До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Історія однієї речі: бомбер

Найкращими предметами одягу вважаються ті, що з'явилися через функціональну необхідність, і бомбер — одна з них. У цього виду куртки багата історія, з військовим походженням і приналежністю до різних субкультур. І як тільки не інтерпретували цю модель ось уже понад півстоліття, а вона завжди залишалася в центрі уваги, завдяки чому набула статусу всіма улюбленого предмета вуличного одягу.

Курт Рассел в старом образце бомбера ВВС СШАКурт Рассел у старому зразку бомбера ВПС США

Історія бомбера починається з часів гвинтових літаків, коли льотчики носили модель шкіряної куртки, відомої як А-2. Підкладка з флісу робила її теплою, і з точки зору моди вона була стильною навіть за сьогоднішніми мірками, з еластичними манжетами на рукавах і талії, високим коміром із запахом і нашитими кишенями. Проте з винаходом реактивного літака, здатного літати на набагато більших висотах і, отже, при набагато нижчих температурах, льотчикам довелося змінювати форму, адже шкіряні куртки промокали від дощу або поту, а на великій висоті вода замерзала, роблячи їх жорсткими, холодними і надзвичайно незручними.

Реклама
Мэрилин Монро с солдатами ВВС в летных куртка, Корея, 1954Мерилін Монро з солдатами ВПС в льотних куртках, Корея, 1954

Тонка, легка і водночас тепла куртка стала необхідністю через розвиток технологій. І вона з'явилася у вигляді моделі B-15, яку вважають прямим предком сучасного бомбера. Ця модель мала хутряний комір, а сама вона зроблена з бавовни: хоча нейлон винайшли до Другої світової війни, спочатку його переважно використовували для конструкцій парашута, що було раціональнішим і доречнішим розподілом матеріалу під час війни. Після 1945 року нейлон став ходовою тканиною для курток-бомберів через простоту в догляді, водостійкість і практичність.

Мэрилин Монро в Корее с кемп-шоу USO Мерилін Монро в Кореї з кемп-шоу USO "Anything Goes" в бомбері позує в гостях у солдат 3-ї піхотної дивізії США, 1954

У 1949 році B-15 була модернізована і стала MA-1. Дизайн куртки знову став своєрідною реакцією на технічний прогрес у будівництві літаків і відповідав потребам пілотів: кабіни були краще ізольовані, тому зникла потреба в теплому хутряному комірі і його замінили плетеним еластичним, який залишав більше місця для парашутних систем. Саме на цьому етапі була додана знакова помаранчева підкладка, щоб у разі авіакатастрофи пілот міг вивернути куртку навиворіт і бути помітнішим для рятувальників. Приблизно в цей же час куртку почали виготовляти в інших кольорах, крім стандартного темно-синього кольору ВПС. Під час Корейської і В'єтнамської воєн куртки виготовлялися в тепер уже повсюдному шавлієво-зеленому кольорі, щоб більш точно відображати наземну рослинність і "зливатися" з навколишнім середовищем у разі аварії або аварійної посадки у ворожих районах.

Скинхед во время митинга британского движения в Ноттинг-Хилле, Лондон, 1980-еСкінхед під час мітингу британського руху в Ноттинг-Хіллі, Лондон, 1980-ті

Важлива подія в історії бомбера сталася в 1963 році, коли компанія Alpha Industries отримала військовий контракт на виробництво курток. Саме тоді вони стали поширюватися у Європі і Австралії, тому що Alpha почала експортувати їх як для європейських ВПС, так і для комерційних клієнтів. Приблизно в цей же час у всьому світі почали зароджуватися важливі субкультурні рухи, які на наступні кілька десятиліть зробили бомбер невід'ємною частиною своєї уніформи.

4 британских подростка позируют у кирпичной стены в 1980 годуЧетверо британських підлітків позують біля цегляної стіни у 1980 році

В кінці 1960-х британські скінхеди стали одними з перших, хто почав активно носити бомбер. Вони були представниками робітничого класу, жили в бідних кварталах, працювали на фабриках або належали до "синіх комірців". Вони найчастіше одягалися в робочий одяг, джинси, черевики і одяг у військовому стилі. Як ви вже здогадалися, бомбер також опинився серед популярних речей.

Группа молодых скинхедов, Брайтон, 1985 Група молодих скінхедів, Брайтон, 1985

За іронією долі, такими адептами моди на бомбер стали представники ЛГБТ-спільноти, які найбільше страждали від діяльності скінхедів. Помітний естетичний поворот стався тоді, коли лондонська ЛГБТ-спільнота однією з перших виступила проти уявлень скінхедів про надмаскулінність, присвоївши собі одяг, який ті носили.

Raf Simons коллекция Riot Riot Riot сезона осень-зима 2001/2002Raf Simons колекція Riot Riot Riot сезону осінь-зима 2001/2002

І в останні десятиліття ХХ століття куртка-бомбер була популярною на тлі різних субкультурних рухів. Від гранжу 1990-х до хіп-хопу початку 2000-х дизайн MA-1 став ідеальним за своєю формою, чим привернув увагу широкого кола споживачів. Вулична мода переживала період величезного підйому і еволюції упродовж 2000-х, виростаючи з культури скейтбордингу і серфінгу і завойовуючи популярність серед молодих людей будь-якого соціального статусу.

Raf Simons коллекция Consumed сезона весна-лето 2003Raf Simons колекція Consumed сезону весна-літо 2003

Представники високої моди також всерйоз зацікавились військовим одягом, і Раф Сімонс, будучи сином армійського нічного сторожа, став одним з перших дизайнерів, які представили мілітарі-колекцію, — в сезоні осінь-зима 2001/2002 під назвою Riot, Riot, Riot. Сімонс практично одноосібно заклав основу для того, щоб куртка-бомбер стала базовою річчю будь-якого модного гардероба. Після нього цю модель інтерпретували всі: від Ріка Оуенса і Гельмута Ланга, до Демни Гвасалії та його Vetements. І цей перелік не має кінця.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.