Як розвивається бренд KSENIASCHNAIDER, піонер стійкої моди в Східній Європі, знає Тетяна Соловей.
"Шукали, де припаркуватися. Місця були там, де не можна, але ми свідомі", – на інтерв'ю в офіс редакції Ксенія і Антон Шнайдери, засновники KSENIASCHNAIDER, приходять з тематичним жартом. Репутацію піонера стійкої моди бренд заслужив завдяки колекціям з переробленого деніму. Самі дизайнери розсудливо міркують про "екопанків", які ідею сталого розвитку розуміють у радикальному ключі, і про принципи свідомого життя. "Хороший приклад – каршерінг. Їдеш на роботу – і підвозиш тих, кому по дорозі. Робиш звичні дії, але при цьому зменшуєш вплив на середовище", – каже Антон.
2019 року бренд вийшов на новий рівень: представив капсульну літню колекцію KSENIASCHNAIDER x ISKO. Впізнавані джинси зшиті з інноваційних матеріалів ISKO Earth Fit, у складі яких – сертифікована органічна бавовна і поліестер з перероблених пластикових пляшок. Наступного літнього сезону бренд почне працювати з органічним трикотажем і вже зараз вводить сертифіковану екобавовну в регулярні колекції.
У колекціях бренду традиційно є місце і для фірмового апсайклінгу – переробки старих речей. 40% обсягу виробництва – це перешитий одяг. Першим і вдалим досвідом стали подвійні штани-спідниця-шорти demi-denims з колекції осінь-зима 2016/2017. За словами дизайнерів, за три роки таких продали близько 5 000 пар. З незліченними світлинами інфлюенсерів, одягнених у demi-denims, бренд очолив тренд на креативний денім у всьому світі і навіть отримав офіційний провенанс трендоспроможності: того ж року Mango один-в-один скопіював їхню модель подвійних джинсів.
Денімом бренд не обмежився – запустив в осінньо-зимовому сезоні 2017/2018 лінійку світшотів і штанів Reworked Sportswear, зшитих з вінтажного спортивного одягу. У передосінній і осінньо-зимовій колекціях 2019 року з'явилася лінійка трикотажного печворку, яка зовні нагадує досліди Соні Делоне – але переведені на рейки свідомої моди. Речі збирають із залишків виробництва українського бренду RITO. У колекції трикотажний печворк доповнили джинсовим, з власних запасів, які поповнюють з першої колекції деніму. "Здавалося б, ми працюємо зі сміттям, але в процесі залучаємо величезну кількість ручної праці. Тому речі стають дорогими – і за ціною, і за кількістю витрачених зусиль", – розповідає Ксенія про диво перетворення відходів на нові речі.
Розвиток бренду KSENIASCHNAIDER – найкраща ілюстрація того, як модна індустрія стрімко розвертається в сторону тренду сталого розвитку. "Ще рік тому потрібно було пояснювати, чому ми працюємо зі старими джинсами. Тепер навпаки, баєри приходять і кажуть, що їм потрібні такі бренди, як ми, і повідомляють, що роблять корнери з брендами свідомої моди".
Яскравий приклад швидкісного дизайн-мислення – конкурс The Next Green Talents 2019, організований італійським Voguе і онлайн-ритейлером YOOX, в якому брали участь Ксенія і Антон. Конкурсантам потрібно було перешити одяг, використовуючи залишки з стоку YOOX. Дизайнери KSENIASCHNAIDER вибрали для роботи чоловічий костюм "з шовку з відливом – як для випускного" і зшили комбінезони, схожі на уніформу робочих. На презентації під час Тижня моди в Мілані до цих комбінезонів додали річ із зимової колекції (не апсайклінг) – сорочку, пошиту з бавовни з різним розміром клітинки. Директорка fashion-партнерств в Instagram, Єва Чен запостила світлину з гештегом #reworked. "Ось так, одним гештегом, зробила річ "свідомою", – каже Антон. Тепер вони з Ксенією розробляють лінійку картатих сорочок, виконаних з перероблених матеріалів.
Півтора року тому на честь міжнародної акції Make Something Week, присвяченої ідеї творчого апсайклінгу, сайт vogue.ua робив репортаж зі студії KSENIASCHNAIDER. Нам показали процес розбору вінтажних речей і познайомили з "хантером" Владом, який знає всі місця збору вінтажних джинсів у Києві. Тоді ж дизайнери поділилися планами на майбутнє: прикрасити студії не використаними у виробництві кишенями джинсів – розвісити їх, як прапорці. Мрію побачити таку гірлянду в новій студії KSENIASCHNAIDER, яку незабаром відкриють на території арт-заводу Платформа. Крім цеху, там буде шоурум і відкритий освітній простір для майстер-класів та паблік-токів – дизайнери охоче діляться своїм досвідом.
У бренду подвійна прописка. "Ми пишемо: Based in Kyiv", – каже Ксенія. "Але мізки у нас www – ми інтернет-бренд. Ми ведемо діалог з усім світом. Наша естетика, почуття гумору – це вплив віртуального середовища", – додає Антон. "Якби жили в Європі, не займалися б модою і дизайном. Там все розмірено і правильно", – продовжує Ксенія. У Києві ж запускається процес, який Антон називає "прибиранням простору": у нього постійно спрацьовує синдром арт-директора, якому хочеться редагувати візуальне середовище.
В Україні проєкти бренду виявляються влучними коментарями до того, що на часі. Наприклад, лінія речей з малюнками-пікселями 2014 року з'явилася на піку загального інтересу до вишивки хрестиком і до України. 2015 року бренд представив світшоти з написом Corruption – мемом року. Апсайкл-свідомість теж стала мимовільним коментарем на тему української реальності модного бізнесу. Для створення прототипу майбутніх demi-denims Ксенія перешила вінтажні джинси, з якими працювала як з макетним матеріалом. Власного обладнання для роботи з денімом у бренду тоді не було, а умовити виробничників пошити прототип не вдалося. Але в підсумку через попит баєрів на креативний денім дуету довелося масштабувати технологію переробки до виробничого рівня.
"Ми, перш за все, думаємо про дизайн. Якщо зробимо красиву річ, то вона просуне ідею стійкої моди далі, – пояснює Антон. – Це ефективніше, ніж говорити, що ми рятуємо планету".
Фото: Mishka Bochkaryov
Стиль: Valerie Kondruk
Зачіски: Lera Peslyak
Макіяж: Yuliya Zalesskaya
Продюсер: Marina Sandugey-Shyshkina
Сет-дизайн: Nastya Kolenkova
Модель: Sasha Krivosheia @systemaagency