MustHave називають першим українським мас-маркет брендом і порівнюють з Zara або H&M, а у його творців Анни Коваленко і Анастасії Дзюби мрія ще більш глобальна – одягнути всю країну. Як вони рухаються їй назустріч, дізналася Віолетта Федорова.
Історія MustHave почалася вісім років тому з невеликого магазину в Бердичеві. У це складно повірити, коли заходиш в їх просторий і світлий офіс, розташований на 10-му поверсі одного з київських бізнес-центрів, і бачиш кілька десятків людей, занурених в роботу. Однак це тільки мозок MustHave, його серце, як і раніше, розташоване в Житомирській області, де у бренду великий виробничий цех, що обслуговує 9 магазинів по всій Україні і власний онлайн-майданчик.
"2010 року на ринку просто не було доступного українського одягу. Коли ми придумали MustHave, нам було по 23 роки, ми самі одягалися в мас-маркеті і часто стикалися з тим, що якість не відповідала ціні, не було моделей, які справді подобаються", – згадує Анна Коваленко. Почався бізнес MustHave з 4 000 доларів, які дівчата позичили. На той момент одна з них працювала економічним журналістом, а інша асистентом керівника в інвестиційній компанії.
Рішення зайнятися випуском одягу прийшло в момент отримання магістерського диплому, а термін самі собі поставили дуже жорсткий – через місяць вони планували вже запустити магазин. І запустили. Сталося це в Бердичеві, рідному місті Анастасії, а першим будинком MustHave став місцевий торговий центр. За 30 днів їм потрібно було пошити колекцію одягу, оформити магазин, зареєструватися.
"Київ – велике місто, великі інвестиції і конкуренція, тому ми не починали бізнес в столиці, – згадують Анна і Анастасія. – Ми все робили на свій страх і ризик. Бердичів нам здався ідеальним місцем, щоб перевірити свою ідею, тим більше, що місцеві жителі звикли одягатися на ринках і одягу в стилі casual тут не було зовсім". Акцент дівчата вирішили зробити на сукнях, які відразу дають можливість створити повноцінний образ, додали трохи сорочок. Починали подруги з роботи з одним невеликим ательє, тканини закуповували в звичайному роздрібному магазині, а під час розробки орієнтувалися виключно на власні смаки.
Відкрили перший магазин MustHave 15 серпня 2010 року, а рекламувати себе доводилося з допомогою радіо, роздачі листівок і соціальної мережі "ВКонтакте". До речі, саме вона тоді допомогла достукатися до клієнток – Коваленко і Дзюба почали фотографувати колекції, одна була фотографом, а інша моделлю, і викладати знімки в соцмережу. Це дало результат.
Довелося засновницям MustHave і боротися з упередженнями. 2010-го ще не було звично купувати українське і бренду потрібно було доводити, що тут теж вміють робити не тільки якісний одяг, а й модний, тим більше за доступними цінами.
До Києва MustHave дістався 2012 року, маючи вже своє невелике виробництво і повноцінний інтернет-магазин. Ця важлива дата в історії бренду – тільки до цього часу Коваленко і Дзюба змогли нарешті кинути свої основні роботи та повністю присвятити себе MustHave. "Було дуже важко, – згадують дівчата. – Вдень ми заробляли гроші – працювали на інших, а по вечорах і на вихідних займалися власною справою. Але саме цей дохід на перших етапах допомагав нам фінансово підтримувати MustHave. Отримав зарплату і пішов купив тканину".
Київська історія бренду почалася з шоу-руму на вулиці Володимира Винниченка, який за цей час пережив три ремонти і три етапи розширення. Зараз там розташований найбільший асортимент марки. У кількох залах висить нова колекція бренду і залишки минулих сезонів.
Два роки тому MustHave відкрив перший повноцінний магазин у великому торговому центрі, що стало прецендентом на українському ринку. Покупцям було ще незвично бачити по сусідству з відомими брендами одяг з біркою Made In Ukraine, що не поступається якістю, оригінальністю та ціною. "Під час розроблення колекцій, ми орієнтуємося насамперед на смаки українських дівчат, яким важлива жіночність в одязі, – розповідають в MustHave. – Наші лекала зроблені з урахуванням особливостей фігури українок. І це вигідно вирізняє нас серед конкурентів в торгових центрах".
Зараз у бренду дев'ять магазинів, оформлених у фірмовому стилі. Шість з них розміщені в Києві і по одному у великих містах – Одесі, Харкові та Львові. Останній Анна і Анастасія відзначають особливо тепло: "У нашому магазині у Львові ми бачимо наскільки важливий туристичний потік для міста. Він розташований 100 метрів від Палацу Потоцьких і до нас часто заходять іноземці. Вони купують одяг MustHave як сувенір зі Львова. Багато туристів у нас і в "Глобусі", тому в кожному магазині є мінімум один консультант з хорошим знанням англійської".
Робота в ритейлі вимагає постійного оновлення асортименту. Зараз команда MustHave створює чотири повноцінні колекції на рік – для кожної пори року. В середньому кожна з них складається з 150 артикулів, які надходять в магазин поступово – приблизно раз на місяць доставляють нові речі у всіх розмірах, від 32 до 42-го. "Щоб створити ці 150 одиниць, в нашому експериментальному цеху виробляють приблизно до 400 речей, з яких ми вибираємо те, що піде в магазини, – пояснюють дівчата. – Безумовно, під час розробки ми орієнтуємося на модні тренди, але головним для нас є аналіз продажів. Ми склали сім портретів наших клієнток і кожна річ повинна підходити більшості з них. Підходить тільки одній – ми не беремо її в роботу. У нас немає дизайнерів, є творчий відділ, який обробляє весь цей обсяг інформації".
Візитна картка MustHave – це сукні. Більше половини продажів припадає саме на них. Однак в новому сезоні в колекції багато уваги приділили, зокрема, брючним костюмам. Шерстяні двійки насичених відтінків відмінно вписуються в осінній гардероб навіть вірної прихильниці суконь. З минулого року бренд запустив денім і почав випуск капсульних колекцій, створених разом з українськими дизайнерами. У листопаді 2017-го вийшла колаборація з Оленою Ревою, фірмові сукні якої ідеально вписалися в естетику MustHave. Цього року також представлять дизайнерську капсулу, її автором стане Ліля Літковська. Знайти цей одяг в магазинах можна буде за бірками MustHave & Litkovskaya.
На питання про міжнародні плани MustHave Анна і Анастасія починаються усміхатися і чесно відповідають, що зараз пріоритет бренду зовсім не в цьому: "Ми зосередили всю увагу на Україні. У нас величезний ринок і хочеться, щоб український одяг був доступним не тільки в містах-мільйонниках. Нам є, де розвиватися тут, і ми мріємо одягнути всю країну, адже наші гардероби вже на 90% складаються з одягу MustHave. Так, ми відправляємо опт в Канаду, Польщу, Ізраїль і Словаччину, але не працюємо спеціально над цим. Вони самі нас знаходять".
Фото: Юрій Яцкулич