"Три тисячі років бажань": все, що треба знати про нове фентезі
З 24 листопада в український прокат виходить фентезі "Три тисячі років бажань". Це проєкт мрії одного з найзначніших режисерів нашого часу — візуального ексцентрика й володаря премії "Оскар" Джорджа Міллера, автора і "Шаленого Макса", і чарівних пінгвінів з мультфільму "Веселі ніжки", і харизматичних небезпечних красунь з "Іствікських відьом". Ми вирішили розібратися, чому історія з оповідання володарки Букерівської премії Антонії Баєт так довго не відпускала Міллера, і як у головних ролях опинилися Тільда Свінтон та Ідріс Ельба.
"Три тисячі років бажань" — це справжня казка для дорослих, що має оповідачку — геніальну науковицю-наратологиню Алітею Бінні у виконанні лауреатки премії "Оскар" Тільди Свінтон. Її спеціалізація — історії, які людство розповідало й повторювало з епохи в епоху. Вона — вільна, хоча хтось скаже — самотня, у неї є друзі, але немає прихильностей. Наука про історії — все її життя. Поки одного разу на Грандбазарі в Стамбулі вона не знаходить головну історію свого життя — справжнісінького джина з пляшки (Ідріс Ельба). Йому потрібні три бажання від Алітеї, щоб звільнитися, але Алітея не вірить йому на слово. Адже будь-яка історія про джинів — це історія із застережливим фіналом. Але що коли Джин зможе довести, що справа не в його магії, а в самих людях? Так Алітеї розповідають найнеймовірнішу історію з усіх — про тисячі років поневірянь самого джина. Його герої та героїні захоплювали владу, любили й зраджували, намагалися знайти відповіді на загадки природи. Від Соломона й цариці Савської до султана Сулеймана та інтриг Хюррем-Роксолани, від палаючої пустелі до сучасного Лондона — історія джина стає й історією самої Алітеї.
Можливо, не такого фільму чекали шанувальники "Шаленого Макса: Дорога гніву", коли стало відомо, що до приквелу про воїтельку Фуріосу Джордж Міллер планує зняти казкове фентезі про джина. Та ексцентричний режисер часто вибирає несподівані проєкти. Почавши з оригінальної трилогії про Шаленого Макса, він продовжив кар’єру культовою фантастичною комедією "Іствікські відьми", а відтак — проникливою драмою "Олія Лоренцо", щоб потім на два десятиліття присвятити себе дитячому контенту — спершу режисер працював над дилогією про поросятко Бейба, потім дістав "Оскара" за мультфільм "Веселі ніжки". Всі ці роки режисер намагався запустити різні проєкти: і нового Макса, і навіть власну "Лігу справедливості" за коміксами DC. І якщо Макс повернувся, то від ідеї з Лігою режисер назавжди відмовився. До того ж понад десять років тому автор натрапив на збірку оповідань та поезії британки А.С. Баєтт, і не зміг забути її східну казку про джина.
"У цій історії, здається, описані всі таємниці й парадокси життя, водночас розповідь досить коротка, — згадує Міллер. — Прочитане міцно засіло в моїй голові, як це буває з деякими історіями. А потім настав день, коли я зрозумів, що готовий зняти фільм за цим сюжетом. Адже він здався мені досить універсальним, його можна було б адаптувати до будь-якого жанру. З іншого боку, історія мала одну важливу особливість — дуже глибокий, багатогранний підтекст. Є такі історії всередині інших історій, як, наприклад, у „Тисячі й однієї ночі"".
Після успіху "Шаленого Макса: Дорога гніву" режисер зміг повернутися до цього задуму, а співсценаристкою проєкту стала його дочка-прозаїк Августа Гор, яку відомий батько, за його власним визнанням, умовляв понад рік приступити до спільної роботи: "Нехай мене й зачепила історія, але я був упевнений, що зроблю безліч помилок. Тут потрібна була впевнена жіноча рука, яка розбиралася б у питаннях Сходу й водночас розуміла, що бачу тут я. Августа була саме такою людиною", — ділився в інтерв’ю Deadline режисер.
Настав час і для пошуку ідеальної Алітеї та ідеального джина, що стало особливою проблемою, поки Міллера не звела доля з лауреатом "Золотого глобуса" Ідрісом Ельбою: "Джин — чарівна й майже всемогутня істота, — зазначає Міллер. — Водночас він уразливий, оскільки перебуває в магічній пастці. Я ніяк не міг придумати, хто міг би впоратися з такою роллю. З Ідрісом я познайомився на церемонії вручення однієї з кінопремій. Під час особистої зустрічі він відкрився мені з несподіваного боку. Він має не тільки талант, а й неймовірну харизму. З одного боку, Ідріс дуже простий, він може бути вашим найкращим другом. З іншого боку, у ньому є якась незрозуміла загадка. Напевно, саме ця двоякість і є запорукою його харизми".
Прославленого британського актора заінтригував його новий персонаж, тому жодних сумнівів в Ельби не виникло: "Джин безсмертний, тож йому взагалі не властиво закохуватися чи відчувати людські емоції й бажання, — каже про нього Ідріс. — Історіями, які джин розповідає Алітеї, він намагається дати новій господині уявлення про свої сили й переконати її загадати бажання. Але насправді це — своєрідна терапія. Для нього це шанс переглянути все, що з ним сталося за тисячі років, і, можливо, знайти помилки, яких можна було уникнути. До того ж хто відмовиться від можливості попрацювати з Джорджем Міллером та Тільдою Свінтон?".
Знайомство Міллера з Тільдою також відбулося за лаштунками й обидва вони вже не можуть згадати, якого саме фестивалю. Сам режисер стверджує, що в його голові роль наратологині Алітеї завжди належала Свінтон, яку Міллер вважає справжнім хамелеоном: "Під час першого читання сценарію я був вражений тим, якою вона побачила свою роль, і зрозумів, що був абсолютно правий, запросивши Тільду". Саму актрису персонаж також зацікавив не менше, ніж можливість знятись у Міллера: "Алітея — видатна науковиця, справжня профі. Але як і кожен науковець — вона спостерігає та раціоналізує. Навіть попри те, що її сфера діяльності передбачає сильні емоції. Глядач розуміє, що Алітея свідомо відсторонилася від світу, і в цьому полягає привабливість її історії після знайомства з джином: вона почне розуміти, чого хоче сама, почне пізнавати власну природу й природу почуттів. У цьому полягає розвиток її персонажа".
Окрему роль у створенні "Трьох тисяч років бажань" відіграла прославлена художниця костюмів Кім Барретт. Перед нею стояло амбітне завдання уявити історичний Схід і сучасний Захід в особі Тільди Свінтон. Баррет працювала над двома десятками масштабних постанов, серед яких "Ромео + Джульєтта" База Лурманна, легендарна "Матриця", нещодавні блокбастери "Шан-Чі та легенда десяти кілець" і "Лайл, Лайл, Крокодайл".
В інтерв’ю костюмерка ділилася, що робота над фентезі "Три тисячі років бажань" тривала не так, як це зазвичай буває з масштабними фільмами: "Попри те, що ми знайомі з Джорджем (Міллер. — Прим.) вже років двадцять, — працюємо ми вперше, адже ніколи не збігалися раніше наші графіки чи проєкти не виливалися в реальні знімальні проєкти. Я знала від колег, що він працює не так, як багато голлівудських режисерів, але такої синергії я не сподівалася. Джордж фактично створює ситуаційну кімнату, в якій він головний, але в жодному разі — не диктатор. Усі працюють, як єдине ціле: Джордж, операторська команда, спеціалісти з візуальних ефектів, художники-постановники, монтажери й костюмери. Ми всі маємо дійти єдиного знаменника про те, який вигляд матиме кожен кадр ще до того, як його доведеться оживити акторам.
Я починала з інді-кіно, працювала в театрі й зараз працюю над відеограми, тому була в абсолютному захваті від такого підходу. У цьому і є секрет неймовірної динаміки та картинки Джорджа Міллера, особливої кінематографічності його історій, хоч би якими вони були. Джордж прийшов у світ великого кіно з малобюджетного, але художник у ньому не вмирає, незалежно від масштабу його робіт. Я дуже пишаюся нашою роботою у фільмі "Три тисячі років бажань" — це особлива естетика: вона казкова, вона приголомшує своїм кольором і поданням, вона певною мірою п’янить, залишаючись водночас максимально елегантною".
Команда, яка працювала над стрічкою, загалом потужна: автором саундтреків до стрічки став Junkie XL ("Шалений Макс: Дорога гніву", "Бетмен проти Супермена", "Їжак Сонік 2", "Дедпул"), оператором — Джон Сіл ("Шалений Макс: Дорога гніву", "Турист", "Талановитий містер Ріплі").
Наскільки елегантною виявилася східна казка для дорослих від Джорджа Міллера — можна буде дізнатися зовсім скоро: "Три тисячі років бажань" з Ідрісом Ельбою та Тільдою Свінтон показуватимуть у кінотеатрах України з 24 листопада.