Кураторка Тетяна Миронова про концептуальну українську фотографію

ART
27 вересня 2019

У розпал фестивалю Photo Kyiv кураторка і директорка муніципальної галереї "Лавра" Тетяна Миронова розповідає про концептуальну фотографію.

imageТетяна Миронова в зйомці Vogue UA

Фотографія з дня свого народження завжди була найактуальнішим напрямом. За допомогою одного клацання вона відображала мить – те, що відбувається тут і зараз. Але тільки справжній художник міг показати в цій миті весь світ у всій його красі, гармонії, у всьому його божевіллі і всій недосконалості. Саме роботи таких майстрів вивели фотографію до рівня високого мистецтва і забезпечили їй місце на світових аукціонах. Як і будь-яке інше мистецтво, фотографія має певні етапи свого розвитку і художників, які створювали ці етапи, коли працювали в діалозі зі своїм часом та історичним контекстом, знаходили нову мову в зображенні навколишнього світу.

Українська концептуальна фотографія, мабуть, найбільш затребувана у нас сьогодні. Серія фотографій "Донбас-шоколад", створена художником Арсеном Савадовим ще в 90-х, завжди актуальна. Роботи з цієї серії регулярно з'являються на світових аукціонах з естимейтом і продажами до 10 тисяч фунтів. Фотороботи Савадова цікаві своєю мальовничою естетикою на тлі яскравої концептуальної ідеї і емоційністю, яка вступає в діалог з театральним мистецтвом. Це роботи метафоричні і багатошарові.

Виставка Арсена Савадова, фото: PinсhukArtCentre

Не менш цікаві фотографії Віктора Сидоренка, художника, який досліджує світи підсвідомості та історичної пам'яті пострадянської людини. Як і живопис, його фотографія інтелектуальна, наповнена питаннями сучасної філософії та історії. Фотографії з проєкту "Жорна часу" 2003 року представляли на 50-ій Венеційській бієнале, на арт-фестивалі в Магдебурзі і врешті-решт їх придбав Музей сучасного мистецтва KIASMA (Гельсінкі). Це непоганий провенанс для купівлі фоторобіт у колекцію.

З проєкту "Жорна часу", фото: аукціонний дім "Золотое сечение"

У межах розмови про арт-фотографію не можна не згадати про нове покоління – наприклад, Сергія Мельниченка, групу Synchrodogs. Роботи Сергія виставляють галереї Лондона і Гонконгу, регулярно купують іноземні колекціонери на світових арт-ярмарках рівня VOLTA Basel, адже розуміють, що з часом вони ростимуть у ціні. Хоч Сергій Мельниченко і належить до харківської школи фотографії, яка вирізняється реалізмом і прямотою висловлювання, його мова образна і поетична; він вступає в діалог з авторським кіно.

Івано-франківські учасники групи Synchrodogs мають значний список міжнародних виставок і конкурсних перемог. Їхні роботи про єднання людини і природи, що балансують "між сном і реальністю", близькі до фешн-фотографії і яскраво демонструють естетику української візуальної школи.

Робота з серії Fobia, автори Synchrodogs

2016 року вони стали переможцями премії Best Fine Art Photographer журналу Vogue Італія в номінації "Найкращий арт-фотограф", 2012 року отримали першу премію фотоконкурсу Art Rebels x Canon у Данії і конкурсу FOAM Construct у Нідерландах, цього року вони переможці Feature Shoot 2019 final, фіналісти LensCulture 2019. Такий інтерес до української фешн і арт-фотографії не може не тішити.

Тетяна Миронова на виставці Сергія Мельниченка

Формуючи арт-центр музейного рівня у просторі муніципальної галереї "Лавра", ми із задоволенням стали партнерами та співорганізаторами масштабного фестивалю Photo Kyiv. Впевнена, що ця подія не лише дасть змогу побачити найцікавіші зарубіжні фотопроєкти, але і стане платформою для розвитку української фотографії, відкриє нові імена, дасть імпульс для творчого пошуку, зростання інтересу з боку поціновувачів і колекціонерів.

Робота Костянтина Боровського для Photo Kyiv

Популярне на VOGUE