Як Ман Рей вплинув на модну фотографію
133 роки тому, 27 серпня, народився Ман Рей — художник-сюрреаліст, який змінив сучасну фотографію.

"Я нарешті звільнився від липкої фарби й працюю безпосередньо зі світлом". 1922 року цю фразу вимовив художник-сюрреаліст Ман Рей, і вона визначає всю його творчість.
Справжнє ім’я художника — Емануїл Рудницький. Він народився у Філадельфії в сім’ї євреїв-емігрантів. 1912 року його сім’ї через антисемітські напади довелося змінити прізвище на Рей. З юності Ман Рей любив мистецтво, але його свідомість у 23 роки перевернуло знайомство з Марселем Дюшаном, революціонером і провокатором, який на початку XX століття повністю змінив уявлення про те, яким може бути мистецтво. 1913 року на виставці в Нью-Йорку юний Ман Рей побачив картину Дюшана "Оголена, що спускається сходами" — авангардне полотно, що складається з кубістських променів (до слова, через десять років Ман Рей зробить портрет Дюшана). Того року картину Дюшана відхилили на кількох виставках, але незабаром її визнають зразком мистецтва модернізму.

Уже 1915 року Ман Рей провів першу виставку в Нью-Йорку, а 1921 переїхав до Парижа. У місті художників і богеми він почувався комфортно. Його друзями в Парижі стали Коко Шанель, Пабло Пікассо, вже згаданий Марсель Дюшан, Ігор Стравінський. Всі вони бували в його майстерні на Монпарнасі, де Ман Рей робив їхні портрети. І якщо свою кар’єру він почав як художник, то саме в Парижі захопився фотографією, яка пізніше принесе йому світову славу. Причина була проста. "Я не міг знайти нікого, хто міг би зробити фоторепродукції моїх картин так, як я хотів. Тому довелося фотографувати самому".
Незабаром Ман Рей вже робив світлини об’єктів, що майже не відрізнялися від "ready-made" Марселя Дюшана — звичайних об’єктів, які отримали на початку XX століття статус мистецтва. Одна з найвідоміших його серій — світлини "Чоловік" і "Жінка" — вражає простотою й геніальністю водночас. "Чоловік" — це світлина вінчика для збивання яєць, подібного до чоловічих геніталій. Для "Жінки" Ман Рей зібрав обладнання зі своєї майстерні: два сферичні металеві відбивачі й шість прищіпок, прикріплених до скляної пластини в такий спосіб, що в обрисах проглядалися груди й спина жінки. Це і є дадаїзм — авангардна течія в мистецтві початку XX століття, створення якої приписують саме Ман Рею. Немає правил і канонів, немає нічого об’єктивного, а мистецтвом може бути все навколо.
Головна особливість Ман Рея в тому, що він був неймовірно креативною й гнучкою для свого часу людиною. Він робив мистецтво з усього, точніше, все навколо мало для нього творчий потенціал: чи то полотно, чи то метал, предмети побуту, архітектура чи одяг. Одна з його найвідоміших робіт — "Незруйновний об’єкт" — світлина й інсталяція водночас. Ми бачимо перед собою метроном, до верхівки якого прикріплена вирізана світлина жіночого ока (це око коханої художника, фотографині Лі Міллер). Легко уявити собі цю інсталяцію на будь-якій виставці сучасного мистецтва у 2020 році.
Ман Рей, крім усього іншого, — один з головних натхненників сучасних модних фотографів, які охоче використовують його принципи: соляризацію (друк з негативів) і знімання без фотоапарата (рейографія). Майже 20 років, з 1920 по 1940 роки, поки він не поїхав з Франції до Штатів, Ман Рей заробляв модною фотографією. Його роботи з’являлися на обкладинках Vogue, Vanity Fair, Harpers Bazaar; художник знімав на замовлення для таких брендів, як Vionnet, Lanvin, Schiaparelli, Chanel. І хоча для нього це була передусім комерційна співпраця, бренди цінували художника-візіонера, тому його модній фотографії не доводилося бути компромісом між комерцією та мистецтвом. Методи, використовувані у творчості, Рей успішно втілював у комерційному зніманні: так в історію увійшов знаменитий знімок 1935 року, на якому за допомогою соляризації Ман Рей зобразив модель у вечірній сукні Schiaparelli із сатину. Ман Рей звів модну фотографію в ранг самостійного жанру мистецтва — у цьому його історичний внесок.

Образи Ман Рея часто переосмислювали в моді — і це триває досі. У 1999 році Жан Поль Готьє віддав данину геніальному художникові в кампейні аромату Classique, що відсилає до роботи Ман Рея "Чорне і біле" 1926 року. На фото ми бачимо музу художника Кікі де Монпарнасс, закарбовану з африканською маскою в руках. Через 70 років Готьє знімає модель для свого кампейну в такій самій позі, тільки замість маски — пляшечка парфумів. Апелює до театральних, з незвичним освітленням портретів Ман Рея 1930-х і модний дует Мерт і Маркус у кампейні Calvin Klein AW06.
