Цвіт нації: Руслан Багінський – про першу кутюрну колекцію, традиції та інфлюенсерів
Побудувавши успішний комерційний бренд, дизайнер головних уборів Руслан Багінський звертається до чистої творчості.
У червні цього року під час Тижня високої моди в Парижі Руслан Багінський представив новий проєкт – колекцію головних уборів ручної роботи. Замість безликих манекенів він використав бюсти авторства художниці Марії Куликовської, виконані з мила, а як запрошення розіслав гостям ілюстрацію київського художника Миколи Толмачова. Оголене жіноче тіло на рівні стегон прикрите рожевим капелюхом-федорою – м'які складки на капелюсі недвозначно набувають обрисів вульви.
"Цю колекцію я будував на контрасті", – пояснює дизайнер поєднання делікатних квітів ручної роботи, тендітного золотого колосся і медичних бандажів, якими він затягнув скульптури Куликовської. До цієї лінії увійшли ювелірні вінки і сонцеподібний капелюх із соломи, що за формою нагадує український бриль. Є тут маски і кольчуги з переробленого силікону – їх Багінський прикрасив оберемком білих шовкових суцвіть, просочених желатином. "Ми кілька місяців шукали потрібний матеріал, щоб надрукувати ці маски на 3D-принтері, – пояснює дизайнер. – Хотіли, щоб у колекції прозвучала тема ресайклінгу".
Багінський об'єднує сучасні технології, фольклорні техніки (на використання кольорів його надихнули бутоньєрки, що слугують прикрасою на традиційних українських весіллях) і високе ювелірне мистецтво. Кожне зерно на дорогоцінних колосках відливали з золота чи срібла і "нанизували" вручну. Дизайнер каже, що якість технічного виконання цих об'єктів не поступається майстерності кутюрних ательє Chanel.
"Я часто їжджу до Карпат, ходжу на ярмарки вивчати народні техніки", – розповідає Багінський. Етнографічним знахідкам він шукає застосування у колекціях. Крім того, в гори Руслан їздить ще й за самотою і перезавантаженням. Каже, що найбільше любить гуляти лісом і збирати гриби, зазвичай в компанії свого однокласника Андрія Бубели, який недавно став CEO бренду. Крім приятеля і бізнес-партнера Петра Ясинського, з яким Руслан з'являється в паризьких стритстайл-звітах, до проєкту залучена вся сім'я Багінських: мати з батьком керують виробництвом, а брат відповідає за закупівлю сировини.
На червневій презентації Ruslan Baginskiy в рафінованому салоні готелю Crillon зібралися клієнти і друзі бренду: супермодель Наталія Водянова, стилістка Рушка Бергман і спадкоємиця готельного бізнесу Нікі Гілтон. "Ми дружимо з усією родиною Гілтонів", – розповідає Руслан, коли гортає на айфоні фотографії зіркових гостей. За підготовку заходу відповідала команда акули fashion-піару Карли Отто. Її партнер Олександр Верц у той день сказав, що Багінський – новий Стівен Джонс. Почувши це від скупого на компліменти німця, Руслан ледве стримав сльози.
Свій перший паризький сезон Багінський згадує як бойове хрещення. Перебравшись з рідного Львова до Києва 2016 року, вже через два тижні вони з Петром Ясинським вирушили на головний світовий Тиждень моди – заводити знайомства. У компанії відразу зробили ставку на соціальні медіа – спілкувалися з інфлюенсерами і стилістами, продавали капелюхи через "Інстаграм". Зараз, вважає дизайнер, ось так, з нуля, повторити цей трюк майже неможливо.
Багінський починав кар'єру як стиліст – в Україні робив модельні тести і зйомки для молодих дизайнерів. Для однієї з них придумав свій перший головний убір. Розібравши на частини вінтажний підсвічник, що належав його матері, він витяг зі скляної колби засушені квіти і, додавши пір'я, приладнав до обруча для волосся. Дебютний виріб Ruslan Baginskiy дістався героїні зйомки – як дарунок.
Дизайнер вважає себе самоучкою – ази ремесла він переймав у старого капелюшного ательє у Львові, де навчався натягувати фетр, але багато черпав з книжок і відео в інтернеті. Перші зразки створював своїми руками, чого, з огляду на масштаб бізнесу і брак часу, тепер майже не робить. Сьогодні головні убори Ruslan Baginskiy виробляють у трьох українських майстернях. У київському офісі неподалік Музею Ханенків працюють тільки над приватними замовленнями. Наприклад, для Мадонни тут вишивали на крислатому капелюсі слова пісні з альбому Madame X. Співачка зробила замовлення, готуючись до зйомки для італійського Vogue з нагоди свого 60-річчя.
Глобальний успіх бренду принесла модель, яку в компанії називають baker boy cap. "Картуз пекаря" викликав ажіотаж. Руслан виправляє: модель принесла бренду впізнаваність, але у компанії стабільні продажі по всіх категоріях – у ритейлі до знижок зазвичай продається 85% колекції. Одна з баєрів, що закуповує Ruslan Baginskiy, розповіла мені анекдот: дівчата відмовлялися купувати картузи Багінського, якщо на них не було заповітних незграбних букв RB. Всю поставку довелося повернути назад на виробництво, щоб нанести на головні убори ініціали дизайнера. Руслан слухає це і усміхається: "Я не великий шанувальник логоманії, але це те, що людям зараз потрібно". Питаю, як іноземні клієнти реагують на важке для них ім'я Roohs-lahn Bagh-een-skeey. Дизайнер знизує плечима та резонно зауважує: якщо з Proenza Schouler впоралися, то і до цього звикнуть. Для зручності, щоправда, назву лейблу багато скорочують – до космополітичного RB Hats.
Великим проривом для команди Багінського стала поява довгоногої красуні Олени Пермінової на круїзному шоу Dior кілька років тому в білому фетровому федорі та шквал запитів з усього світу за гештегом, що послідував за цим, – сучасна історія про те, як прокинутися знаменитим після однієї публікації. Зараз в акаунті компанії з сотнею тисяч читачів – весь новий fashion-істеблішмент: інфлюенсери К'яра Ферраньї, Кара Даур, Софія Річі і Еймі Сонг, редакторка Анна Делло Руссо, топ-модель Кендалл Дженнер і перша слов'янська красуня Віра Брежнєва. Питаю, хто сьогодні головна фаворитка дизайнера. "Кая Гербер: вона така красунька".
Про своїх зіркових клієнток Руслан говорить, як про членів великої інтернаціональної сім'ї: "Це дуже цікаво – спілкуватися з тими, хто тебе надихав. Тепер вони стають частиною твого бренду і твоєї історії". Але у будь-якої історії успіху є своя ціна. У випадку Багінського – це тягар відповідальності за компанію, де сьогодні працює більше трьох десятків людей. "Я відповідаю за них і тому не маю права на помилку", – каже Руслан.
На початку наступного року в універмазі Harrods відкриється спеціальна "капелюшна зона" Ruslan Baginskiy. Лондонський ритейл-гігант доповнить список найпрестижніших магазинів, де представлений український бренд: Browns, LuisaViaRoma, Net-a-Porter, MatchesFashion.com і Moda Operandi. Але про останні перемоги, як і про плани на майбутнє, Руслан говорить із небажанням. Показовий приклад: перед нашою зустріччю біля входу в шоурум Багінського члени його команди наносять срібну фарбу на довгі бамбукові спиці – готують головні убори до зйомки на релігійну тематику для впливового лондонського видання. Назвати ім'я замовника Руслан відмовляється, як і показати мені приміщення, де відбувається вся магія роботи над кутюрними виробами та приватними замовленнями. Запитую Багінського, чи вірить він у прикмети. Петро Ясинський тут же зі сміхом згадує історії про чорних кішок і корпоративну заборону на винесення сміття вечорами. "Я не забобонний – просто не люблю ділитися планами, нехай дозріють", – парує дизайнер. Зважаючи на те, як йдуть справи, Багінський чинить правильно.
Текст: Веня Брикалін
Фото: Julie Poly
Стиль: Venya Brykalin
Портрет: Lesha Lich
Асистент стиліста: Sveta Manoukyan
Зачіски: Oksana Cherepania
Макіяж: Svetlana Rymakova
Продюсер: Marina Sandugey-Shyshkina
Моделі: Asti @Ego, Sima @KModels, Taja @Cat-b, Anastasia N @L-Models, Daniel @Another Species, Mark @Boys Boys Management