До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Гра в камінь: Тетяна Соловей про вирощені в лабораторіях діаманти

Чи почне людство мріяти про вирощені в лабораторних умовах діаманти? На наших очах відбувається переоцінка однієї з головних цінностей ХХ століття.

Колекція прикрас з діамантами Diamond Foundry

Може бути й гірше. Захоплений безсоромністю каратів журналіст штовхає стенд з прикрасою й занурює в хаос презентацію колекції високого ювелірного мистецтва. Здається, наступним після цього вчинком, за шкалою вередливості, буде постановка піарнику великого ювелірного будинку питання про штучні діаманти. Він закочує очі й дивиться осудливо. "Порівнювати натуральні діаманти зі штучними неможливо. Для мене початок роботи з синтетичними каменями стане кінцем бренду", – говорить Валері Мессіка, яка за 12 років перетворила спадковий бізнес батька – діамантового дилера – на успішний ювелірний бренд Messika, що користується репутацією головного бренду однотонних прикрас з безбарвних діамантів.

Реклама

Однак питання неминуче виникає на порядку денному. Під гаслом Diamonds. Evolved ("Діаманти. Розвиток"), яке розробила головна модна піар-агенція Karla Otto, триває активне промо компанії Diamond Foundry. Це стартап з пропискою в Кремнієвій долині, інвестиціями в 100 млн доларів й амбіцією перекроїти бізнес дорогоцінних каменів. "Через 20 років 100% всіх діамантів будуть вироблятися людиною, тому що природні запаси виснажуються", – в активному листуванні запевняє виконавчий директор компанії Мартін Рошейсен.

Сьогодні у Diamond Foundry в середньому на вирощування одного каменю йде 300 годин. Камінь-рекордсмен, який вдалося створити в лабораторії, важив 5 карат і поки не може зрівнятися з тим, який людство отримало в подарунок від природи в 1905 році: найбільший алмаз – "Куллінан" – важив 3 106 карат й був розкроєний на дев'ять великих діамантів (найбільший – "Зірка Африки", 530,2 карата) й 96 дрібних. Однак люди навчилися вирощувати алмази всього 70 років тому, а Diamond Foundry випробували власну технологію в 2013-му.

Перший штучний алмаз з'явився в 1954 році в лабораторії General Electric. Як запевняли у компанії, за технологією, що імітує природну HPHT (High Pressure, High Temperature – "високий тиск і висока температура"). Алмази формуються в надрах Землі за температури близько 1 300 ° С і тиску близько 50 000 атмосфер – вчені компанії створили прес, в якому алмази вирощувалися з невеликих натуральних кристалів у відповідних умовах. Другий спосіб – CVD (Chemical Vapor Deposition, осадження з газової фази) – почав впроваджуватися паралельно. Технологія заснована на перетворенні вуглецю на плазму, яка осідає у вигляді алмазів. При меншій енерговитратності її очевидним мінусом була неможливість виростити цілісний камінь.

На основі CVD на Diamond Foundry розробили власну методику, що отримала назву Atomic Layer Deposition. Вчені провели тисячі моделювань фізичного середовища – і в результаті створили унікальний реактор, який може підтримувати вкрай високу температуру. "Як органічна їжа дорожча за звичайну, так і наші діаманти дорожчі за видобуті з Землі – в середньому в тисячу разів. Ми використовуємо просунуту технологію. Найчастіше шлях від шахти до покупця каміння проходять через декілька посередників, наші ж продаються безпосередньо – без доларів і картелів, що виключає поетапну націнку", – розповідає Рошейсен. Найдорожчою в процесі є електрика. Реактор працює на відновлюваній зеленій енергії – тій, що видобувається в результаті природних процесів на зразок вітру, припливів або сонячного світла.

Вчені (крім Diamond Foundry, алмазами нового покоління займаються сингапурська Generic Diamond і російська New Diamond Technology) закликають дивитися на це каміння свідомо. Вирощування алмазів в лабораторних умовах базується на натуральних компонентах – так що про синтетику мова не йде. Цих діамантів менше, їх собівартість вища – аргумент на користь рідкісності, головного наріжного каменя світу розкоші. На наших очах навколо лабораторних каменів твориться новий міф, який стоїть на цінностях сучасного суспільства – відкритості, свідомості й етики. Їх вже називають "безконфліктними" алмазами. У традиційного ювелірного світу, крім красивих легенд про "найкращих друзів дівчат" й "діаманти назавжди", є чимало проблем на кшталт тих, що стали основою фільму "Кривавий алмаз" 2006 року з Ді Капріо, – наприклад, мимовільного фінансування індустрією військових диктаторів.

Для цих діамантів головний центр сертифікації каменів – Гемологічний інститут Америки (GIA) – розробив власну категорію. З класичних 4-с (вага, колір, чистота, якість огранки), використовуваних для натуральних каменів, для вирощених залишилися колір й чистота, але вони оформлюються не за алфавітом. Формально камені поділені в класифікації, але без спеціальних приладів якісні вирощені діаманти відрізнити від природних неможливо.

Зміну ставлення до цих каменів легко помітити на рівні мови. Раніше "натуральним" діамантам протиставляли "синтетичні", тепер антитеза – між "викопними" й "рукотворними". Різниця в відтінках робить останні новим синонімом розкоші.

Обручки Vrai & Oro зі штучними діамантами

Це каміння активно використовує компанія обручок Vrai & Oro, що набирає обертів. Тут описують свою аудиторію як нове покоління, яке всерйоз замислюється про походження споживаних продуктів – чи то джинсів, чи штучної шкіри, чи діаманта для обручки. Лімітовані колекції прикрас з камінням Diamond Foundry користуються великим попитом на сайті Barneys. Титульним проектом компанії є співпраця з ювеліром Памелою Лав. Сережки Diamond Satellite з діамантом Diamond Foundry вагою 2,82 карата, виготовлені з етично й екологічно добутого золота Fairmined, продаються на онлайн-аукціоні на сайті компанії. Виручена сума буде переведена Pure Earth – організації, яка займається очищенням землі від токсичних відходів в бідних регіонах. Результат аукціону буде оголошено 31 грудня 2017 року, але в липні ціна прикраси вже становить 7 200 000 доларів.

Текст: Тетяна Соловей

Читайте також:

Блестящий кризис: что миллениалы сделали с бриллиантами

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.