КУПИТИ КВИТКИ

"Коли у клієнтів не вимикають світло, ти точно впевнений, що все робиш правильно": інтерв'ю з Сергієм Коваленком, гендиректором YASNO

Сергій Коваленко, гендиректор YASNO і учасник проєкта HEROES, згадує "темну" зиму 2022/2023 та вкотре нагадує: україці роблять неможливе.

Той день, 10 жовтня 2022 року, коли російська армія вперше масовано обстріляла енергетичну систему України, гендиректор YASNO Сергій Коваленко не забуде ніколи. В офісі однієї з найбільших в Україні компаній-постачальниць електроенергії того зловісного ранку не змовкав телефон. Росія запустила по Україні понад сотню ракет із повітря й моря, кілька десятків "Шахедів". Вибухи один за одним лунали в Києві, Львові, Харкові, Одесі, Запоріжжі, Дніпрі. "Звісно, ми, енергетики, розуміли, що атаки на систему неминучі, — розповідає Сергій. — Але все одно був шок. Адже війна з трансформаторами, як я це називаю, огидна. Лізеш у бійку — воюй на полі бою. А обстрілювати цивільну інфраструктуру — ницо".

Реклама.

Хоча до найгіршого сценарію в YASNO готувалися задовго до 10 жовтня. Коваленко доєднався до енергетичного фронту в січні минулого року, за місяць до вторгнення, — до того був топменеджером у банківській сфері. І на момент початку повномасштабної війни в компанії зробили найголовніше: подбали про інформаційну безпеку обчислювальних систем, провели навчання з операторами кол-центрів й організували роботу офісів так, щоб вони працювали незалежно від того, як просувається лінія фронту. Але якщо технології, завдяки яким функціонує YASNO, захистити можна, то енергетичні об’єкти по всій країні — на жаль, ні. "Всі знають, де розташований інфраструктурний об’єкт: його не можна перевезти в безпечне місце, чи сховати під землю, чи накрити непробивним ковпаком".

Ворог прагнув знеструмити країну зокрема через пошкодження високовольтних мереж: били по них, щоб не можна було передавати електроенергію, каже Коваленко. Його постів у фейсбуку українці восени та взимку чекали приблизно так само, як зведень від Генштабу, адже Сергій Коваленко розповідав про новини енергетичного фронту як є, чесно. Пояснював, чому приліт був у Києві, а світла немає у Львові; розповідав, що таке дефіцит електроенергії; а також терпляче втлумачував розгубленим громадянам, "чому в сусіда навпроти світло є, а у мене нема".

Те, що комунікувати зі співвітчизниками, які сидять без електрики, треба безпосередньо, в YASNO зрозуміли одразу після першого масованого обстрілу. "Наші клієнти — це 3,7 мільйона людей, які побачили новини в телеграм-каналах: десь щось прилетіло. І світла немає. Вмить звідусюди залунали дзвінки: а що сталося? а чому? а коли буде світло?" — згадує Сергій.

У перші дні після обстрілів ситуація змінювалася щохвилини. "Ось маєш певні дані, переказуєш їх своєму заступникові, який завідує кол-центрами. Той починає готувати скрипти для операторів, але поки скрипти до них дійшли, обставини вже інші. Ми побачили, що люди не можуть вчасно отримати важливу інформацію у кол-центрі. Тому спонтанно вирішили зробити "пряму лінію": "О, у Коваленка є соцмережі, нумо ти писатимеш новини щодня!" Треба зробити скриншот для історії, бо перший пост я вже не пам’ятаю". (Сміється.) Фейсбук Сергія, де він розповідає про ситуацію зі світлом у країні, — яскравий приклад того, як працює бізнес з людським обличчям. Коли гендиректора YASNO запитують, яка комунікаційна стратегія його організації, він відповідає: "Just true and photo. Завжди говоримо правду та публікуємо фото, якщо маємо".

Так само оперативно в YASNO придумали графіки відключень світла: читаючи коментарі в соцмережах, усвідомили, що базова потреба людей — планування. "Добре, світла нема, але люди хочуть знати, коли буде", — озвучує топменеджер думки мільйонів українців. Перші графіки з’явилися буквально за кілька днів після 10 жовтня – здається, тоді співробітники YASNO взагалі не спали. "У мене постійно були червоні очі й величезні синці під ними", — каже Сергій. І згадує, що останні місяці року працював по 16–17 годин на день, а ввечері сідав за листування в соцмережах.

"Емоційно було непросто. Ось ти прийшов додому після робочого дня, впродовж якого з колегами з інших енергетичних компаній бігав зі "світловим мечем" по всій країні (іноді буквально — по всій країні), намагаючись скласти графіки, і пишеш у фейсбуку: "Друзі, справи отакі-то", — а тобі прилітає: "ви такі-сякі, увімкніть світло". Смішно ще й те, що в моєму власному будинку прив’язано до електроенергії абсолютно все, тож без світла нема ні опалення, ні води, а мобільний зв'язок ловить тільки на невеличкому балкончику, біля дверей. На вулиці ніч, і ось ти читаєш тисячі коментарів, серед яких і розлючені, на кшталт "країна без світла, а ти сидиш десь у VIP-будинку, й тобі нічого не бракує". Затягуєшся цигаркою, ловиш рештки мобільного інтернету — і відповідаєш. На все життя це запам’ятаю".

Поки Сергій Коваленко та його команда взяли на себе непросту комунікацію зі споживачами, їхні колеги з ДТЕК та "Укренерго" 24/7 працюють "у полях", під прицілом. За рік Росія випустила по українській енергосистемі понад 700 ракет і дронів, в деяких областях прильоти щодня і щоночі. За інформацією Андрія Геруса, голови Комітету Верховної Ради з питань енергетики, за останній рік в Україні загинуло 98 енергетиків — і, на жаль, ця жахлива цифра може збільшуватися.

Диспетчери та бригади інженерів працюють у надскладних умовах і часом роблять неможливе, щоб повернути світло тим, хто цього найбільше потребує. "Під час одного з прильотів знеструмили нашу диспетчерську, — розповідає диспетчер ДТЕК, що працює на Харківщині. — Я мав тільки шість хвилин на підключення дизеля, щоб не втратити контроль над мережами району, і водночас налаштовував рації для зв’язку з оперативною бригадою. Саме цієї миті — дзвінок із лікарні: кажуть, іде операція, а батарей живлення вистачить лише на 20 хвилин, і дизель вони самі не підключать. Посилаю бригаду туди — встигли. Слідом телефонують з військової частини: техніку привезли — не можуть розвантажити, бо світла немає. Дізнаюсь, яка лінія потрібна, — вмикаємо їх".

Сергій Коваленко ділиться: приємно, коли українці розуміють, що енергетики — наші супергерої. "Був свідком: люди підходять до бригад, які лагодять мережі в їхньому районі, й тиснуть руки, пригощають чаєм". Сам топменеджер зізнається: його головна мотивація в роботі — це результат. "Коли бачиш, що сайт YASNO відвідують майже 4 мільйони осіб, коли читаєш, що твої пости стають аргументами в суперечках у чатах ОСББ, а головне — коли розумієш, що у твоїх клієнтів уже кілька тижнів не вимикають світло, — ти точно впевнений, що все робиш правильно".

Фото: Serhii Morhunov

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.