Портрет нації: світлини 100-річної давнини відомих та пересічних киянок
Пишне, зібране у вузли волосся, стрункі талії, сповнені роздумів очі — такий вигляд мали киянки 100 років тому. Чи багато змінилося? І так, і ні. За підтримки Музею історії міста Києва публікуємо серію фотопортретів киянок, які датуються сотнею, а подекуди — й більше років тому.
Фотоательє Висоцького
У 1873 році в Києві відкрився фотосалон, який для столиці вважався таким же важливим, як легендарна Studio Harcourtдля Парижа. Його відкрив майстерний фотохудожник Висоцький, родом з Волині. Портрет від Висоцького був справою честі для столичних модниць, як сьогодні — фото від Романа Горбуна чи Антона Кулаковського. Фотосалон розміщувався на розі Хрещатика та Лютеранської (будинок згорів у 1941 році, під час війни). Чи не половину всіх світлин Києва наприкінці XIX ст. було створено в ательє Висоцького.
Згодом він здобув чин придворного фотографа Її Імператорської Величності Великої княгині Олександри Петрівни (дружини Великого князя Миколи Миколайовича, засновниці Покровського жіночого монастиря в Києві). Фотомитець зробив знамените фото Лесі Українки в народному вбранні, а також фото Івана Франка з дружиною Ольгою Хоружинською.
Аріадна Шлейфер
Аріадна Шлейфер була дочкою відомого київського архітектора, банкіра Георгія Шлейфера, який започаткував у Києві артезіанське водопостачання, збудував Синагогу Бродського, а в співавторстві з Брадтманом та Городецьким — готель "Континенталь" та Київський театр ім. Івана Франка, де пожиттєво мав особисту ложу.
Саме він — та людина, що розбудовувала один з найкращих кварталів Києва — вулиці Городецького, Заньковецької, Ольгинську. Колись цей квартал городяни називали "київським Парижем". На жаль, більшість будівель Шлейфера не вціліли.
Донька архітектора Аріадна з братом Георгієм мешкали в Києві, а потім емігрували до Європи.
У 1926 році від імені матері вони подарували історичному музею ім. Т. Шевченка 22 картини з колекції батька.
Фото киянок
На фото киянок сторічної давнини цікаво роздивлятися не тільки деталі вбрання, а й предмети побуту, якщо вони потрапляли в кадр. У галереї нижче можна побачити фото дівчини в традиційному українському строї. Це було доброю традицією киян: дбайливо зберігати автентичне українське вбрання та робити фотопортрети в ньому час від часу. До речі, сучасні етнографи й мистецтвознавці радять поводитися зі старовинними вишиванками так само делікатно: берегти, щоб передати в спадок.