку: навколишнє середовище, економіка і соціум. У Kering стараннями Марі-Клер сформулювали luxury-еквівалент: піклуватися (про планету), співпрацювати (з людьми), створювати (нові бізнеси сталого розвитку).
До 2016 року Kering на 99,8% відмовився від використання токсичної пластмаси – полівінілхлориду. 2017-го компанія увійшла в провідний рейтинг сталого розвитку Global 100 видання Corporate Knights, де зайняла 1-е місце в галузі, – рейтинг був представлений на міжнародному економічному форумі в Давосі. Тричі була відзначена як "Лідер індустрії" за індексом стійкості Доу-Джонса в секторі текстилю, одягу і товарів розкоші. Минулого року Kering презентував стратегію розвитку 2025 Strategy для брендів сегмента розкоші. У планах – скоротити викиди парникового газу в два рази і за розробленим Kering індексом EP&L знизити вплив на навколишнє середовище на 40%.
У штаб-квартирі Kering у відреставрованому госпіталі Laennec XVII століття на лівому березі 1-й поверх займає офіс команди Марі-Клер з 25 осіб (при цьому у кожного бренду є менеджери зі сталого розвитку). Етичність вже увійшла до складу ДНК якості продукту Kering. Щоб цього домогтися, довелося переконувати не тільки справою (топ-управлінці брендів за введення заходів сталого розвитку отримують заохочувальні премії), а й словом.
В голосі милої Марі-Клер, зовні схожої на дивовижну в картинній статиці героїню Катрін Денев, звучить метал – варто тільки поставити запитання про те, яка ціна свідомості для бізнесу. "Сталий розвиток – це не можливість, а необхідність. Якщо ми хочемо використовувати зелену енергію від сонячних батарей, в неї потрібно інвестувати, але через два роки рахунки на електроенергію будуть меншими. У нашому випадку повернення інвестицій чекати доведеться трохи довше, але прибрати хром і важкі метали з процесу фарбування шкіри, наприклад, – це єдиний вихід, бо в сучасному світі не можна будувати бізнес і не піклуватися про планету".
Поки тест Маленького принца – пояснити дитині в трьох словах своє заняття – Марі-Клер проходить витривало. Її 7-річний син раніше думав, що мама піклується про бджіл (один з проектів Міністерства був пов'язаний з перезапуском бджільництва на півдні Франції), а зараз – захищає природу, людей і створює гарні речі. "Пояснити поняття сталого розвитку не завжди легко, – погоджується Марі-Клер і називає свого головного союзника в справі інформаційної політики: соцмережі. – Фото океану з пластикових пляшок замість води діє ефективніше розповіді про необхідність охорони природи. Так само нелегко приховати порушення у виробництві: завжди знайдуться ті, хто викладе докази в соцмережі". У Kering знайшли ще один спосіб. У внутрішньому дворі штаб-квартири є сад, і минулого літа там з'явилася пасіка (куди тепер без бджіл!). Зібраний мед запакували в 160 елегантних баночок і вручають гостям як сувенір свідомості.
Інші досягнення етичної моди – карбовані і щільні, як військовий марш, є парадом переможної статистики. Kering вже представив десять проектів поліпшення модної планети за стандартом вищої якості, наприклад, "регенерований" кашемір, який створюють з відходів виробництва (в процесі не використовують водні ресурси та хімічні барвники, крім того, на 2% знижується обсяг сміття всієї компанії). У розпорядженні запущеної 2013 року лабораторії інноваційних матеріалів є 2 500 зразків тканини, отриманих на етично організованому виробництві. 2018-го проект запустили для годинникової та ювелірної галузі; першорядне завдання – позбутися токсичного свинцю у виробництві.
Озброївшись гаслом американського письменника Едварда Еверетта Гейла "Нехай я не здатний змінити все, але я зроблю те, що в моїх силах", Марі-Клер ініціювала програму інвестицій в стартапи, зайняті розробкою інновацій для галузі – технологій ресайклінгу віскози та поліестеру (проект Worn Again ), а також в інкубатор технологічних стартапів Plug and Play – Fashion for Good. У травні 15 стартапів етичного виробництва одягу і тканин після 3-місячної менторської програми будуть представлені інвесторам. Крім ініціації профільних курсів в програмах дизайн-шкіл Італії, Англії, Франції, США та Японії, на початку 2018-го Kering разом з Лондонським коледжем моди запустили безкоштовний онлайн-курс про свідому моду на платформі futurelearn.com.
Предмет особливої гордості Марі-Клер – детально розроблений стандарт для постачальників шкіри і хутра. "Банк не планує відмовлятися від використання хутра, але ми повинні бути впевнені в тому, що його виробництво не завдає шкоди екосистемі і окремим особинам. Також ми не плануємо прибирати екзотичну шкіру з виробництва. Відмова від використання шкіри з ферм Південної Азії призведе до посилення локального безробіття, – розповідає Марі-Клер. – Ви не можете сказати, що захищаєте планету, якщо не будете піклуватися про людей".
Текст: Тетяна Соловей