Met Gala 2018: релігійні коди в ювелірних прикрасах

Якими б складними не здавалися релігійні сенси та символи, оцінити їх красу може, практично, кожен, особливо, з естетичного погляду. Завдяки католицькій символіці, що надихає дизайнерів, ми можемо стати свідками тієї чи іншої епохи, а також побачити, як прості, побутові речі ставали знаками віри і перевтілювалися в дорогоцінні ювелірні колекції.

image

Всю історію людства релігія справляла найпотужніший вплив на мистецтво, починаючи від виражених на полотнах історій Священного Писання і закінчуючи філософськими смислами, якими наповнені колекції сучасних дизайнерів і роботи стилістів.

Цього року тема Met Gala звучить: "Божественні тіла: мода і католицизм", і її точно не назвеш найпростішою для сприйняття і відтворення експозиції. Наприклад, на те, щоб представити 50 предметів особливої історичної та культурної цінності, переговори з Ватиканом вели з 2015 року. Зараз, коли виставка ось-ось розпочне роботу, це здається дивним, але, по суті, більш доречний час, щоб поєднати моду і релігію складно навіть уявити. До 2018 року дизайнери накопичили величезну кількість робіт, натхнених католицизмом.

Так, для колекції Christian Dior осінь-зима 2000/2001 Джон Гальяно зробив провокаційні "папські" образи, Dolce&Gabbana з 2011 року також використовують цю благодатну тематику, колекція Valentino 2016 року була натхненна чернечими вбраннями. Прикладів насправді безліч. Але в цьому сенсі також цікаві і ювелірні прикраси.

Christian Dior Couture осінь-зима 2000

Перші великі втілення дорогоцінних каменів в об'єктах релігійного культу пов'язують зі впливом Флоренції та Венеції, який особливо збільшився в епоху Відродження та, буквально, диктував стиль всій Європі. Уже до п'ятнадцятого століття церковний одяг і прикраси набули більш-менш остаточної форми. Коштовне каміння та прикраси священиків мали конкретний сенс. Перш за все, вони вражали, як і високі стелі соборів і гучний дзвін дзвонів. Правило – чим сильніше вразити людини, тим сильніше вона віритиме – в той час спрацьовувало безвідмовно.

Браслет Chanel з мальтійськими хрестами

Перше, що асоціюється з католицькими священиками – це чітки для молитв і розарії. Вважається, що в католицизмі вони символізують вінок з троянд, який під час молитви символічно подається в дар Богородиці й Ісуса Христа. Але окрім релігійного сенсу, чіткий дизайн вже багато років привертає увагу модників, навіть далеких від церкви. Найцікавіші інтерпретації зробила зі срібла Ельза Перетті для Tiffany. А у бренду Anna Cate є окрема лінія під назвою Virgins Saints & Angels, натхненна готичною архітектурою костелів і духовними символами захисту з католицькими розаріями, кулонами з серцями і хрестами.

Tiffany & Co.

Крім традиційних символів віри, таких як хрест і чотки, в католицизмі є безліч інших предметів, які несуть духовні сенси, і які часто можна зустріти в ювелірних прикрасах, навіть не підозрюючи про те, що вони означають.

Alexander Mcqueen

Наприклад, птиці, троянди і сонце є атрибутами святого Валентина, а череп, голуб, троянда і серце – Катерини Сієнської. Краплі "серцевої" крові можна побачити у формі великих рубінів на перснях Dior jewelry, а також, в колекції Високого ювелірного мистецтва 2017 року Van Cleef & Arpels. Там же можна зустріти символічні серця, птахів і метеликів. Останні – в католицизмі означають безсмертність душі і її переродження. 2015 року іспанський ювелірний Будинок Carrera y Carrera присвятив цілу колекцію метеликам. Прикраси Alegoría з рожевими сапфірами і діамантами були створені як алегорія натхнення і вільного польоту душі.

Carrera y Carrera

В середні віки зображення змії асоціювалося зі спокусою, тому популярність таких прикрас поступово зійшла нанівець. І тільки після того, як католицька церква пом'якшила своє ставлення до багатьох символів, в ранній Вікторіанський період холоднокровних знову пустили до прикрас. Уже 1885 року Фредерік Бушерон створив і запатентував форму кольє у формі змії, що обвивається навколо шиї. Прикраси з подібним декором свого часу створювали Cartier, Roberto Coin, Mattioli і Stefan Webster. Без змій неможливо уявити колекцію Bvlgari Serpenti. 2011 року випустили найдовший "зміїний" браслет за всю історію Bvlgari – п'ять метрів і сім рядів, які обвивають зап'ястя. Тоді голову змії, що приховує доопрацьований спеціально для Bvlgari кварцовий механізм Calibre B033, декорували 38 діамантами.

Bvlgari Serpenti (1960-і роки)

Череп, як знак смертності людини, в католицизмі – найбільш поширений декор в сучасних прикрасах. Ще в Давньому Римі череп з кістками символізував перемогу над смертю, а використовувався під час тріумфальних маніфестацій разом з латинською фразою: "Memento mori". До речі, без цього містичного атрибута не залишається майже жодна ювелірна колекція Alexander Mcqueen. Любитель містичних птахів, показів в церкві, та й взагалі філософського ставлення до життя (наприклад, головна ідея колекції Plato's Atlantis полягала в тому, що "людина завжди повертається туди, звідки прийшла") використовував черепи стильно. У його творах змії сповзали по порожніх очницях, щедро декорованих кістками.

Alexander Mcqueen
Dior Joaillerie

Більш веселе ставлення до релігійних символів у італійців Dolce&Gabbana. Їх хрести, розарії та кулони з Дівою Марією не несуть трагічного підтексту про смертність, хоча дизайнери використовували іконографіку, засновану на сицилійських традиціях. Їх ювелірні роботи – це, радше, гімн життю і людським пристрастям. Чого тільки варті тіари бренду, натхненні оздобленням старовинного собору Монреалю.

Тиара Dolce & Gabbana осінь-зима 2013/14

Популярне на VOGUE