Що потрібно знати про виставку Пітера Брейгеля Старшого у Відні

29 жовтня 2018

2 жовтня у Віденському музеї історії мистецтв відкрили виставку нідерландського художника Пітера Брейгеля Старшого, приурочену до 450-річчя від дня його смерті. Це перша велика сольна виставка Брейгеля за весь час – і справжній блокбастер.

Ми полетіли на ретроспективу Пітера Брейгеля зразу після відкриття, але ще до того, як серед професійного середовища у Facebook почався легкий ажіотаж. Ще б пак: це перша сольна виставка Брейгеля такого масштабу. Роботи Брейгеля до Відня летіли з усього світу: з Брюсселя, Антверпена. Рима, Роттердама, Лондона, Берліна. Художник зустрічає туристів в аеропорту майже особисто: великі лайтбокси з фрагментами його найвідоміших робіт бачиш, як тільки виходиш до багажних полос. Спадщина Брейгеля – це 40 живописних робіт, 60 малюнків і 70 гравюр. У Відні показують 30 картин і 60 малюнків та гравюр.

Відкриття виставки

По дорозі в місто з'ясовуємо, що потрапити на експозицію не так вже й легко. Вхід глядачів обмежений часом – пускають певну кількість відвідувачів кожні 20 хвилин, за умови, що ви зареєструвалися на сайті музею на певний час і там же оплатили квиток.

Атмосфера повна урочистості (схоже, що винен у тому італійський ренесанс – інтер'єр музею виконаний саме в цьому стилі). Знову обіцяю собі для наступного походу в музей одягнутись ошатно – обстановка зобов'язує. Черга на вхід велика, але ми стоїмо в ній не більше п'яти хвилин. І ось – величний і одночасно похмурий перший зал брейгелевської експозиції відкриває двері.

Брейгель, "Сінокіс", 1565

Спочатку дуже багато графіки. Оригінальні малюнки Пітера Брейгеля в невеликих рамках висять по периметру залу. Після графіки я мчу в зал, де виставлений живопис Брейгеля – давно хотіла його побачити в одному місці.

Брейгель, "Великі риби поїдають маленьких", 1557

Колекція живопису починається "Порами року"– це культовий цикл Брейгеля, створений 1565 року на замовлення бельгійського колекціонера Ніколоса Іонгелінка. Пізніше Ніколос передав колекцію Антверпену – для забезпечення великої грошової позики. Надалі картини викуплені назад не були – так вони потрапили у власність Антверпенської міської скарбниці.

Брейгель, "Охотники в снігу", 1565

Насправді ця серія спочатку складалася з 6 полотен (за іншими відомостями – навіть з дванадцяти, але версія про шість – офіційна). Кожне з них символізувало не пору року, як іноді кажуть, а два певних місяці. До наших днів їх вдалось зберегти п'ять, а у Відні представлені лише чотири з них. П'яту роботу з цього циклу, що збереглася до наших днів, нью-йоркський Метрополітен Музей відмовився надати для віденської виставки, побоюючись за її збереження під час транспортування. Всі ці роботи написані на дереві олійними фарбами, як і більшість інших робіт Брейгеля – саме тому вони складні для транспортування і рідко покидають стіни музеїв, в чиїх колекціях перебувають. Знаю, що деякі експонати виставки показані вперше за сто років.

Брейгель, "Дві мавпи", 1562

Експонати наступного залу – дещо несподівані. Я бачу 10 скляних боксів, в кожному з яких – предмети побуту XVI століття. Чоловічі, жіночі та дитячі черевики, прядка, глечик, монети – все це оточувало Брейгеля. У цьому ж залі представлена робота «Битва Масляної і Посту» – цікаво, що всі ці предмети можна побачити на картині. Хочеться розглядати нескінченно.

Один з найвідоміших творів на виставці – «Тріумф смерті» – привезли з мадридського музею «Прадо». Біля цієї роботи постійно натовп глядачів. Люди невідривно дивляться на смерть. Навколо дуже задушливо, старовинна підлога моторошно скрипить, але від картини не відірватися. Я і сама провела багато часу біля цієї містичної, страшної і захоплюючої роботи, розглядаючи варіанти неминучої події під назвою "смерть".

Брейгель, "Тріумф смерті", 1562 
Виставка масштабна за вмістом, але зовсім невелика. Фінальним акордом в останньому залі для мене стають дві версії знаменитої "Вавилонської вежі". Кажуть, ці дві роботи "зустрілися" вперше. Але після "Тріумфу смерті" вже ніщо так не вражає.

Брейгель, "Вавилонська вежа", 1563

Виставка триватиме до 13 січня 2019 року.

Текст: Світлана Старостенко

выставка · искусство ·

Ще в розділі Арт

Популярне