4 художники, які вплинули на світ моди
У різні часи художники співпрацювали з модними брендами, задавали тренди індустрії, а деякі навіть стали іконами стилю. Vogue.ua розповідає про те, як сюрреалізм просочився в моду, мексиканський наряд отримав нове життя, а великий горох родом з Японії прикрасив аксесуари Louis Vuitton.
Тонкі, здійняті догори вуса й божевільний погляд – таким усі знають найбільшого сюрреаліста XX століття Сальвадора Далі. Цей експресивний вигадник пишався тим, що він іспанець й тим, що він Далі. Художнику було цікаво все: від живопису й фотографії до театру й, звичайно ж, моди. Експериментувати з одягом він почав після знайомства з дизайнером Ельзою Скіапареллі. Їхній тандем подарував світові моди з десяток неординарних нарядів.Серед них, наприклад, сукня-лобстер, в якій герцогиня Віндзорська в 1937 році знялася для журналу Vogue. Пізніше подібне плаття з величезним золотим омаром створив модний будинок Prada, а Анна Вінтур вибрала його для виходу в світ. Коли Далі сфотографував свою дружину Галу з туфлею на голові, йому спала на думку ідея такого капелюшка й Скіапареллі негайно втілила її в життя. Серед незвичайних задумів художника також екстравагантна вечірня сукню-скелет й сукня-сльоза, для якого йому довелося розробити спеціальну техніку друку по тканині.
Незабаром сюрреаліст захопився ще й ювелірною справою. Він малював ескізи незвичайних прикрас, а його друг Карлос Алемані втілював їх у життя. Так з'явився годинник у вигляді ока, "Рубінові губи", сережки-телефони, брошки-руки, "Космічний слон" – більше тридцяти незвичайних ювелірних прикрас. Крім того, Дали тісно співпрацював з модними виданнями. Для журналу Vogue він створив шість обкладинок, однією з його найкращих робіт стало оформлення святкового грудневого номера. Незабаром французький Vogue вийшов з автопортретом художника на обкладинці.
Картини мексиканської художниці Фріди Кало були її автобіографією. Вона нічого не прикрашає, малюючи власний біль, страхи й страждання. Саме тому її картини можуть здатися страшними. У 18 років вона потрапила в автокатастрофу, після чого все життя терпіла фізичний біль, а шлюб з художником Дієго Рівера приніс їй чимало і душевних страждань. Фріда стійко виносила всі життєві випробування: постійні проблеми зі здоров'ям, зради чоловіка, аборти, викидні. Вона запам'яталася не тільки своєю творчістю й силою духу, але й стилем.
Щоб догодити чоловікові, Фріда почала носити національний мексиканський наряд. Так з'явилися спідниці до підлоги, які, до того ж, приховували її зсохлу від поліомієліту ногу, яскраві багатошарові блузки, масивні аксесуари, різноманітні шалі і вінки з квітів. Таку Фріду відобразили на обкладинці французького Vogue, а в 1980-х роках її стиль почали масово інтерпретувати дизайнери в усьому світі. У 1997 році Жан-Поль Готьє створив цілу колекцію, натхненну корсетами Фріди Кало. Окрім нього, стиль художниці переосмислювали Valentino, Dolce&Gabbana, Alexander McQueen, Moschino, Alberta Ferretti, Etro. В образі Фріди в різний час знялися Клаудія Шиффер, Моніка Белуччі, Бейонсе, моделі Жинев'є Ван Синус і Карлі Клосс
Енді Воргол був впевнений, що мода – це не просто речі, які люди надягають, виходячи куди-небудь, а й привід вибиратися з дому. Він був символом богемного Нью-Йорка 1960-тих, весь час перебував в оточенні дизайнерів і моделей: Іва Сен-Лорана, Валентино, Гальстона, Діани фон Фюрстенберг. Навіть сам спробував себе в якості моделі – співпрацював з агентством Zoli і Ford.
Як і Далі, його приваблювали різноманітні напрямки в мистецтві. Починав Воргол як комерційний ілюстратор в глянці, оформляв вітрини магазинів, створював дизайн рекламних плакатів, а пізніше захопився фотографією, відеоартом, кіно. У своїй майстерні Воргол часто влаштовував вечірки, про які писали в газетах і світських хроніках. Любов до моди та світського життя спонукала Воргола заснувати журнал Interview, де знаменитості брали інтерв'ю у інших знаменитостей.
Стиль Воргола був досить скромним: він любив джинси (навіть жартував, що хотів би в них померти) і сорочки, шкіряні куртки, класичні костюми і не обходився без сивої перуки. Його образ послужив натхненням для багатьох дизайнерів ще за життя художників. А знамениті роботи Воргола в стилі поп-арт до сих пір використовують для своїх колекцій модні будинки. Уже в кінці 1960-тих Ів Сен-Лоран створив колекцію одягу, в якій були представлені сукні з колажами-портретами Воргола. Пізніше французький дизайнер Жан-Шарль де Кастельбажак переосмислив намальовані художником банки супу Campbell's і створив паперове плаття, назвавши його The Souper Dress.
У 1990-тих Джанні Версаче прикрашав сукні знаменитими поп-арт портретами Мерилін Монро і Джеймса Діна, намальованим Ворголом. Ці ж портрети використовували в якості принта на кросівках Nike. Ранні фешн-ілюстрації Енді Воргола свого часу знайшов і бельгієць Раф Сімонс, прикрасивши ними сумки Dior. А в 90-тих з'явилося навіть плаття "Andy Warhol Dress" з автопортретом художника.
У свої 88 років японська художниця Яйої Кусама носить яскраві перуки, одяг в горох і продовжує творити в своєму фірмовому стилі polka-dots. Гіпнотичні точки зробили її однією з найвідоміших, упізнаваних і найдорожчих художниць у світі. Стиль Кусама складно визначити як щось однозначне – це суміш мінімалізму, сюрреалізму, поп-арту і абстрактного експресіонізму. Свої перші роботи вона почала створювати ще в юності, щоб впоратися з галюцинаціями, що мучили її. Психічні розлади збагачували художницю ідеями і в той же час сприяли становленню її екстравагантного іміджу в світі мистецтва. Горошок був незамінним елементом всіх її робіт: живопису, інсталяцій, навіть перформансів і гепенінгів. Кусама створила кілька дивовижних просторів, поєднуючи в одному місці polka dots з дзеркалами і світлом. Опинившись у такій кімнаті складно зрозуміти межі цього простору, як і втриматися від фотографії. Так, після виставки Кусама Infinity mirrors в Вашингтонському музеї Хіршхорна в минулому році, Instagram був переповнений креативними фотографіями всередині арт-об'єкту.
Кусама вірна своєму мистецтву навіть в повсякденному житті – носить яскравий одяг в різнокольоровий горох. А в 2012 році художницю запросив до співпраці бренд Louis Vuitton. Кусама не тільки прикрасила одяг і аксесуари марки фірмовим горошком, але і розмалювала тимчасовий бутік в Лондоні. У вітрині магазину розташувався і надзвичайно правдоподібний манекен, що втілює образ самої художниці.
Читайте також: