У листопаді мистецьке життя Києва вирує: на території галереї "Лавра" відкрився Музей новітнього мистецтва, в Мистецькому Арсеналі — чуттєва виставка "Олена Турянська. Агапе. Абсолютна любов", а в Центрі сучасного мистецтва М17 — проєкт, присвячений феномену витривалості українського суспільства.
"Місця, якого немає". Виставка Марії Василенко
З 1 листопада до 11 грудня, галерея The Naked Room
Галерея The Naked Room представляє виставку однієї з найцікавіших молодих художниць України Марії Василенко. Марія відома своїми роботами у техніці темперного живопису на фігурних дошках. Ось як описують її творчість кураторки Лізавета Герман та Марія Ланько. "Художниця пропонує нам прогулятися помисленим нею світом, де не існує звичного часопростору. Та пошукати в ньому те, що відбувається за завісою явищ. Василенко проживає потрясіння власним способом: міфологізує їх та перетворює на символи. Її світ — це проєкція свідомості, яка набуває тіла і починає діалог з навколишнім".
"Олена Турянська. Агапе. Абсолютна любов"
До 2 грудня, Мистецький Арсенал
"Олена Турянська. Агапе. Абсолютна любов" — чуттєвий проєкт львівської мисткині Олени Турянської про те, що нас тримає і дає можливість залишатися людьми у часи найважчих випробувань. Виставка складається з робіт, створених переважно у 2022–2024 роках. Вони виконані в різноманітних техніках — від витинанок і вишитих об’єктів до інсталяцій з дроту, бетону та інших побутових матеріалів. Турянська вишивала, клеїла, різала й витинала під час і поміж повітряних тривог, із думками про друзів та знайомих на фронті й поблизу нього, тому всі роботи дуже особисті.
"Простір Невизначеності". Виставка Дмитра Доценка
Протягом листопаду, Bereznitsky Art Foundation
"Простір Невизначеності" — персональний проєкт молодого київського митця Дмитра Доценка. Тема виставки резонує з кожним із нас, адже невизначеність сьогодні стала нашим постійним супутником, особливо в період важких випробувань війни. Дмитро запрошує глядачів заглибитися в те, що ми зазвичай оминаємо — проміжний етап між початком і кінцем, де все здається хитким, а відповідей ще немає. У просторі галереї Bereznitsky Art Foundation глядачі побачать серію живописних полотен Доценка, створених за останні два роки.
Ось як описує цей проєкт сам митець: "Саме у стані дискомфорту відбувається основний процес зростання, формування та розвитку людини як особистості. Проте (чомусь?) часто оминаємо момент, що пролягає між двома точками визначеності. Між ними непростий шлях навчання, пошуку, розуміння себе, своїх захоплень".
"Світи Олександра Аксініна"
З 5 листопада до 22 грудня, Stedley Art Foundation
Виставка одного з найцікавіших українських митців, графіка і інтелектуала Олександра Аксініна. Твори художника переповнені інтертекстуальними алюзіями на світову літературу, міфологію і сакральні тексти, зокрема на "І-цзін", праці Карла Ясперса, "Алісу в Країні Чудес" Льюїса Керролла й "Мандри Гуллівера" Джонатана Свіфта. Це свідчить про його прагнення осмислити життя як складну, багатошарову екзистенціальну головоломку, де смисли повсякчас перетікають і зміщуються, залишаючи місце для нових тлумачень, розповідають у галереї Stedley Art Foundation.
Експозиція у Музеї новітнього мистецтва
З 1 листопада, на території Київської міської галереї мистецтв "Лавра"
На території галереї "Лавра" відкрився Музей новітнього мистецтва. Ідея нового простору — створити безперервний доступ до найактуальніших творів сучасного мистецтва у самому серці столиці. У першій експозиції представлені роботи дванадцяти найвідоміших сучасних художників України: це Анатолій Криволап, Олег Тістол, Олександр Гнилицький, Олег Голосій, Борис Михайлов, Віктор Сидоренко, Тіберій Сільваші, Олександр Ройтбурд, Олександр Животков, Назар Білик, Олександр Сухоліт та Арсен Савадов
Ось як розповідає про музей директорка Київської міської галереї мистецтв "Лавра" та ініціаторка створення "Нового музею" Тетяна Міронова: "Ідея активно обговорювалася в нашій команді ще до великої війни. І ми обережно підступалися до його реалізації. Як будь-чому масштабному – тут був потрібен час на пошук справжніх сенсів. Коли світ для кожного з нас розділився на чорне та біле стало очевидно, що музей має бути про нашу ідентичність".
"Нікіта Цой. Антитези до видимих історій"
До 15 листопада, аукціонний дім Goldens
Новий персональний проєкт молодого митця Нікіти Цоя. За словами мистецтвознавиці Тетяни Сафір, Нікіта Цой у своїх творах досліджує несвідомі культурні травми через фантасмагорії та магічний реалізм. Він демонструє, як глибоко вкорінені в підсвідомості ритуали і страхи формують наше сприйняття власного тіла, суспільства та навіть часу.
Виставка запрошує глядача дослідити, як міфи, пам'ять, страх і колективні травми впливають на нашу сучасну ідентичність та розмірковує над питанням: чи можна довіряти нашій пам'яті та ідилічним спогадам, або це лише ілюзія, створена культурним тиском та суспільними ритуалами?
"Формула витривалості"
В артцентрі М17 відкрився масштабний виставковий проєкт "Формула витривалості", що реалізується в межах XVI платформи культурних ініціатив "Новітні спрямування". Ідея виставки — художня рефлексі про те, як українцям вдається триматися щодня та знаходити нові сили для продовження боротьби. Виставка представляє живопис, скульптуру, інсталяцію, відеоарт понад 30 українських митців, серед яких такі відомі імена, як Гамлет Зіньковський, Ілля Чичкан, Віктор Сидоренко, Марія Куліковська, Петро Бевза та інші.
"Kindergarten". Виставка Володимира Семківа
До 8 грудня, Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького
У Львові триває Тиждень скульптури, який цьогоріч присвячено темі пам'яті. В рамках Тижня скульптури, куратором якого є Павло Гудімов, у різних музеях, галереях та інституціях міста проходить понад 10 виставок. Одна з них — персональний проєкт скульптора Володимира Семківа "Кіндерґартен" у Національному музеї ім. Андрея Шептицького. У просторі виставкових залів розгортається дійство, яке більше подібне на застиглий театр. Зали наповнені запахом різаного дерева і пошуком маршруту серед великих діток, які, виявляється, не такі вже маленькі й ніжні. Володимир Семків підготував проєкт спеціально для Національного музею – на одному подиху, що склав в єдине висловлювання, цілісно і монументальне.