До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Минуле, теперішнє і майбутнє: співзасновники проєкту I AM U ARE в інтервʼю VOGUE

Анна Пагава, власниця піар-агенції, 32 роки; Христина Скрипка, експертка у сфері гостинності, 27 років; Маша Рева, художниця, 35 років; Надія Шаповал, дизайнерка, креативна директорка, 33 роки; Іван Грабко, художник, 30 років; Олексій Петров, архітектор, 42 роки; Ірина Мірошникова, архітекторка, 39 років

Наприкінці березня на розі вітрів нью-йоркського Таймс-сквер з’явилося відео про Україну. На велетенських зовнішніх екранах показували моделей в сукнях з перероблених парашутів від апсайкл-платформи bettter, позолочене насіння з прикрас LUTIKI, засипане у смаковитий гарбуз, та воскові весільні вінки ручної роботи. Згодом про появу самобутніх вінків у серці американського мегаполіса писала районна газета Кіровоградщини, де живе та працює їхня авторка, мисткиня Олена Мітюріна. Про це мені розповіла Надія Шаповал, креативна співдиректорка української виставки I AM U ARE — заходу в галереях Нижнього Іст-Сайда, анонсованого тим барвистим відео.

Реклама

Надія Шаповал,  Ірина Мірошникова, Іван Грабко, Маша Рева
Надія Шаповал, Ірина Мірошникова, Іван Грабко, Маша Рева

Експорт цвіту української креативної економіки в США ініціювали Анна Пагава, СЕО піар-агенції GOGOLA, і Христина Cкрипка, чиє ім’я пов’язане з Foodies Agency та готелем Bursa в Києві. За їхнім запрошенням проєкт I AM U ARE курували художниця й дизайнерка Маша Рева, її партнер художник Іван Грабко та Надія Шаповал. Просторове оформлення розробляли Олексій Петров та Ірина Мірошникова з київського архітектурного бюро "Форма" — у співпраці з Archive of Forms вони створили дизайн, натхненний малюнками часів Середньовіччя зі стін Софії Київської. До заходу було залучено Мінкульт, Мінцифру й Офіс президента (пан Зеленський записав відеопривітання для гостей передпоказу). Об’єднаними зусиллями організатори зібрали під одним дахом близько 120 імен із різних сфер — українського мистецтва, фотографії, модного й виробничого дизайну та технологій.

Команда I AM U ARE поставила собі амбітне й доцільне завдання: в меланжі одягу, кераміки, текстилю, предметів побуту й нових технологічних надбань показати світові сьогоднішню Україну та розповісти широкому загалу, з чого сплетена культурна тканина країни, — чим ми живемо, про що мріємо та за що боремося. Цей екскурс у національну ДНК вів глядача з традиційного минулого в концептуальне майбутнє. Чи не найкрасномовнішим символом нашого часу в експозиції став прототип біонічного ручного протеза київської компанії Esper Bionics.

Христина Скрипка
Христина Скрипка

У рамках проєкту Шаповал створила етнографічний відділ, що розповідав про витоки української культури. Для ілюстрації збирала Україною вироби сучасних майстрів: карпатські вовняні ліжники Gushka, які тчуть вручну, зберігаючи прадавню технологію вивалювання в гірських річках — щоб нитка "стала на місце"; у Кам’янці-Подільському — картини Наталі Лашко, "вишиті гладдю" з кукурудзиння; й ті самі весільні вінки Олени Мітюріної, що, як виявилося, стали гітом серед нью-йоркської публіки. Надія Шаповал під час подорожей мальовничими селами разом із фотографом Стефаном Лісовським знімає книгу про поетичне українське життя — світлини з майбутнього видання також з’явилися на виставці.

Назву I AM U ARE (гра слів: англійською вона нагадує дитячу лічилку "Я є — ти є", а фонетично дуже схожа на вираз "Я є Україна") вигадав Іван Грабко – він же створив візуальну мову проєкту, контекстне наповнення та маніфест. У груповому відеоколі, під час якого я намагаюся зрозуміти, як розподілені зони відповідальності кожного учасника, він розповідає: на назву проєкту надихнув модерновий логотип Сорочинського ярмарку — зображення млина з літерою "Я", розташованою в центрі. Маша Рева та Надія Шаповал наповнювали модний департамент: у просторі I AM U ARE показували позолочені чокери-колоски Світлани Бевзи, "паспортні" футболки Антона Белінського та куртки IENKI IENKI, розроблені в подарунок українським дослідникам Антарктики. Маша Рева курувала й селекцію фотографії — від кінематографічних сцен Олени Ємчук до документації суворого міського життя Льоші Березовського та Мішки Бочкарьова.

Анна Пагава
Анна Пагава

Проєкт готували майже 10 місяців — увесь цей час про нього багато говорили в Україні й за кордоном. Планувалося, що задум буде реалізовано в Лос-Анджелесі, але згодом експозицію передислокували із Західного узбережжя на Східне. Анна Пагава каже, що за чотири дні нью-йоркську виставку надбань сучасної української культури відвідали дві тисячі гостей. Обіцяє, що наступним кроком буде запуск онлайн-маркетплейсу.

Один з головних експонатів виставки — трипільська Венера, виготовлена майже шість тисяч років тому. 2019-го Надія Шаповал натрапила на неї в державному історико-культурному заповіднику "Трипільська культура" в селі Легедзине на Черкащині. Якщо тлумачити експозицію I AM U ARE як збірну модель українського господарства, що тимчасово перекочувало в Америку, то поява тут трипільської баби має майже сакральний сенс. У Нью-Йорку маленьку, завбільшки з долоню, глиняну статуетку вагітної жінки експонували без скла, на великому постаменті, що нагадував гончарне коло, — дуже символічно. Поруч із Венерою можна було побачити демо лос-анджелеського стартапу DressX Дарії Шаповалової та Наталії Моденової, які привчають світ носити digital-одяг і нещодавно зібрали 15 млн доларів інвестицій. Організатори впевнені: саме так потрібно представляти Україну — на контрасті та в постійному полілозі між минулим, теперішнім і майбутнім. Після першої спроби автори обіцяють звести дух і вирушити зі своїм оглядом культурного надбання далі — подорожувати світом.

Текст: Веня Брикалін
Фото: Vic Bakin

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.