У жовтні в Парижі відкривається виставка по-справжньому невідомого Мартіна Марджели — не дизайнера, а художника.
Попри те, що провідні дизайнери весь час чують від представників преси запитання про те, чи вважають вони моду мистецтвом, перше, звісно ж, дуже далеке від другого. І не тільки тому, що в моди радше утилітарний характер (навіть якщо це Haute Couture, унікальне або штучне виробництво). Мистецтво передбачає не тільки й не стільки віртуозне виготовлення — навіть сама віртуозність у мистецтві піддається сумніву, — на першому місці тут передусім сенс і тонкість його передання, а не людино-години й трудомісткість. Мистецтво нікому нічого не винне, а ось мода, якщо не слугує запитам суспільства або ж нехай дуже тонкого, елітарного його прошарку, не виконує покладеної на неї функції. Можна, безумовно, будь-які складні, неповороткі, майже непридатні для носіння конструкції зараховувати до класу мистецтва, але незручність фізична не має стосунку до незручних запитань, якими славиться сучасне мистецтво.
Мабуть, найближче до поєднання моди й мистецтва підійшов Мартін Марджела. Хоча моду він ніколи мистецтвом не вважав, дизайн його бутиків завжди був як вивірена тотальна інсталяція: пофарбовані білим старі ящики, білі халати продавців, безліч оманок (фальшдвері, шпалери як елемент декору), нарочито старомодні манекени — все це створювало неповторну атмосферу. Як хепенінги були на вигляд і покази: то на станції метро, освітленій свічками, то посеред дитячого майданчика. Перетворюючи побутові предмети в предмети гардероба і даючи нове життя знайденим на блошиних ринках одягу й аксесуарам, у своїй "високій" лінії Artisanal Марджела показував, що мода може й має виходити за межі звичного. Усі ці вбрання нині подібні до витворів мистецтва, вони зберігаються в провідних музеях і періодично продаються за десятки тисяч доларів на аукціонах. Але артоб’єктами, звісно, не є. Вони мають особливий статус.
Марджела остаточно пішов з Maison Martin Margiela у 2008-му, а у 2018-му назавжди закрив для себе тему, пов’язану з модою, двома виставками — у Palais Galliera і Musée des Arts Décoratifs в Парижі. Перша була присвячена історії його Дому, друга — рокам роботи на Hermés. Приблизно в той самий час у колишнього директора Фонду сучасного мистецтва Lafayette Anticipations Франсуа Кінтена з’явилася ідея показати Мартіна Марджелу — не дизайнера, а художника. Відійшовши від модних справ, той захопився мистецтвом, але не поспішав показувати свої твори світу (схожим шляхом пішов також інший надзвичайно впливовий дизайнер Гельмут Ланг, який поринув у творчість немодного плану у 2005 році). Пороте на пропозицію Кінтена пристав.
Над виставкою Martin Margiela, яка відкриється 20 жовтня в Парижі, працювали з 2019 року. Її куратором стала вже нова директорка інституції, Ребекка Ламарш-Вадель. Вона згадує, що Мартін уперше показав свої картини, малюнки й скульптури у квартирі, розташованій неподалік від Lafayette Anticipations, на початку 2019-го. Тоді провідником у світ його мистецтва був бельгійський історик і куратор Кріс Деркон, який у різні роки посідав пост директора в мюнхенському Haus der Kunst, лондонській галереї Tate Modern, а тепер відповідає за реновацію Grand Palais. Під час перших обговорень стало зрозуміло, що виставка не матиме ніякого стосунку до моди.
Ламарш-Вадель розповідає, що для першої персональної художньої виставки Мартіна Марджели залучено весь простір Lafayette Anticipations: "Її задумано як одну цілісну роботу, що й далі досліджує одержимість художника поняттям трансформації. Він поставив усе звичне догори дриґом: відвідувачі входитимуть через запасний вихід, а потім занурюватися в лабіринт виставки, де твори то з’являються, то зникають у різних місцях маршруту".
На виставці вперше публічно представлять понад сорок робіт: інсталяції, скульптури, колажі, картини та фільми, зроблені спеціально для виставки в майстернях Фонду. Попри те, що Марджелі не притаманна ностальгія, цінителі помітять в елементах експозиції його давню одержимість несподіваними й нетрадиційними способами перероблення знайдених предметів, а також деякими унікальними для нього темами, як-от монохром, шкіра, волосся й анатомія.
"Роботи Мартіна Марджела дуже пов’язані з осмисленням часоплину, — уточнює кураторка й директорка Lafayette Anticipations. — Це особливо помітно в серії скульптур Vanitas, що поєднала натуралізм, гіперреалізм і сюрреалізм (vanitas — жанр голландського живопису XVII століття, зосереджений на об’єктах, які символізують марність земного існування, а також на вираженні порожнечі людських пристрастей і людської діяльності). Вона складається з п’яти силіконових сфер з імітацією шкіри, до яких імплантовано натуральне волосся. Їхні відтінки варіюються від білявого, як у дитини, до сивого. Ця робота — абстрактний портрет жінки. Сфери містяться поруч і уособлюють зміну періодів життя жінки".
Зникнення — одна з ключових тем для художника. Мартін Марджела ніколи не боявся відсутності або зникнення. Він вважає, що життя об’єкта або істоти не закінчується, воно перебуває в постійній зміні, оновлюється будь-яку кількість разів. Сама ідея кінця — чиста фантазія; незавершеність для нього — це фундаментальний стан.
Спеціально до виставки вийде друком каталог авторства Мартіна Марджели у співпраці з графічною дизайнеркою Ірмою Бум і редакційною групою Lafayette Anticipations. На 350 сторінках можна буде докладно роздивитися весь процес створення робіт для виставки. У ньому світлини фінальних творів у виставковому просторі чергуються із зображеннями, які зробив сам художник під час підготування проєкту. Тексти ж каталогу допомагають зрозуміти всі аспекти творчості Марджели: Кріс Деркон згадує його студентські роки, перші роботи й художній підхід до моди, Фрідріх Мешеде акцентує на важливості інтуїтивної далекоглядності в його методі, Франсуа Кінтен зосереджується на кількох нав’язливих ідеях і вподобаннях Мартіна Марджели, а Ребекка Ламарш-Вадель розповідає про етапи й завдання цього виставкового проєкту. Каталог вийде у двох версіях — французькою та англійською мовою. У крамниці Фонду також можна придбати лімітований набір листівок і постер авторства художника.
Виставка триватиме до 2 січня 2022 року, і вже тепер зрозуміло, що це головна подія осені й зими для всіх, хто цікавиться не тільки сучасним мистецтвом, а й, звісно, модою. Таким Мартіна Марджелу ви ще не бачили.
Текст: Олександр Щуренков