До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Мистецтво як зброя: що потрібно знати про віртуальний проєкт ART ON THE BATTLEFRONT

Рефлексія українських художників про нову реальність, в якій всі ми живемо зараз, — саме це стало головною темою віртуального проєкту ART ON THE BATTLEFRONT, що був ініційований редакцією українського Vogue. Про сенси проєкту розповідає його кураторка Марта Бертман.

"Святий Себастіан", Юлія Бєляєва, 2022

Реклама

Українську культуру послідовно знищували протягом століть: заборони друку українською мовою, репресії митців, Розстріляне відродження. Всупереч цьому, мистецтво завжди було зброєю. Особливо під час війни. Митці транслюють сьогодення через призму своєї творчості, не тільки рефлексуючи сьогоднішні події, але й допомагаючи глядачеві подивитися на них інакше. Пензлем, словом, фарбою вони тримають свій особистий фронт, щоб не тільки зберегти, але й поширити українську культуру за її межами.

Для підтримки українців під час війни та інформування глобальної спільноти про російське вторгнення в Україну рік тому український Vogue ініціював ART ON THE BATTLEFRONT — масштабний артпроєкт, що об'єднує медіа, диджитал, мистецтво та нагадує, що боротьба українців і досі триває на всіх фронтах — воєнному дипломатичному і культурному. На початку липня 2022 року була презентована перша частина артпроєкту, 12 художників з усього світу об'єдналися, протидіючи російській агресії та посилаючись на традиційну культуру й характерний голос українців.

До участі у другій частині ART ON THE BATTLEFRONT, створеного у співпраці з Natalia Cola Foundation і за підтримки Міністерства культури та інформаційної політики України, ми запросили 30 українських художників, які представили ексклюзивні роботи — від диджитал-арту до живопису та скульптури. Серед учасників ініціативи — Володимир Манжос, Олексій Кондаков, Марія Куліковська, Василина Врублевська, Віталій Кравець, Олена Ємчук, Олеся Трофименко, Влада Ралко, Богдан Буренко, Маша Дмітрова, Єлизавета Литовка, Артем Прут, Петро Бевза, Вікторія Підуст, Денис Саражин, Нікіта Кравцов, Іван Грабко, Анна Зарума, Ольга Штейн, Степан Рябченко, Воло Бевза, Юрій Болса, Юрій Сивирин, Юлія Бєляєва, Маша Рева, Дарина Микитюк, Дзвіня Подляшецька, Денис Метелін, Ната Левітасова та Ольга Зерно. Різні за масштабами твори досліджують сьогодення, відображають емоційний стан художників, їхню рефлексію на тему нової реальності.

Зокрема, Маша Дмітрова занурюється у концепцію пацифізму, Олеся Трофименко порівнює довоєнний час з іншим виміром, міркуючи над перезавантаженням сприйняття. Питання невизначеності і непередбачуваності майбутнього набувають особливої гостроти у роботах мисткинь.

"Пацифізм – це привілей", Маша Дмітрова, 2022

Життєствердні та ескапічні роботи Степана Рябченка та Олексія Кондакова фокусуються на гармонії між людиною та навколишнім світом. Художники звертаються до своєї уяви і тікають від реального світу в ідилічні сади та вигадані пейзажі. "Зберегти себе та не втратити в собі людину, яка відчуває радість від простих речей, є важливою роллю мистецтва у всі часи", — розповідає Олексій.

Маша Рева намагається спіймати забуті, але такі близькі спогади, як-от вечеря з друзями на своїй землі у безпеці. У своїй роботі "Сад насолод" художниця повертається до маленького села за півтори години їзди від Києва, де пропонує розчинитися в чистоті природи Батьківщини. Картина випромінює жовте — тепло і лагідність від такого місця, яке є всередині кожного з нас і до якого ми повертаємось, незалежно від того, які виклики готує реальність.

"Сад насолод", Маша Рева, 2022

Концептуальна мисткиня Єлизавета Литовка презентувала серію робіт, де досліджує нове сприйняття краси, що стала здаватися неактуальною, неважливою, такою, що не рятує. "Ці туфлі я купила за день до війни і узяла їх в останню мить, втікаючи з будинку. Вони були красивими, а стали сильними", — згадує мисткиня.

Декілька років тому Юрій Болса намалював на стелі своєї майстерні чорне сонце, що закриває яскраве синє небо. "Це було символом зла, яке ховалося в мені і намагалось перекрити мої світлі думки і мрії", — ділиться художник. Зображення набуло ще більшого сенсу після повномасштабного вторгнення. Майстерню митця зайняли військові, і джерелом світла була лише стеля, на якій намальоване чисте небо, а точніше — лампи, встановлені поверх цього зображення, тому що вікна були закриті чорною тканиною з метою світломаскування. На цифровій роботі, що увійшла до проєкту, Болса зображує себе саме під цим сонцем, у студії, скутого від болю та самотності у в’язниці сьогодення.

"Під закритим небом", Юрій Болса, 2022

Із важливим запитанням звертається Влада Ралко: "Можна припустити, що світові зручно не помічати злочин, який чиниться на видноті за яскравого раціонального світла. Але хіба таке світло мають на увазі українці, коли щоденно молитовно промовляють: "Світло, стань зброєю!"?" Мисткиня ставить під сумнів раціональність та західний погляд, якому важко визнати слушність очевидного, простоти, не винайденої внаслідок складного мисленнєвого шляху, а отриманої в момент війни ніби задарма, а заклик боронити свободу і демократію видається агресивною романтикою, чимось, що суперечить розсудливості здорового глузду.

"АНТИЧНЕ", Влада Ралко, 2022

"Кожному поколінню сняться свої кошмари" і кожному є про що висловитися. За часів війни мистецтво говорить саме за себе та відображає дух України. Підсумком другої частини артпроєкту стала виставка в історичному центрі Відня, у будівлі Künstlerhaus, яка пройшла у квітні. Кошти від продажу буде спрямовано у фонд реабілітації жінок-військових, створений ГО "Жіночий ветеранський рух".

Проєкт ART ON THE BATTLEFRONT створено у партнерстві з The Natalia Cola Foundation. Це благодійний фонд, заснований три роки тому україно-британською філантропкою та меценаткою Наталією Кола. Його мета підтримка сучасного мистецтва та художніх інституцій, а також збереження національної культурної спадщини.

Зокрема, The Natalia Cola Foundation підтримує такі поважні установи, як Королівська академія мистецтв у Лондоні, галерея Serpentine, Національна академія образотворчих мистецтв та архітектури України. Більше про роботу фонду Наталія Кола розповідає в інтерв'ю.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.