Виставку GemGenève придумали інсайдери для поціновувачів. Її ідеологи – дилери антикварних прикрас і виняткових каменів Ронні Тота і Томас Фарбер – рік тому організували першу виставку на 147 учасників. Цього року їх було 210. У списку – торговці антикваріатом з переконливим провенансом, дилери дорогоцінних каменів і незалежні ювеліри, всі обрані за сміливість і амбіції розвивати майстерність, винятковість у дизайні і матеріалах – найкраще, з чого складається індустрія. Дати виставки збігаються з головними Женевськими ювелірними торгами аукціонних будинків Christie's і Sotheby's – тому виставка автоматично отримує правильну аудиторію.
Інсайдери говорять про унікальну атмосферу родинності: спадкові антиквари Ронні Тота (співвласник Horovitz & Totah у третьому поколінні) і Томас Фарбер (антиквар у четвертому поколінні Faerber Collection) вибирали компанії за своїм образом і подобою – сімейні, які не входять до складу великих концернів.
Наприклад, ювелірна марка Henn of London – це дизайнерське відгалуження компанії Henn, яка спеціалізується на продажу кольорових дорогоцінних каменів. Представник четвертого покоління родини, дизайнер Інго Хен, 20 років створює одиничні прикраси, в центрі яких – великий виразний камінь у вигляді найтоншої роботи скульптури. Камені гранують або гравірують у місті Ідар-Оберштайн (це один з історичних центрів огранювання каменів в Німеччині), де розміщена штаб-квартира марки, а збирають в його майстерні в Лондоні. Тут же наносять прозору вітражну емаль тон-у-тон, світіння якої доповнює багату палітру відтінків натурального каменю. Один з головних об'єктів Henn of London – підвіска Celestial Lion з аквамарином бразильського родовища Санта-Марія ніжного синього відтінку. Для гравіювання каменю, видобутого в 1930-х (родовище вже вичерпалося), сім'я Henn запросила свого найкращого майстра. Прикрасу не продають, але позиціонують, як приклад виняткової майстерності на GemGeneve.
Lotus Arts de Vivre – бізнес родини з Бангкока, яка працює в індустрії більше 40 років. Для створення своїх харизматичних об'єктів (як інтер'єрних, так і ювелірних) майстри колекціонують матеріали і крафти з усього світу: лак по дереву з Японії, ограновування каменів з Антверпена, обробки крил скарабея з Таїланду. "Наші клієнти не транслюють свою невпевненість за допомогою брендових речей, якими прийнято підтверджувати свій статус або багатство. Вони вибирають речі з характером, які відображають їх свободу", – каже дизайнер Срі фон Бірен.
Єдиний на виставці український бренд OBERIG у такому оточенні має органічний вигляд. Ідея сім'ї – одна із сильних сторін бренду. Естетика OBERIG – слов'янська символіка в ювелірних прикрасах. "Ми не планували займатися ювелірним бізнесом. Було завдання створити серію прикрас, які б виставляли в музеях і представляли українську культуру за допомогою речей сучасного дизайну", – розповідає ідеолог OBERIG, Тетяна Кондратюк. Попит на вироби спонукав її 10 років тому запустити ювелірний бренд. Зараз такі прикраси купують на важливі події, щоб потім вони стати повсякденним дорогоцінним талісманом. Для виставки OBERIG приготували нові прикраси, які розвивають мотив першої підвіски з ювелірним паве у вигляді чорно-червоного квіткового шиття хрестиком. Лапідарний браслет-каф, частина якого обіймає зап'ястя, коктейльні персні, сережки – нові вироби прикрашає дорогоцінний піксельний паве з впізнаваними геометричними орнаментами. Впізнаваними не тільки для українців: такі мотиви здаються близькими різним культурам. В унісон стенд OBERIG прикрашали витинанки Дарії Алешкіної (її роботи використовували в оформленні українського стенду на Паризькому книжковому салоні 2018 року) – вона повторила ключові слов'янські символи прикрас у білосніжних паперових панно.
Присутність на виставці антикварів повідомляє заходу відому широту огляду. Зразки головних досягнень великих або забутих ювелірних Будинків можуть трапитися в межах однієї вітрини. Стиль білих, з платини і діамантів, прикрас у стилі гірлянда, або кольорових рубінів-смарагдів-сапфірів "тутті-фрутті" Cartier; невидима закріпка у квіткових брошках і сережках Van Cleef & Arpels, а також сплетені ювелірними стрічками кольє; дивовижні емалеві брошки ар-нуво Lalique; виконані як наслідування античності парадні парюри ХІХ століття Castellani; фантастичні речі з титану JAR. Практику (всі прикраси можуть дістати на примірку з вітрини) підтверджує теорія: на виставці проводять лекції про історію ювелірних прикрас і є книжковий магазин з винятковою підбіркою літератури.
Майбутнє представляють молоді дизайнери на майданчику Designer Vivarium. Його куратор, історик ювелірного мистецтва Вів'єн Беккер, відібрала для участі 11 брендів, які показують сучасні тенденції в ювелірному дизайні.
"Дизайнеру-початківцю немає сенсу робити комерційні прикраси. Завжди хтось зможе зробити дешевше", – вважає Ніколас Леу, засновник бренду Mr. Lieou. У нього колосальний 10-річний досвід в індустрії. У команді Франчески Амфітеатроф у Tiffany & Co. він відповідав за прикраси високого ювелірного мистецтва, до того працював в ювелірному департаменті Louis Vuitton. Крім високого жанру, розробляв "телевізійні" невеликі лінії прикрас – тих, що продаються в форматі "магазину на дивані". У межах свого бренду Mr. Lieou він знаходить дизайнерські рішення для найбільш традиційних жанрів. Кручені довгі із застібкою-перлиною сережки-медузи можна носити на дві сторони, а сережки-орхідеї оснащені механічними пелюстками, які відкривають танзаніт 39 карат (у кожній парі).
У деяких брендах новизна мислення підкріплена сучасним соціальним порядком денним. Клеа Хорович, дизайнер бренду Horowicz, працює з титаном, і дві брошки Le Combattant для виставки зробила на честь всіх жінок, які в тій чи іншій формі кожного дня захищають свої права. Прикраси у вигляді риби з очима з морганітів або рожевих діамантів дизайнер пропонує носити на гребені, як шпильку, або еполети на плечі.
Syz Fireworks – також лінія прикрас з титану, в яких відчувається іронія і фантазія швейцарського ювеліра Сюзанни Суз. Цей бренд – щось на зразок її негласної другої лінії, який вона розвиває з прийомною дочкою Ізабель. І успішно: в січні бренд запустили, а до виставки він зробив транк-шоу з modaoperandi.
Британський ювелір Alexandra Jefford вміло реалізовує геометрію Баугаусу в кольорових каменях. Скульптор за освітою, вона не залишає дослідів формотворчості. Особливо гарні її зламані квадрати, які вона ніби обводить дорогоцінним металом або кольоровим паве. До кожної прикраси робить особливу скульптуру-підставку з мармуру, тому об'єкт стає декором простору.
Російський бренд Ninotchka спеціалізується на одиничних прикрасах з рідкісних каменів і часто антикварних матеріалах (як кобальтове скло, прикрашене ручним гравіюванням). Працює безпосередньо з клієнтами, і за 6 років життя не показував робіт на виставках – лише на GemGeneve. Для заходу творці Євген Глаголєв і Тимур Ібрагімов привезли новий сет, присвячений Марії Антуанетті. Він виконаний з фірмовим почуттям гумору: сережки-гільйотини зроблені з дамаської сталі з муаровим, театрально-виразним зрізом по краю, а кольє-чокер доповнене рубіновими краплями крові (є і з блакитними, з сапфірів). Гумор прописаний в ДНК бренду. Його назва – цитата однойменного голлівудського фільму 1939 року. У ньому Грета Гарбо зіграла п'яного світом розкоші радянського комісара, яка змінює уніформу на вбрання, яке увінчує капелюх-черевик Ельзи Скіапареллі.
Втім, на GemGeneve очевидно, що думка актуальна до сих пір – дорогоцінні речі надихають.