Тільки-но стихла хвиля захоплення "Бідолашними створіннями", як Йоргос Лантімос вже презентував новий фільм у Каннах. Публіка Каннського кінофестивалю очікувала нову стрічку режисера, і щойно на екрані зʼявилися початкові титри під ритмічну пісню Sweet Dreams, глядачі почали аплодувати у ритм.
Утім, з перших кадрів "Видів доброти" Лантімос наголошує, що це зовсім не комедійна фантасмагорія в стилі "Бідолашних створінь". Натомість він повертається до свого абсурдистського стилю. Розповідає кінооглядачка Соня Вселюбська.
Коли на екрани вийшли "Бідолашні створіння", шанувальники Лантімоса справедливо зауважували, що літературна казковість та оптимістичність історії взагалі не властиві цьому режисерові. Дійсно, у "Видах доброти" він повертається до самого початку своєї карʼєри, а назва фільму є оманливою, оскільки доброти у світі переважно всіх фільмів Лантімоса мало.
"Види доброти" — це триптих, що складається з неповʼязаних між собою історій. Вони відбуваються в одному всесвіті, остаточний час і місце якого складно визначити. Провідні ролі в кожній історії грають одні й ті самі актори, вдало трансформуючи свої зовнішність та настрій під героя. Головними акторами всіх трьох є Джессі Племонс та Емма Стоун, також в них фігурують Віллем Дефо, Марґарет Квеллі, Хонг Чау та Гантер Шаффер.
Джессі Племонс, більше відомий глядачеві ролями у серіалах "Фарґо", та фільмах-блокбастерах "Влада", "Ірландець" і "Вбивці квіткової повні", вперше зʼявляється в новому для себе амплуа, і на пресконференції не приховував, що перед зніманнями дуже хвилювався: " Це свого роду було занурення в себе… Коли я прочитав сценарій кілька разів, історія мене зворушила, але мені було складно розташувати її в голові. На початку мені було доволі тривожно, але я слідував довірі та своїм інстинктам".
Головний діамант нового фільму Йоргоса Лантімоса — Емма Стоун, яка вже звикла до роботи з режисером і не перестає втілювати всі його ідеї. "Мені надзвичайно комфортно працювати з Йоргосом, я можу робити разом з ним все що завгодно, тому що ми стільки працювали разом і маємо стільки довіри, скільки я ніколи не мала з будь-яким іншим режисером".
В першій історії "Видів доброти" молодий клерк (Племонс) має дивні романтичні взаємини зі своїм начальником (Віллем Дефо), який наказує герою Племонса, що той їстиме, що читатиме перед сном та які стосунки матиме з навколишнім світом. Одного дня начальник без жодних зрозумілих причин змушує персонажа Племонса потрапити в автокатастрофу. Відмовляючись від цієї дивної пропозиції, чоловік розуміє, що не може існувати без радикального контролю і впадає у ревнощі, коли дізнається, що шеф знайшов собі нову жертву (Емма Стоун). Герой намагатиметься повернути свої нездорові стосунки з персонажем Дефо, завдаючи собі й іншим шкоду.
Другий фільм значно суворіший, оскільки розповідає трагічну історію любові. Поліціянт (Джессі Племонс) тужить та сумує, оскільки його дружина, яка нещодавно дивом повернулася з безлюдного острова, стала іншою. Тепер вона має інший розмір ноги та почала їсти шоколад, який раніше ненавиділа. Чоловік починає впадає у маніакальне переконання, що жінку підмінили. Він відмовляється від звичайної їжі, натомість просить жінку приготувати йому на обід її частини тіла.
Третя історія демонструє секс-позитивну секту, учасники якої пʼють сльози своїх проповідників, тим самим очищуючи своє тіло й душу. Жінка (Емма Стоун) та чоловік (Джессі Племонс), крім слідування правилам культу, мають додаткове завдання — знайти дівчину (Маргарет Квеллі), що прийшла до них уві сні та здатна повертати до життя мертвих.
Хоча ці історії фактично не звʼязані між собою, вони є певним колажем усіх робіт Йоргоса Лантімоса, та в кожній сцені можна побачити референси до знакових моментів його фільмографії. Найбільш суголосним до кожної частини є фільм "Ікло". Цікаво, що саме з "Іклом" Лантімос уперше потрапив в Канни у 2009 році, в секцію "Особливий погляд", яка дає голос талановитим режисерам-початківцям. Фільм, що розповідав про трьох підлітків, які на роки були закритими батьками у будинку, врешті виграв конкурс: він запам’ятався своєю химерністю, відчуженою акторською грою та наративом, який був заснований на давньогрецькій міфології.
Події "Видів доброти", як і у переважній кількості фільмів режисера, відбуваються в аскетичних світах, де героїв оточує ізольованість, яка залишає їх віч-на-віч зі своїми переживаннями. "Ікло" досліджував владу, жертвоприношення та сексуальність на межі скорботи, і відповідно кожен епізод "Видів доброти" продовжує використовувати ці теми. Також тут згадуються такі фільми Лантімоса як "Альпи" чи "Лобстер", які зокрема говорять про роль культури, та прагнення пояснити болісні життєві процеси через містику.
У "Видах доброти" Лантімос, як зазвичай, не дає своїм героям проявляти надмірну емоційність чи балакучість, а скоріше розкриває героїв через тілесність. Герої всіх трьох частин страждають здебільшого у межах свого тіла чи чинять собі шкоду, наче намагаються вибратися з оков тіла і трансформуватися у щось більше. У Лантімоса показуно бунт проти сучасного розуміння тіла, яке режисер прагне переосмислити, повертаючи людину до звіриних інстинктів, бо часто його герої не можуть знайти себе комфортне, "людське" місце. Це може нагадати фільм "Кінетт" (2005), де герої експериментують з тілом та біллю: чи душать один одного, то кидаються під автівки; чи нагадує "Лобстер", в якому герої взагалі перетворюються на тварин.
Тілесність у Лантімоса, зокрема, проявляється через секс і танці, які також є чудернацькими, особливо у виконанні Емми Стоун. Вона вразила глядачів своєю розкованою роботою з тілом у "Бідолашних створіннях" — у "Видах доброти" інтимних моментів менше, проте Стоун продовжує виражати своїх героїнь через гримаси, танці та сексуальність.
На пресконференції в Каннах акторка так прокоментувала свою роботу у фільмі: "Йоргос дуже фізично орієнтований і, як я, дуже любить танці. Ми завжди детально обговорюємо, як героїня ходить і рухається. Моя робота з тілом у його фільмах полягає в тому, що це, в певному сенсі, фізичне вираження внутрішнього стану. Висловлення Белли Бакстер відбувалося через її тіло, і замість того щоб пояснювати вербально, завжди краще показати. Сподіваюсь, таким чином глядач зрозуміє героїню більше. Загалом я почуваюся комфортно під час таких сцен, і в такі моменти я абсолютно щаслива."
Також на пресконференції в Каннах Емма згадала, як почалася їхня співпраця: "Ми познайомились приблизно 10 років тому. Зустрілися на обід, щоб обговорити ідею "Фаворитки". Тоді я бачила тільки "Ікло" і "Лобстера". Я була вражена, наскільки Йоргос теплий і легкий у спілкуванні, чого не сказав би за його фільмами (сміється). Мене приваблюють його історії, його спосіб бачення світу, персонажі та те, як він підходить до роботи. У нас схожі смаки."
Каннський кінофестиваль ще не встиг закінчитися, а Йоргос вже оголосив про роботу над новим фільмом з Еммою Стоун та Джессі Племонсом. Наразі проєкт називається Bugonia. Він розповість про двох людей, що викрадають керівницю великої компанії, бо вірять, що вона — інопланетянка, яка планує знищити Землю.
"Види доброти" вийде в український прокат 12 вересня