Art of Clip: термін роботи виставки унікальних брошок Van Cleef & Arpels продовжили
Третього лютого в Національному художньому музеї України відкрилася по-справжньому унікальна експозиція — виставка Art of Clip, у межах якої ювелірний бренд Van Cleef & Arpels показує рідкісні брошки з приватної колекції, створені в 1910—1970 роках. Спершу планувалося, що експозиція працюватиме до 28 лютого, але через ажіотаж з боку відвідувачів організатори вирішили продовжити термін її роботи до 7 березня. А ми розповідаємо, чому її не можна проґавити.
Виставка Art of Clip довго не могла приїхати до Києва. Спершу вона мала відкритися ще торік, але епідемія коронавірусу завадила. Та справжнє мистецтво не знає кордонів і нарешті 85 брошок прибули в Україну, щоб кожен охочий міг з ними ознайомитися з 3 по 28 лютого.
Попри те, що експозиція розмістилася всього в кількох залах, швидко оглянути її не вийде, адже кожна прикраса має цікаву історію й милуватися ними хочеться зусебіч. Art of Clip можна порівняти з машиною часу, оскільки всі експонати розміщені в хронологічному порядку. Це допомагає не тільки зрозуміти для себе як тренди ювелірного мистецтва, так і їхній зв’язок з подіями у світі.
Наприклад, до Києва привезли кілька брошок 1920-х у єгипетському стилі, який став популярним тоді під впливом численних археологічних знахідок, зокрема й гробниці Тутанхамона в 1922 році. Брошки того самого періоду із захованими в них циферблатами стали відповіддю на традицію, що забороняла порядним жінкам носити годинник. А в такий спосіб вони могли відстежувати час непомітно для оточення.
За прикрасами 1930 років ми можемо бачити як на зміну платині й білому золоту приходить ера жовтих металів, які були доречні і вдень, і ввечері. Один з найцікавіших експонатів декади — брошка Bouquet, що була й у колекції Волліс Сімпсон, великої шанувальниці Van Cleef & Arpels.
На стендах, присвячених 1940-х рокам, особливу увагу привертають брошки у вигляді об’ємних бантів. Вони мають абсолютно реалістичний вигляд завдяки складним технікам виготовлення, які майже неможливо повторити сьогодні. У той час майстри Van Cleef & Arpels шукали натхнення у світі високої моди, що переживала розквіт після складних воєнних років. Прикраси цього періоду вирізняються ще більшою увагою до деталей, завдяки чому створюється неповторний ефект оптичних ілюзій.
Шанувальники квітчастих мотивів точно затримаються біля стендів, присвячених 1950 рокам. До Києва привезли знамениту прикрасу Poppy, рубіни якої представлені в складній техніці Mystery Set. Розглядати цю гру каменів хочеться нескінченно довго.
До цього ж періоду належать і милі брошки із серії La Boutique, яку вперше було представлено 1954 року. До неї ввійшли кумедні звірятка, дивлячись на які, складно повірити, що вони зроблені із чистого золота й платини, з використанням діамантів, турмалінів і сапфірів. Такий контраст вийшов через те, що придумали колекцію в США в традиціях американської біжутерії.
Завершується Art of Clip не менш ефектно, ніж починається — кольє Barquerolles, що належало актрисі Елізабет Тейлор, змушує просто завмерти в захваті. Це був подарунок Річарда Бертона коханій жінці на честь народження її першого онука. Як і багато інших прикрас Van Cleef & Arpels — це трансформер, який легко перетворюється на два браслети й ефектну брошку. Побачити на власні очі варто обов’язково.
Фото: Юрій Яцкулич