Замість подіуму на показі Balenciaga весна-літо 2019 був футуристичний тунель, який транслював відео з космічними ефектами і занурював глядачів в транс. Автор інсталяції – канадський художник Джон Рафман.
Три місяці потрібно було Рафману на те, щоб розробити інсталяцію для нового шоу Демни Гвасалія. Креативний директор Balenciaga і Рафман познайомилися на ярмарку Art Basel і відразу знайшли спільну мову: в фокусі інтересу обох – майбутнє людства.
Над інсталяцією вони працювали віддалено, листувались в месенджерах і здзвонювались по телефону, але зрозуміли один одного з півслова. Нову колекцію моделі продемонстрували в сюрреалістичному тунелі, який одночасно лякав, притягував і захоплював з головою глядача. Головна ідея проекту – роздуми про те, як технології впливають на нас і нашу свідомість.
Джону Рафману 37 років, він народився в Монреалі і все життя займається цифровим мистецтвом. У його арсеналі – участь в архітектурній бієнале у Венеції, фестивалі фотографії в Арле, а також місце в шортлисті української премії Future Generation Art Prize 2014 року. В якійсь мірі Рафман робить те ж саме, що і творці суперпопулярного серіалу "Чорне дзеркало" – досліджує і аналізує відносини людини і технологій і намагається припустити, куди ці відносини нас заведуть. Але, на відміну від "Чорного дзеркала", його мистецтво досить дружелюбне: Рафман любить вивчати світ. Один з найгучніших його проектів – 9 Eyes, що представляє архів смішних, безглуздих, зворушливих скріншотів, зроблених в Google Streets. Кілька років художник "подорожував" по світу через гуглкарти і збирав найцікавіші, на його погляд, знімки – ті, що можна віднести до категорії безглуздих. Вуличні сутички, любовні зустрічі, смішні тварини, дивні незнайомці – Рафман уважно дивиться на світ і помічає те, що від звичайної людини вислизає.
Проект Рафмана – своєрідний літопис нашого часу, сам він розповідає, що бачить в цьому особливий сенс і вважає камеру Google всевидячим оком, таким собі богом діджитал-ери. На доказ художник наводить свою особисту історію. У нього була дівчина, з якою вони розлучилися. Дівчина не любила фотографуватися. "Коли вона пішла, я зрозумів, що у мене взагалі немає її фото, за всю історію наших відносин. А потім я згадав, що ми були у відпустці, і машина, яка робить фото для Google, проїжджала повз і зняла нас. І я знайшов ці фотографії в архівах Google – так у мене з'явилося її єдине фото, правда, з розмитим обличчям", – розповідає художник в інтерв'ю порталу look at me.
Зараз Рафман створює відеоігри і знімає футуристичне кіно. Його новий проект – Brand New Paint Job. Для нього він використовує елементи картин класиків модерністського мистецтва – Джоана Міро, Іва Клейна і Джексона Поллока. Цей живопис Рафман використовує як текстури, поверх яких накладає 3D-моделі автомобілів, меблів, людей, техніки, чим показує взаємодію класичного мистецтва і цифрового майбутнього. Самі ж радикальні роботи Рафмана про суспільство і його майбутнє можна розглянути в Instagram-акаунті художника.