RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Епоха просвітництва: інтерв’ю з гуртом Ragapop

18 вересня 2021

Учасниці Dakh Daughters і музикант Антон Очеретяний, які об’єдналися в електронний проєкт Ragapop, стверджують, що він не тільки музичний, а й просвітянський

З музикантами Ragapop — добре відомими нам за виступами з гуртом Dakh Daughters Русланою Хазіповою і Ганною Нікітіною, а також Антоном Очеретяним — ми довго призначаємо дату зустрічі. Літо — пора фестивалів, і Ragapop мандрують країною: щойно приїхали з Маріуполя й уже пакують валізи до Івано-Франківська, а відтак збираються до Одеси, де зіграють на Одеському кінофестивалі. Ще й року не минуло від часу заснування гурту, але за останні кілька місяців музиканти дали понад 30 концертів — з огляду на карантин, це неймовірний успіх.

Руслана Хазіпова (бавовняна сукня, Ganni (spazio.ua); каблучка, латунь, браслет, латунь, усе – Chloé)

1 травня 2020 року Ragapop виклали на YouTube дебютний кліп «Гордості», який зняли на айфон одним дублем. В основі треку — уривок з поеми Софокла «Цар Едіп» в перекладі Івана Франка. «Гордості родять тирана, пхають до діл неподобних...» — кожен куплет починається з пронизливого до тремтіння речитативу у виконанні харизматичних Руслани й Ганни, потужна артистична енергія яких викристалізовувалася багато років під чуйним керівництвом театрального режисера Влада Троїцького, засновника театру «ДАХ» та гурту Dakh Daughters.

У 2003-му обидві дівчини прийшли в «ДАХ» студентками-першокурсницями: Руслана тоді навчалася в Університеті театру, кіно і телебачення імені Карпенка-Карого, Ганна — в Академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Бойчука. Обидві у 2000-х грали в театрі «ДАХ» у виставі «Цар Едіп», і їх ще тоді надзвичайно вразила музикальність Франкового перекладу, його енергія й темпоритм. Сьогодні дівчата інтерпретують поезію Франка у власному інді-проєкті Ragapop, у якому є «трохи панку, протесту і фіґлярства».

Ragapop дуже резонує з сьогоднішнім днем — я вірю, що саме так звучить наш час

«Багато хто каже, що переживає певне піднесення, слухаючи Ragapop, — розповідає Руслана Хазіпова. — Хтось — що відчуває зв’язок з предками. Я думаю, це найважливіше: ми ж не на порожньому місці виникли, у нас потужний культурний фундамент, але ми про нього розповідаємо тільки в межах шкільної програми. А дарма: у того ж Франка є все про те, хто ми й звідки, потрібно тільки копнути. Крім того, його поезія має особливий ритм, вона звучить як речитатив, мені подобається енергія маніфесту, яка в ній закладена. Для мене Ragapop — не просто музика, а просвітницький проєкт. У мене дуже різний життєвий досвід, але я не хочу говорити зі сцени про особисті травми. Мені здається, важливіше взяти сенси, що їх створив великий Франко, і пропустити через своє „я“. Ragapop дуже резонує із сьогоденням — я вірю, що саме так звучить наш час».

Антон Очеретяний (Вовняний піджак, сорочка з віскози, все – Fear of God (theicon.ua)

За те, як звучить Ragapop, відповідає передусім Антон Очеретяний — він пише музику, грає на гітарі, синтезаторах, драммашині. За освітою 33-річний Антон філолог, фахівець з романо-германської філології. 11 років тому переїхав до Берліна, де працював в IT і керував компанією, сфера діяльності якої пов’язана із системами промислового шифрування. «У 30 років я раптом зрозумів, що можу так дожити до старості, а рок-н-ролу грати не почну», — жартує Антон. Невдовзі після цього він пішов з IT і переїхав до Києва, де познайомився з Русланою Хазіповою, яка стала його дружиною і матір’ю їхнього сина.

Дебютний альбом Ragapop називається «Сяся», до нього ввійшли три треки. Однойменний титульний «Сяся» створений на слова однойменної поеми Франка 1882 року. За словами музикантів, його написано задовго до того, як виник гурт Ragapop, — ще у 2018 році, під час вечірніх джемів Руслани й Антона під драммашину на їхній кухні. «Якось під час вагітності я прийшла з УЗД і кажу Антону: послухай! я записала на телефон серцебиття нашого майбутнього сина. І запропонувала: давай „посадимо“ на це ритм. Ми поклали на нього біт, зроблений тут само, вдома, на семплері — і з цього почався трек „Сяся“. На початку пісні чути стукіт серця нашого Митрика».

Музичні референси Ragapop — це рок та гіп-гоп: Sonic Youth, Velvet Undergroung, J Dilla, Clipping. А ще серед них — «Фабрика» Енді Ворхола

Від створення перших треків до випуску першого мініальбому Ragapop минуло півтора року. Музиканти записували треки в перервах між світовими гастролями Dakh Daughters, де до пандемії Ганна Нікітіна й Руслана Хазіпова бували по вісім місяців на рік. Через локдаун не відбувся тур Францією, було скасовано американські гастролі Dakh Daughters, що дало можливість попрацювати над новим проєктом і живим шоу, до якого музиканти особливо вимогливі. І якщо може здатися, що Ragapop — такий собі lo-fi-проєкт, що його створено на кухні Руслани й Антона, то це правда лише почасти. Мастеринг альбому «Сяся» робили в Штатах — на знаменитій детройтській студії Third Man Records, яку заснував легендарний гітарист Джек Вайт. Ну а спеціально для живих шоу гурт зміцнює склад учасників. Зокрема, постійний барабанник Ragapop — культовий український музикант Андрій Надольський, учасник гурту «Мегаполіс», «Звуки Му», «Мертвий півень», Esthetic Education.

Ганна Нікітіна (сукня з поліестеру й триацетату, Proenza Schouler (tsum.ua); сережки, власність моделі)

За словами артистів, музичні референси Ragapop — це рок та гіп-гоп: Sonic Youth, Velvet Undergroung, J Dilla, Clipping. А ще серед них — «Фабрика» Енді Воргола, що об’єднала в 1960-х художників, моделей, режисерів і музикантів. «Вона дуже вплинула на мій смак. Там було багато музикантів, але я не про них, а про мистецтво й підхід насамперед. Я вірю в синтез мистецтв і жанрів. У Ragapop ми теж за синтез: у нас зійшлося перформативне з музичним», — каже Антон.

За перформативне в гурті відповідає досвідчена актриса Ганна Нікітіна. На концертах Ragapop вона завжди з’являється в сценічному костюмі — синтетичному червоному комбінезоні й масці з непрорізаними отворами для очей. Для неї це данина театру, акторству. «Перформанс допомагає нам передавати певні сенси. Є момент у фіналі концерту, коли я знімаю маску — глядачі кажуть, що це схоже на катарсис. Мені ж це театр, де актори у фіналі теж знімали маски, нагадуючи глядачам: хай там що відбувається на сцені, це все-таки гра, мистецтво, жарт. У масці я зовсім нічого не бачу, мені незручно, але акторство — взагалі некомфортно. Я вірю, що театр — це „надріч“: ти весь час перемагаєш себе, працюєш зі своїми страхами».

Восени Ragapop випускають дебютний повноформатний альбом. Треків на вірші Франка в ньому вже немає, зате є авторська музика, а також пісні, що їх написали друзі, — наприклад, лідер гурту «Вагоновожатые» Антон Слєпаков. «Для нас концерти як наркотик, — каже Руслана Хазіпова. — У нас обмін енергією з глядачем: віддав — узяв, віддав — узяв. Наші слухачі — це активні українці з позицією. Небайдужі, свідомі, які люблять свою країну й формують її майбутнє вже зараз. А вік і стать не мають значення».

Текст: Дарія Слободяник

Фото: Nazar Cherniy

Стиль: Venya Brykalin

Зачіски: Alexandra Vetrova

Макіяж: Olga Ostapchuk

Світло: Bogdan Lakymenko, Alexander Mishchenko

Асистент стиліста: Sasha Dudchenko

Асистент перукаря: Lyalya Mudrak

Ще в розділі Музика

Популярне