Таємниці Дому: легенди, що оточують аромати Dior
Чому краса така важлива в смутні часи і які легенди приховують аромати Dior, розповідає Євген Пономаренко, тренінг-менеджер Дому
Крістіан Діор
Останнім часом один з небагатьох каналів зв'язку із зовнішнім світом – ефіри в Інстаграм, де ми з колегами говоримо про красу, натхнення і парфуми. Якось прийшов такий feedback: "Як можна? Люди намагаються звести кінці з кінцями, ви тут зі своєю красою ". І тут мені згадалася історія. Якось у Парижі я застав свято. Був вихідний, люди висипали на берег Сени і влаштовували імпровізовані пікніки. У них була їжа, куплена в найближчому магазині, і вино – по пляшці на одну велику компанію. Пам'ятаю, мене вразила одна деталь: ні в кого не було пластикових або паперових склянок. Всі – абсолютно всі люди – прийшли на набережну зі своїми келихами – красивими, тонкостінними, з довгими витонченими ніжками.
Це нагадало мені ще про одну історію. Крістіан Діор відкривав свій Дім після війни. Весь 1946 рік він робив реконструкцію, а в 1947-му відбувся показ першої колекції.
Реконструкція бутика Dior на авеню Монтень
Уявіть: Франція в руїнах, повоєнна розруха, люди економлять. І на цьому тлі Діор показує розкішне шоу: манекенниці – дівчата-квіти; нові силуети – похилі плечі, тонкі талії; пишні спідниці міді, на створення яких йшло 12 метрів вовняної тканини, три метри тафти й перкалі та 150 годин ручної праці. Знайти тканину для сукні в ті сумбурні роки було складно; знайти розкішну тканину для розкішної сукні – неможливо зовсім. Звичайно, трапився скандал. Жінки, які вважали себе борцями за мораль, зустрічали на вулицях моделей Dior і зривали з них сукні.
Ансамбль Bar
Крістіан Діор на закиди відповів просто: "Я хочу, щоб після важкої війни люди швидше отямилися". Він хотів повернути жителям Франції їхні довоєнні звички: красиві прогулянки, неспішні сніданки з сім'єю, елегантне спілкування в дорогому антуражі – всі ті ритуали, які перетворюють життя з буденності на прекрасну подорож. І створюють joie de vivre – радість буття.
Кристиан Диор со своими моделями
Ця радість зараз важлива як ніколи. Красиво снідати, красиво сервірувати стіл, навіть готуючи для сім'ї, яку бачиш 24/7. Приймати душ із задоволенням, використовувати аромати, робити маски, укладати волосся, фарбувати губи – щоб просто не випасти з життя. Адже ми не хочемо вийти з карантину і відчути жахливий дисонанс: навколо весна, все пахне й цвіте, а на вулицях – замучені люди. Незважаючи на всю невпевненість у майбутньому, щоденні ритуали краси дійсно рятують.
Діор був тим дизайнером, який одним з перших почав перетворювати покази на красиві, наповнені емоціями шоу. Атмосфера, деталі, антураж, моделі – все було особливим. Моделі у Крістіана Діора були не просто манекенницями, вони грали ролі – кожна свою. Одній моделі месьє Діор видав складну роль: їй належало виглядати одночасно гордою – і розгубленою. Бідоласі вдавалося або те, або інше, але поєднати ці два образи не вдавалося ніяк. Тоді прямо перед виходом моделі на подіум месьє Діор дав вказівку розшити плаття живими конваліями – зі зворотного боку. Цій простій, але такий незвичайний трюк змінив усе. Модель розуміла: про те, що сукня розшита живими квітами, знала тільки кравчиня, яка пришивала їх до подолу спідниці, і Крістіан Діор. І жодна жива душа в залі. Дівчина йшла по подіуму гордовито, але сором'язливо – і з блиском виконала роль. У цій невеликій історії, яка народилася спонтанно, і ховається магія Haute Couture. За фантастично красивими речами – завжди творчий початок, праця, пошук і натхнення.
Крістіан Діор
Щось схоже й донині відбувається з парфумами Dior. Для Miss Dior троянди вирощують у садах маєтку Шато де ла Коль Нуар і збирають вручну, кілька тижнів на рік, поки бутони свіжі, а сонце не яскраве. Питається: чому саме так? Хіба не можна взяти будь-які інші троянди? – Напевно, можна, але магія Couture будується з безлічі елементів. Саме вони створюють ефект задоволення, який завжди супроводжує будь-який продукт Дому. І саме вони перетворюють річ на шедевр.
Авеню Монтень, де знаходиться бутік Dior, – цікава вулиця: з одного боку вона впирається в Єлисейські поля, з іншого – в Сену, завдяки чому по ній завжди віє вітер. Запустивши свій перший аромат Miss Dior, Крістіан Діор витрачав незліченну кількість флаконів (в перерахунку на обсяг це було близько 20 літрів парфуму на місяць), щоб ароматизувати приміщення бутика.
Покупниці відчували неземний аромат, тільки наближаючись до дверей. А вітер розносив хвилі Miss Dior то в один, то в інший бік, привертаючи увагу випадкових перехожих і постійних клієнток бутика. Крістіан Діор цінував прості добрі ритуали, які супроводжують нас усе життя: бесіди, прогулянки, спільні обіди, походи в театр. Але він також умів додавати магії в буденність і знався на розкоші.
Бутик Dior на авеню Монтень
Новий Miss Dior дістався в подарунок першим двомстам гостям і учасницям пам'ятного шоу 1947 року. Діор хотів, щоб флакон був продовженням аромату і володів усіма елементами, якими він наділяв сукні.
Крістіан Діор
У ньому були "зашиті" його спогади, символи і коди, а також елементи містики, пов'язані з його життям.
Miss Dior, 1947
Першим флаконом для Miss Dior була амфора, яку замовили на кришталевих заводах Baccarat. Ці флакони можна досі знайти в антикварних крамницях, – і коштують вони дуже дорого.
Miss Dior, 1947, у флаконі-амфорі з кришталю Baccarat, Dior
Чому саме амфора? – Ну по-перше, вона відображала концепцію стилю New Look – тонка талія, пишні стегна, похилі плечі. Ідея жіночності, яка мало асоціюється з післявоєнної модою, а, скоріше, нагадує про Марію Антуанетту і моді XVIII століття (власне, саме її переосмислив Діор, подавши постмодерністський погляд на моду того часу). Амфора ідеально збігалася по контурах і силуету з новим поглядом на жіночу красу. По-друге, амфора нагадувала вісімку – містичне число удачі для месьє Діора. Іноді він по вісім разів об'їжджав навколо власного будинку – на удачу.
Miss Dior
Про флакон є ще дві легенди: амфори прикрашали камінні полиці в тій частині Версаля, де жила Марія Антуанетта, джерело натхнення кутюр'є. І, нарешті, парфумерна компанія Christian Dior Parfums продовжувала ідею великої парфумерії: саме в амфорах з часів античності перевозили ароматичні компоненти.
Флакони Miss Dior спочатку прикрашали вручну
Miss Dior вперше був випущений в 1947 році та відроджений знову в 2005-му завдяки запуску Miss Dior Cherie. C 2010 року обличчя аромату – актриса Наталі Портман.
Miss Dior Rose N'Roses, Dior, з нотами троянд, мандарина і білого мускусу
"Хочете побачити мої сукні? – Відкрийте мій аромат", – говорив Діор.
Флакон Joy – на перший погляд, нічого особливого: класичний циліндр, характерний для XVIII століття. Але на флакон Dior Joy Intense нанесені насічки, що нагадують плетіння каннаж. Воно використовувалося з давніх часів: спочатку за його допомогою плели тенета; потім – використовували для обробки заміських меблів. Каннаж прикрашає і сумку Lady Dior. Каннаж на флаконі – нагадування про безтурботне заміське життя, з її повільним часом, спокоєм і красою природи.
Joy Intense, Dior
Колір парфумів – не випадковість. "У гардеробі у жінки має бути хоча б одна рожева сукня", – казав месьє Діор. Він цінував рожевий. Кришечка Joy – як котушка срібних ниток, які використовують для суконь Haute Couture.
Фрагмент виставки "Крістіан Діор: дизайнер мрії"
Якщо заглянути під кришечку Joy, можна знайти зірку – щасливий символ Крістіана Діора. У 1946 році, в пошуках інвестицій для відкриття власного Дома, він домовився про зустріч з найбагатшою людиною того часу, текстильним промисловцем Марселем Буссаком. І напередодні знайшов металеву зірку, що за традицією містилася в центральній частині коліс паризьких візників. Діор відразу згадав, що підлога його будинку, де він жив дитиною, була прикрашений зірками. Гроші йому тоді, звичайно, дали, а зірку кутюр'є з тих пір вважав щасливим знаменням. Ще одна зірка Joy захована на денці флакона. Вона нагадує розу вітрів і кличе в подорожі.
Joy Dior