Що треба знати про виставку Мартіна Марджели в Парижі

ART
15 жовтня 2021

У жовтні в Парижі відкривається виставка по-справжньому невідомого Мартіна Марджели — не дизайнера, а художника.

imageСкульптура, фотографія, інсталяція — все, що глядач побачить на виставці Martin Margiela, експонуватиметься вперше

Попри те, що провідні дизайнери весь час чують від представників преси запитання про те, чи вважають вони моду мистецтвом, перше, звісно ж, дуже далеке від другого. І не тільки тому, що в моди радше утилітарний характер (навіть якщо це Haute Couture, унікальне або штучне виробництво). Мистецтво передбачає не тільки й не стільки віртуозне виготовлення — навіть сама віртуозність у мистецтві піддається сумніву, — на першому місці тут передусім сенс і тонкість його передання, а не людино-години й трудомісткість. Мистецтво нікому нічого не винне, а ось мода, якщо не слугує запитам суспільства або ж нехай дуже тонкого, елітарного його прошарку, не виконує покладеної на неї функції. Можна, безумовно, будь-які складні, неповороткі, майже непридатні для носіння конструкції зараховувати до класу мистецтва, але незручність фізична не має стосунку до незручних запитань, якими славиться сучасне мистецтво.

Мабуть, найближче до поєднання моди й мистецтва підійшов Мартін Марджела. Хоча моду він ніколи мистецтвом не вважав, дизайн його бутиків завжди був як вивірена тотальна інсталяція: пофарбовані білим старі ящики, білі халати продавців, безліч оманок (фальшдвері, шпалери як елемент декору), нарочито старомодні манекени — все це створювало неповторну атмосферу. Як хепенінги були на вигляд і покази: то на станції метро, ​​освітленій свічками, то посеред дитячого майданчика. Перетворюючи побутові предмети в предмети гардероба і даючи нове життя знайденим на блошиних ринках одягу й аксесуарам, у своїй "високій" лінії Artisanal Марджела показував, що мода може й має виходити за межі звичного. Усі ці вбрання нині подібні до витворів мистецтва, вони зберігаються в провідних музеях і періодично продаються за десятки тисяч доларів на аукціонах. Але артоб’єктами, звісно, не є. Вони мають особливий статус.

На цих знімках Мартін Марджела закарбував процес підготування до виставки. За словами кураторів, фото стануть "ключем" до того, що відвідувачі відкриють для себе в музеї

Марджела остаточно пішов з Maison Martin Margiela у 2008-му, а у 2018-му назавжди закрив для себе тему, пов’язану з модою, двома виставками — у Palais Galliera і Musée des Arts Décoratifs в Парижі. Перша була присвячена історії його Дому, друга — рокам роботи на Hermés. Приблизно в той самий час у колишнього директора Фонду сучасного мистецтва Lafayette Anticipations Франсуа Кінтена з’явилася ідея показати Мартіна Марджелу — не дизайнера, а художника. Відійшовши від модних справ, той захопився мистецтвом, але не поспішав показувати свої твори світу (схожим шляхом пішов також інший надзвичайно впливовий дизайнер Гельмут Ланг, який поринув у творчість немодного плану у 2005 році). Пороте на пропозицію Кінтена пристав.

Над виставкою Martin Margiela, яка відкриється 20 жовтня в Парижі, працювали з 2019 року. Її куратором стала вже нова директорка інституції, Ребекка Ламарш-Вадель. Вона згадує, що Мартін уперше показав свої картини, малюнки й скульптури у квартирі, розташованій неподалік від Lafayette Anticipations, на початку 2019-го. Тоді провідником у світ його мистецтва був бельгійський історик і куратор Кріс Деркон, який у різні роки посідав пост директора в мюнхенському Haus der Kunst, лондонській галереї Tate Modern, а тепер відповідає за реновацію Grand Palais. Під час перших обговорень стало зрозуміло, що виставка не матиме ніякого стосунку до моди.

Ламарш-Вадель розповідає, що для першої персональної художньої виставки Мартіна Марджели залучено весь простір Lafayette Anticipations: "Її задумано як одну цілісну роботу, що й далі досліджує одержимість художника поняттям трансформації. Він поставив усе звичне догори дриґом: відвідувачі входитимуть через запасний вихід, а потім занурюватися в лабіринт виставки, де твори то з’являються, то зникають у різних місцях маршруту".

На виставці вперше публічно представлять понад сорок робіт: інсталяції, скульптури, колажі, картини та фільми, зроблені спеціально для виставки в майстернях Фонду. Попри те, що Марджелі не притаманна ностальгія, цінителі помітять в елементах експозиції його давню одержимість несподіваними й нетрадиційними способами перероблення знайдених предметів, а також деякими унікальними для нього темами, як-от монохром, шкіра, волосся й анатомія.

"Роботи Мартіна Марджела дуже пов’язані з осмисленням часоплину, — уточнює кураторка й директорка Lafayette Anticipations. — Це особливо помітно в серії скульптур Vanitas, що поєднала натуралізм, гіперреалізм і сюрреалізм (vanitas — жанр голландського живопису XVII століття, зосереджений на об’єктах, які символізують марність земного існування, а також на вираженні порожнечі людських пристрастей і людської діяльності). Вона складається з п’яти силіконових сфер з імітацією шкіри, до яких імплантовано натуральне волосся. Їхні відтінки варіюються від білявого, як у дитини, до сивого. Ця робота — абстрактний портрет жінки. Сфери містяться поруч і уособлюють зміну періодів життя жінки".

Зникнення — одна з ключових тем для художника. Мартін Марджела ніколи не боявся відсутності або зникнення. Він вважає, що життя об’єкта або істоти не закінчується, воно перебуває в постійній зміні, оновлюється будь-яку кількість разів. Сама ідея кінця — чиста фантазія; незавершеність для нього — це фундаментальний стан.

Спеціально до виставки вийде друком каталог авторства Мартіна Марджели у співпраці з графічною дизайнеркою Ірмою Бум і редакційною групою Lafayette Anticipations. На 350 сторінках можна буде докладно роздивитися весь процес створення робіт для виставки. У ньому світлини фінальних творів у виставковому просторі чергуються із зображеннями, які зробив сам художник під час підготування проєкту. Тексти ж каталогу допомагають зрозуміти всі аспекти творчості Марджели: Кріс Деркон згадує його студентські роки, перші роботи й художній підхід до моди, Фрідріх Мешеде акцентує на важливості інтуїтивної далекоглядності в його методі, Франсуа Кінтен зосереджується на кількох нав’язливих ідеях і вподобаннях Мартіна Марджели, а Ребекка Ламарш-Вадель розповідає про етапи й завдання цього виставкового проєкту. Каталог вийде у двох версіях — французькою та англійською мовою. У крамниці Фонду також можна придбати лімітований набір листівок і постер авторства художника.

Виставка триватиме до 2 січня 2022 року, і вже тепер зрозуміло, що це головна подія осені й зими для всіх, хто цікавиться не тільки сучасним мистецтвом, а й, звісно, модою. Таким Мартіна Марджелу ви ще не бачили.

Текст: Олександр Щуренков

Популярне на VOGUE